زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۱
» اجتماعی » TOD یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا
تاریخ انتشار : 2024/02/04 - 15:57
 کد خبر: 166378
 43 بازدید

معاون شهردار تهران عنوان کرد

TOD یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه TOD یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هواست، گفت: با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونه ای انجام می شود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.

TOD یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، جلسه پیشبرد فرآیند تهیه طرح های موضعی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین طرح های TOD به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح ها و ایجاد هماهنگی بین دست اندرکاران حوزه شهرسازی در اجرای طرح های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی برگزار شد.

حمیدرضا صارمی در این جلسه با بیان اینکه توسعه دانش بنیان، راه نجات شهر است، گفت: به دنبال افزایش آلودگی هوای شهرها، در سال۱۳۸۴ مصوب شد که ۷۵ درصد سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی انجام شود یعنی می بایست ۳۰ درصد سفرهای درون شهری تهران با مترو، ۳۰ درصد با اتوبوس و ۱۵ درصد هم با تاکسی انجام شود. این مصوبه تاکنون، ۵ بار تمدید شده و چند هزار میلیاد نیز برای خرید اتوبوس و واگن مترو و ایجاد سایر زیرساخت ها تخصیص پیدا کرده؛ اما روز به روز آلودگی هوا و ترافیک سنگین در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ما در حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری برای کلانشهری مانند تهران با سه مولفه پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت روبه رو هستیم و اگر بخواهیم با موضوعات پیچیده به صورت خطی برخورد کنیم، به نتیجه نمی رسیم. لذا ضرورت دارد، در تمام تصمیم گیری ها یک رویکرد علمی حاکم شود و ما باید بتوانیم در برخورد با مسائل نوظهور، بذر تغییر بکاریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که رویکردهای سلبی و ایجاد محدودیت مانع جمعیت پذیری شهر تهران نمی شود، گفت: تصمیماتی که در گذشته برای مقابله با افزایش جمعیت شهر تهران اتخاذ شده، نتیجه ای به جز افزایش حاشیه نشینی و ایجاد شهرهای حومه ای نداشته است و مشاهده می کنیم که تصمیمات اشتباه چه مشکلاتی را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد.

صارمی خطاب به مشاورین طرح های TOD مناطق، گفت: باید توجه داشت که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، موضوعی جدید برای شهر است، اگر بذر این تغییر خراب کاشته شود، با چالش های زیادی مواجه می شویم اما اگر این تغییر به درستی انجام شود، شهر تهران از معضلاتی همچون ترافیک سنگین و آلودگی هوا نجات پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: آنچه ما از مشاورین طرح ها انتظار داریم، این است که بر اجرای یک طرح متمرکز نشوند و براساس شرایط مناطق تصمیم بگیرند. تمام ایستگاه های مناطق مورد بررسی قرار گیرند و برای هر ایستگاهی که ظرفیت اجرای طرح را دارد، برنامه ریزی کنند.

معاون شهردار تهران همچنین تاکید کرد: در نگارش طرح های TOD از واژگان اجاره ای استفاده نکنید و مفاهیم جدید خلق کنید. نکته دیگر اینکه، برنامه ریزی باید در مبدأ صورت بگیرد نه مقصد، یعنی به جای اینکه برای افزایش اتوبوس ها، واگن ها و … هزینه های کلان داشته باشیم، می بایست به دنبال کاهش سفرهای درون شهری باشیم.

صارمی با بیان اینکه ما با اجرای طرح TOD می خواهیم بازخوانی جدیدی از محله داشته باشیم، اظهار داشت: TOD یکی از راه های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا است، چراکه با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونه ای انجام می شود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه تا امروز، تهیه ۱۹ پروژه TOD در سطح مناطق آغاز شده است، گفت: از این تعداد، قرارداد ۹ پروژه نهایی شده و مابقی در آستانه نهایی شدن هستند، ۳ تا از پروژها نیز آغاز شده اند. پروژه های مذکور در ۵ قسمت اصلی شناخت، برنامه ریزی حوزه ایستگاهی، طرح شهرسازی و مصوبات کمیسیون ماده۵، طراحی شهر و نهایتا اقدام تعریف شده اند.

وی تصریح کرد: تعریف پروژه ها باید در چند مرحله هویت متناسب با حوزه ایستگاهی، برنامه ریزی سکونت، جانمایی کاربری اصلی (مسیر اصلی پیاده)  و کاربری های اطراف، مسیرهای پیاده و تجهیز آن، پروژه‌های محرک توسعه و پروژه های عمومی صورت گیرد.

صارمی ادامه داد: شناسایی ساختار اصلی، گام مهمی است که هویت، کالبد و کاربری اطراف پروژه براساس آن ساختار اصلی شکل می‌گیرند. ساختار پیاده روی در این پروژه‌ها باید قوی باشد تا بتوان مسئله تردد خودروها و پارکینگ حاشیه ای را ساماندهی کرد و سپس حمل و نقل عمومی مکمل و مسیرهای دوچرخه در آن ها تامین شود. مسئله هویت از دیگر موضوعات مهم در اجرای TOD است. در بسیاری از پروژه ها هویت وجود دارد و صرفا باید آن را گسترش داد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در ادامه جلسه، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین به بیان نکات فنی برای تبادل نظر بر روی موارد و موضوعاتی که تاکنون در زمینه اجرای TOD پیش آمده، پرداختند.

به گزارش ایسنا، توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (Transit Oriented Development) عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارک های عمومی و میادین، کاربری‌های تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه