زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۰
» اجتماعی » لایروبی۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران/ شناسایی۸۰۰ نقطه گلوگاه آبگرفتگی
تاریخ انتشار : 2023/10/16 - 10:55
 کد خبر: 162095
 39 بازدید

معاون شهردار تهران خبر داد

لایروبی۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران/ شناسایی۸۰۰ نقطه گلوگاه آبگرفتگی

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر آمادگی عوامل خدمات شهری شهرداری تهران برای بارش‌های سال جاری از لایروبی ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران خبر داد.

لایروبی۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران/ شناسایی۸۰۰ نقطه گلوگاه آبگرفتگی

به گزارش ایسنا، حسین نظری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل لایروبی انهار، رودخانه‌ها و قنوات شهر تهران همزمان با شروع فصل بارش‌ها در محل حوضچه حصارک در جمع خبرنگاران گفت: از خدا می‌خواهیم امسال شاهد بارش‌های پر برکت برف و باران باشیم که قطعا نیاز امروز شهر تهران است. در همین راستا با پیشگیری‌هایی که انجام شده تلاش خواهیم کرد که مشکلی ناشی از بارش‌ها در شهر تهران نداشته باشیم.

وی با اشاره به لایروبی حوضچه‌های آبگیری بیرون از شهر تهران گفت: آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها از بالادست گل و لای را به داخل رودخانه می‌آورد و پس از آن به سمت شهر حرکت می‌کند؛ لذا ما باید در این حوزه‌ها جلوی حرکت گل و لای به سمت شهر را بگیریم. در همین راستا سه حوضچه آبگیر داریم که حدود ۳۶ هزار متر مربع سالانه رسوب گیری آنها انجام می‌شود تا از ورود این گل و لای به سمت شهر تهران جلوگیری شود.

وی با تأکید بر آمادگی مجموعه شهرداری تهران برای بارش‌های احتمالی امسال گفت: لایروبی‌ها و تخلیه حوضچه‌ها در بالادست در حال انجام است. قطعا برای جلوگیری از غافلگیری اقدامات پیشگیرانه شامل تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ به مناطق و تأمین تجهیزات و نظارت بر اجرای ابلاغ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: امیدواریم غفلتی در تمامی این حوضچه‌ها به ویژه رسوب گیری‌ها صورت نگیرد تا شرمنده مردم تهران نشویم. نقاط گلوگاهی شناسایی شده و رسوب گیری و نگهداشت آنها انجام شده، بی تردید برای حفظ حریم کانال‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم آنها اقدامات لازم را انجام دادیم و هر کجا که توسعه لازم بوده انجام شده و نگهداشت سالانه نیز پیگیری شده است.

نظری در پاسخ به سوالی در خصوص تأمین تجهیزات لازم در سطح مناطق برای آمادگی بارش‌های سال جاری گفت: به مناطق ابلاغ‌های لازم انجام شده و تمهیدات لازم را اتخاذ کرده‌اند. مناطق نیازهایی را که اعلام می‌کنند ما نسبت به برآورده شدن آنها اقدام می‌کنیم و از طریق سازمان مدیریت پسماند نیز موضوع تأمین تجهیزات لازم را پیگیری می‌کنیم. قطعا این موضوع به تدریج به سمت ایده‌آل برای تأمین تجهیزات حرکت خواهد کرد اما در حال حاضر تا جایی که توان داریم نسبت به تأمین تجهیزات اقدام خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین در خصوص موضوع نظافت شهر و وعده تغییر چهره شهر تهران در حوزه نظافت اظهار کرد: در بحث نظافت چند مشکل داریم. شهر فرسوده شده و این فرسودگی در جدول‌ها و گاردریل‌ها و کانال‌های زیرزمینی که حدود هفت سال به آنها بی توجهی شده نشان داده می‌شود. شهر باید رنگ و لعاب بهتری پیدا کند که در همین راستا نشست‌هایی با شهردار تهران و شهرداران مناطق داشتیم. فهرست بها و قراردادهای جدید با مشورت خود پیمانکاران تهیه شده و به صورت آزمایشی در مناطق ۱، ۳، ۸، ۲۱ و ۲۲ آغاز شده و اگر بازخورد خوبی داشته باشد به کل شهر تهران تعمیم داده خواهد شد. این تغییرات شامل متون قراردادها و سطح قراردادهاست که مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شستشوی مخازن در سطح شهر در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود اما در حال حاضر با جدیت انجام می‌شود. قطعا شهر یک موجود زنده است و مرتبا در حوزه نظافت آن اقدامات لازم انجام خواهد شد، اما مردم باید کمی در این حوزه صبوری داشته باشند.

نظری تاکید کرد: سال گذشته مخازن جدید خریداری و توزیع شد به شکلی که ۴۰ درصد مخازن سطح شهر تهران نوسازی شد و تعدادی از مخازن در حوالی میدان فردوسی تغییر شکل پیدا کرد. البته آن طرح نیز مشکلاتی را دارد؛ لذا هنوز به جمع بندی کامل نرسیده‌ایم و در مرحله اول تغییر قرارداد پیمانکاران را در دستور کار قرار داده‌ایم و پس از آن به سمت موضوعات دیگر حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سال قبل نسبت به سال ماقبل آن بارندگی‌های برف و باران بیشتر بود، اما انصافا عوامل خدمات شهری عملکرد قابل قبولی داشتند و آبگرفتگی منجر به بروز خسارت در در شهر تهران نداشتیم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری ‌آب‌های سطحی و ۱۰ هزار کیلومتر انهار و رودها همگی در سطح شهر تهران تا پیش از آغاز بارش‌ها لایروبی خواهد شد. همچنین ۸۰۰ نقطه به عنوان گلوگاه آبگرفتگی بر اساس پیام شهروندان به سامانه ۱۳۷ که منشاء عمرانی داشته است در سطح مناطق ۲۲ گانه شناسایی و به مناطق شهرداری ابلاغ شد که تا کنون ۵۰۰ نقطه برطرف و مابقی نیز تا پیش از آغاز بارش‌ها برطرف خواهد شد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه