زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۰
» حمل و نقل » «تدبیر تازه» نیوز گزارش می دهد: بررسی ميزان آلايندگي هواي تونل هاي متروي لندن  و تأثير آن بر سلامتي
تاریخ انتشار : 2022/09/09 - 12:54
 کد خبر: 153196
 54 بازدید

«تدبیر تازه» نیوز گزارش می دهد: بررسی ميزان آلايندگي هواي تونل هاي متروي لندن  و تأثير آن بر سلامتي

دکتر پژمان صالحی- تحقيقات جديد صورت گرفته توسط دانشگاه ساوتهمپتون حكايت از آن دارد كه ريز ذرات گردوغبار- كه در انگلستان به‌صورت نامنظم در هواي تونل وجود دارد_ مملو از فلزاتي هستند كه اغلب موجب مشكلات براي سلامتي افراد از قبيل سرطان و آمفيزم در ميان كارگران و مسافران مي‌شود كه اين تأثير فراتر و بيشتر از ذرات گردوغباري است كه به‌صورت مجاز در هوا موجود مي‌باشد.

«تدبیر تازه» نیوز گزارش می دهد: بررسی ميزان آلايندگي هواي تونل هاي متروي لندن  و تأثير آن بر سلامتي

 

  • نخست: گزارش تيم تحقيقاتي دانشگاه ساوتهمپتون

تحقيقات جديد صورت گرفته توسط دانشگاه ساوتهمپتون حكايت از آن دارد كه ريز ذرات گردوغبار- كه در انگلستان به‌صورت نامنظم در هواي تونل وجود دارد_ مملو از فلزاتي هستند كه اغلب موجب مشكلات براي سلامتي افراد از قبيل سرطان و آمفيزم در ميان كارگران و مسافران مي‌شود كه اين تأثير فراتر و بيشتر از ذرات گردوغباري است كه به‌صورت مجاز در هوا موجود مي‌باشد.

در ماه مارس سال ۲۰۱۳ تحقيق ديگري نيز  از همين دانشگاه در مجله تكنولوژي و علوم محيطي منتشر شد كه نشان مي‌داد هواي ريز ذرات و گردوغبار موجود در تونل تا چه ميزان مي‌تواند براي كاركنان و مسافران دائمي متروي لندن مضر باشد.

اين تيم پژوهشي از دانشگاه ساوتهمپتون كه با همكاري موسسه ملي حفظ سلامتي عمومي و محيطي بر روي اين پروژه كار مي‌كند در گزارش خود آورده است كه ريز ذرات گردوغبارهاي موجود در ايستگاه‌هاي اصلي متروي لندن و همچنين در متروي فرودگاهي غالب كشورهاي اروپا بر اساس جمع‌آوري نمونه‌هاي متعدد از ذرات بزرگ‌تر به اين قرار هستند:

نخست: درشت ذرات -كه سايز ۱۰ ميكرون يا كمتر دارد-

دوم: ريز ذرات – ۵/۲ ميكرون-كه ريز ذرات ۵/۲ ميكرون يا كمتر دارد-

در اين گزارش آمده ريز ذرات گردوغبارها به‌مانند درشت ذرات آكنده از فلزات بوده‌اند بنابراين چنانچه با گستردگي سطح محيطي و ميزان وجود آن در هوا در نظر گرفته شوند، مي‌توانند ريسك كار كردن و سفر كردن از طريق مترو را افزايش دهند.

به گفته‌ي مت لوكسام  دانشجوي دكتري دانشگاه ساوتهمپتون و يكي از اعضاي تيم تحقيقاتي؛ “اين ريز ذرات پتانسيل بالايي در ورود به شش‌ها و بدن انسان دارند كه مي‌توانند براي سلامتي بدن ريسك مهمي باشند”

بر اساس فرضيات محققان در دانشگاه ساوتهمپتون، درحالي‌كه ذرات درشت در مجاري تنفسي بدن _ از قبيل مجراهاي بيني و نايژه‌ها_ و ذرات كمي ريزتر در نايژك‌ها” مجراهاي تنفسي كوچك‌تر” جمع مي‌شوند، ريز ذرات گردوغبار مي‌توانند حتي در عميق‌ترين نواحي ريه‌ها و حتي نايژه‌ها نفوذ نمايند.

محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه شواهدي وجود دارد كه ريز ذرات گردوغبار مي‌توانند پوشش محافظ مجاري تنفسي _ پوشش مخاطي_ را از بين برده و به بافت زيرين و جريان خون وارد شود و اين بدان معنا است  كه اثرات سمي ريز ذرات ممكن است به مجاري تنفسي محدود نشده و حتي قلب، عروق، كبد، مغز و كليه‌ها را نيز درگير نمايند.

مجمع اتحاديه‌هاي صنفي – TUC- در گزارش گردوغبارهاي موجود در محيط‌هاي كاري تائيد كرده است كه ” دو مورد از جدي‌ترين مشكلات سلامتي كه گردوغبار موجب بروز آن مي‌شود سرطان‌هاي ريوي، گلو، بيني و ديگر مشكلات ريوي است كه تحت عنوان بيماري مزمن انسداد ريوي (C.P.O.D) از آن ياد مي‌شود.

  • دوم: عكس‌العمل سازمان حمل‌ونقل عمومي لندن

علي‌رغم انتشار گزارش و شرايط وضعيت مطرح‌شده در تحقيقات دانشگاه ساوتهمپتون، سازمان حمل‌ونقل عمومي لندن سرسختانه بر اين باور است كه هيچ دليلي براي نگراني در مورد ميزان گردوغبار موجود در ايستگاه‌هاي متروي لندن وجود ندارد.

به گفته‌ي ” هاورد كالينز” مقام ارشد بهداشت و سلامت در مترو لندن،” پرواضح است كه چنين نتيجه‌گيري در مورد مترو لندن با تكيه‌بر اين تحقيق جديد كه بر اساس بررسي تنها يك يا چند ايستگاه بوده، مبناي دقيقي نداشته و كاملاً اشتباه است”

وي افزوده كه ما سال‌هاست به شيوه‌هاي علمي كوشيده‌ايم سطح گردوغبار موجود در تونل‌ها و ايستگاه‌هاي متروي لندن را به‌منظور حصول اطمينان كامل و ايجاد آسودگي خاطر مسافران و كارمندان كنترل و پايش نماييم و در اين خصوص نيز اقدامات مؤثري توسط متروي لندن به‌عمل‌آمده است. اين مهم از طريق گزارش مستقلي كه موسسه طب كار حمل‌ونقل عمومي متروي لندن ارائه داده و بر اساس راهكارهاي پيشنهادي براي كنترل ميزان آلايندگي مستمراً پياده‌سازي و پشتيباني مي‌شود و در آن به اين نتيجه رسيده شده است كه گردوغبار داخل تونل‌هاي متروي لندن با ضريب احتمال بسيار قوي به‌هيچ‌وجه براي سلامتي در آستانه خطر نيست.

  • سوم: عكس‌العمل رئيس هواي پاك لندن

همچنين دكتر سايمون بيركت، مؤسس و رئيس سازمان هواي پاك در شهر لندن – كه يك سازمان عام‌المنفعه است و سعي در كاهش سطح آلايندگي هوا در لندن و حصول اطمينان از اينكه قوانين مربوط به كيفيت هوا اجرا مي‌شوند را دارد – بر اين باور است كه به‌منظور حمايت از سلامتي مسافران و كاركنان متروي لندن، تذكرات و اخطارهاي مرتبط و جديد لازم است ارائه و اجرايي شود.

وي افزود :›› شواهد و مدارك علمي مكرراً نشان‌دهنده‌ي اين مهم است كه مخاطرات سلامتي و تأثيرات ناشي از در معرض ذرات گردوغبار بودن در بازه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت كاهش پيدا نكرده است››

  • چهارم: سخنان شهردار لندن عكس‌العمل سازمان حمل‌ونقل عمومي لندن

” شهردار لندن مي‌گويد كه گردوغبار موجود در مترو با توجه به زمان محدود حضور كاركنان و نيز در معرض نبودن دائمي در اين محيط مترو و نيز عدم‌كفايت داده‌ها و توصيه‌هاي علمي و كافي براي بررسي بيشتر به موسسه طب كار – IOM- با همكاري دو دانشگاه” ابردين و ادينبورگ” موردمطالعه بيشتر قرار خواهد گرفت.

پيرو سخنان شهردار لندن سازمان حمل‌ونقل عمومي لندن ضمن رد خواسته شهردار آورده است از نتايج مجموع اين گزارش‌ها و پايش ها چنين نتيجه‌گيري مي‌شود كه ” گردوغبار موجود در تونل‌هاي متروي لندن با احتمال بسيار ضعيفي موجب خطرات جدي براي سلامتي كاركنان مشغول به كار در متروي لندن مي‌شود” و احتمال آن بسيار ضعيف است كه حتي به مسافران دائمي نيز آسيبي وارد شود و برخلاف سخنان شهردار  نيازي به بررسي بيشتر در حال حاضر نيست.

  • پنجم: گزارش مؤسسه طب كار IOM

موسسه طب كار- آي.او.ام- وجود گردوغبار مضر را در خطوط متروي لندن را تائيد نمود. در اين گزارش آمده است حد مجاز كنوني ذرات گردوغبار در انگلستان كه توسط موسسه علمي – COSHH – (موسسه كنترل مواد آلاينده) آمده مخاطرات ناشي از مواد آلاينده براي سلامتي كاركنان مترو مستمراً كنترل و پايش مي‌شود در ادامه اين گزارش آمده است كه اين ذرات زماني به‌صورت خطرناك درمي‌آيند كه چگالي آن در هوا مساوي يا بزرگ‌تر از ” ۱۰ mg/m³ ” از گردوغبار استنشاق‌شده يا “۴  mg/m³ آن باشد.

لازم به توضيح است كه اين اعداد از طريق فرمولي به دست مي‌آيد كه مدت‌زمان در مغرض بودن هر نفر را مدنظر قرار مي‌دهد كه معادل ۸ ساعت در روز است كه به آن” TWA” براي هشت ساعت ميانگين زماني گفته مي‌شود.

بااين‌وجود ” سازمان حمل‌ونقل لندن مصرانه بر اين باور است كه هيچ دليلي براي نگراني در مورد ميزان گردوغبار موجود در متروي لندن وجود ندارد”

مؤسسه طب كار همچنين آورده كه چنانچه كاركنان بيشتر از اين حدود اعلام‌شده در معرض گردوغبار باشد، كارفرمايان مترو بايد اقدامات عملي و مؤثر را طبق استانداردها و توصيه‌هاي بهداشتي به‌منظور جهت مرتفع كردن ريسك‌ها و مخاطرات براي آن در نظر بگيرند.

در سال ۲۰۱۱ موسسه ” TUC” گزارشي را تحت عنوان گردوغبارهاي محيط كار منتشر كرده كه در آن بر اساس شواهد علمي نشان داده‌شده كه حد مجاز فعلي گردوغبار قابل استنشاق از بازه ” ۱۰ mg/m³ ” و ” ۴ mg/m³ ” بايد كمتر باشد.

اين ديدگاه مورد تائيد موسسه طب كار نيز قرار گرفت و اين موسسه طي گزارش رسانه‌اي خود در ۵ مي ۲۰۱۱ اعلام كرد : حد مجاز ذرات گردوغبار در انگلستان براي هواي تنفسي و ورودي به ريه‌ها به ترتيب” ۴ mg/m³ “و ” 10 mg/m³ ” ناسالم مي‌باشد و توصيه مي‌شود سطح در معرض بودن افراد را به زير اين حد مجاز كاهش داد كه اين مهم براي بخش‌هاي عملياتي نيز قابل‌تصور است.

اين موسسه همچنين پيشنهاد داد كه تا زماني كه حد مجاز ايمن در نظر گرفته شود ،كارفرمايان بايد سطح در معرض بودن افراد براي گردوغبار قابل استنشاق را به زير” ۱ ام.جي/ ام۳” و گردوغبار ورودي به ريه‌ها را از طُرُق مقتضي به زير” ۵ mg/m³  ” برسانند. موسسه‌ي علمي ” TUC” همچنين پيشنهاد مي‌دهد كه حد مجاز استاندارد گردوغبار بايد بين ” ۵/۲  mg/m³ ” و ” ۱ mg/m³ ” براي گردوغبار ورودي به ريه‌ها و گردوغبار قابل استنشاق باشد.

 


برچسب ها : , , , , , ,
دسته بندی : حمل و نقل , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه