زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۰
» بین الملل » دلتا کرونا مُچ دولت استرالیا را خواباند
تاریخ انتشار : 2021/08/23 - 14:04
 کد خبر: 139903
 105 بازدید

دلتا کرونا مُچ دولت استرالیا را خواباند

شیوع سویه دلتا ویروس کرونا و کُندی روند واکسیناسیون دستاوردهای اولیه دولت استرالیا در مهار و سرکوب ویروس کرونا را با شکست مواجه کرده است.

دلتا کرونا مُچ دولت استرالیا را خواباند

نخست وزیر استرالیا در اظهاراتی  گفت همزمان با گسترش واکسیناسیون سراسری باید از اعمال محدودیت های کرونایی بکاهیم و زندگی با ویروس کرونا را یاد بگیریم.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، “اسکات موریسون” نخست وزیر استرالیا امروز (دوشنبه) در اظهاراتی گفت ، استرالیا باید علیرغم نگرانی از افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا ویروس کرونا در برخی ایالت ها از جمله ” نیو سالت ولز” (سیدنی)، زندگی با کووید19 را آغاز کند.

“اسکات موریسون” نخست وزیر استرالیا/ عکس آرشیوی/ رویترز

دلتا کرونا مُچ دولت استرالیا را خواباند

در حالی که هم اینک بیش از نیمی از مردم استرالیا از قرنطینه های چند هفته ای طولانی برای مهار شیوع سویه دلتا ویروس کرونا خسته شده اند، موریسون گفت که کشورش باید آرام آرام و همزمان با واکسینه کردن بخش بیشتری از جمعیت راه زندگی با وجود ویروس کرونا را یاد بگیرد و به مرور از محدودیت های سراسری بکاهد.

ناظران معتقدند با افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا ویروس کرونا در استرالیا، طرح طولانی و خسته کننده ” در خانه بمانید” با شکست مواجه شده و دولت استرالیا باید راهی برای تغییر الگوها و تاکتیک های مبارزه با کرونا بیابد.

نخست وزیر استرالیا که امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس زنده در کانبرا سخن می گفت، افزود:” لاک داون (تعطیل کردن تمام فعالیت ها) نمی تواند برای همیشه ادامه یابد. این یک راه پایدار برای زندگی در این کشور نیست… زیرا اگر قرار نباشد با واکسینه کردن 70 تا 80 درصد مردم محدودیت ها را رفع نکنیم پس کی می خواهیم این کار را بکنیم؟ ما باید بازگشایی را انجام دهیم و کشور را برای آن آماده کنیم.”

اظهارات موریسون پس از بروز اختلافاتی بین ایالت هایی است که همچنان می خواهند تمرکز خود را روی سرکوب ویروس تا زمان پوشش کامل واکسیناسیون حفظ کنند؛ از جمله این ایالت ها “نیو سالت ولز” است که مقامات محلی آن همچنان مخالف بازگشایی و رفع محدودیت های کرونا با وجود شیوع سویه دلتا ویروس کرونا هستند.

دولت فدرال ماه گذشته از یک طرح چهار مرحله ای برای رفع محدودیت ها پس از واکسیناسیون 70 درصد از 25 میلیون نفر جمعیت بالای 16 سال استرالیا خبر داد.

در قالب این طرح و زمانی که پوشش واکسیناسیون سراسری به 80 درصد جمعیت هدف (بالای 16 ساله ها) برسد فقط “قرنطینه های بسیار هدفمند” و موردی ضروری خواهد بود و استرالیایی های واکسینه شده می توانند برای انجام سفرهای بین المللی آزاد باشند.

ایالت های استرالیای غربی و “کوئینزلند” که تا حد زیادی تاکنون عاری از شیوع ویروس کرونا مانده اند، اعلام کرده اند که ممکن است برخی از محدودیت های ایالتی را حتی در صورت رسیدن به اهداف واکسیناسیون سراسری حفظ کنند.

آنها می گویند که طرح 4 مرحله ای فدرال استرالیا برای بازگشایی ها قبل از شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا در ایالت “نیوسالت ولز” و بر مبنای اعمال قرنطینه های موردی و هدفمند مورد توافق قرار گرفته بود در حالی که شیوع گسترده سویه دلتا در نیوسالت ولز تابلو شیوع همه گیری کرونا در استرالیا را به هم زده است.

در روز دوشنبه (امروز) ایالت نیوسالت ولز 818 مورد ابتلا جدید به ویروس کرونا را گزارش کرد که بیشتر آنها در شهر سیدنی هستند؛ این آمار ابتلا در شرایطی بوده که سیدنی و نیوسالت ولز از هفته ها پیش تحت قرنطینه شدید قرار دارد. روز یکشنبه نیز این ایالت 830 مورد ابتلا جدید را با وجود تعطیلی و قرنطینه سراسری ثبت کرد. از نظر ناظران این موارد شیوع نشان از شکست طرح طولانی “در خانه یمانید” بوده که از خرداد ماه سال جاری برای بیش از نیمی از جمعیت استرالیا به مورد اجرا آمده و مردم را خسته و کلافه کرده است.

تظاهرات چند هفته پیش مردم سیدنی در اعتراض به قرنطینه طولانی/ عکس :AAP

 

دلتا کرونا مُچ دولت استرالیا را خواباند
“گلادیس برجیکلین” ، نخست وزیرایالتی “نیو سالت ولز” از مردم خواست تا بیش از اینکه روی موارد جدید ابتلا حساس باشند روی راه های ایمن سازی تمرکز کنند.

او گفت: “هنگامی که به واکسینه کردن 80 درصد جمعیت هدف برسید هر ایالت مجبور خواهد بود که به نحوی با کووید 19 زندگی را از سربگیرد. شما نمی توانید سویه دلتا را برای همیشه در خارج (از کشور و ایالت) نگه دارید.”

در ایالت ویکتوریا با مرکزیت شهر ملبورن هم 71 مورد جدید ابتلا تشخیص داده شده، در حالی که “دانیل اندروز” نخست وزیر ایالت ویکتوریا گفته که می تواند از برنامه پایان قرنطینه در 2 سپتامبر خارج شود و قرنطینه سراسری را همچنان در این ایالت تمدید کند.

در حالی که استرالیا این بیماری همه گیر را بهتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته مدیریت کرده است، اما کندی روند واکسیناسیون موفقیت های اولیه این کشور در مهار و مدیریت بحران کرونا را از بین برده است.

در سطح ملی تاکنون 30 درصد از افراد بالای 16 سال کاملا با دریافت دو دوز واکسینه شده اند، و میزان دریافت کنندگان تک دوز واکسن به 52 درصد رسیده است.

روند واکسیناسیون در استرالیا با سرعت بی سابقه ای در حال اجراست اما ناظران می گویند با سرعت کنونی بسیار بعید به نظر می رسد که هدف واکسینه کردن 80 درصد جمعیت هدف بالای 16 سال تا ماه پایانی سال جاری میلادی (دی ماه 1400) محقق شود.

استرالیا در کنار کشورهایی چون چین و نیوزیلند از ابتدای شیوع همه گیری ویروس کرونا، استراتژی مهار و سرکوب شدید را برگزیده است و تلاش کرده و با قرنطینه های سراسری و شدید و قطع ارتباط با دنیای بیرون موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را به صفر برساند و ویروس را در داخل ربشه کن کند.

اما شیوع سویه بسیار مسری دلتا در کنار کندی روند واکسیناسیون، استراتژی این کشور در مهار کرونا را با چالش جدی مواجه کرده و قرنطینه سراسری 2 ماه گذشته بسیاری از مردم ایالت های نیوسالت ولز و ویکتوریا (با مرکزیت شهرهای سیدنی و ملبورن) را خسته کرده و به تظاهرات اعتراضی علیه محدودیت ها و شکستن قوانین قرنطینه واداشته است. پلیس در بسیاری از شهرها در تظاهرات مداخله کرده و عده زیادی را بازداشت کرده است.

بر اساس آمار رسمی استرالیا تاکنون 44 هزار و 600 مورد ابتلا به کرونا داشته و مجموع جان باختگان ویروس در این کشور پهناور و وسیع تنها 984 مورد بوده است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه