زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» اسلایدر دوم » جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند
تاریخ انتشار : 2024/01/21 - 13:38
 کد خبر: 165745
 339 بازدید

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

با وجود اینکه موضوع موتورسواری زنان هرازچندگاهی مورد بحث قرار می گیرد و اظهارنظرهای ضد و نقیضی درباره آن مطرح می شود، شاید بیراه نباشد بگوییم حالا دیگر این موضوع در جامعه نسبت به حتی یک دهه قبل جا افتاده تر شده و دیگر کسی با دیدن یک زن سوار بر ترک موتور در کوچه و خیابان آنقدرها هم تعجب نمی کند.

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

برترین‌ها – نژلا پیکانیان: با وجود اینکه موضوع موتورسواری زنان هرازچندگاهی مورد بحث قرار می گیرد و اظهارنظرهای ضد و نقیضی درباره آن مطرح می شود، شاید بیراه نباشد بگوییم حالا دیگر این موضوع در جامعه نسبت به حتی یک دهه قبل جا افتاده تر شده و دیگر کسی با دیدن یک زن سوار بر ترک موتور در کوچه و خیابان آنقدرها هم تعجب نمی کند.

علاوه بر زنان و دخترانی که ممکن است در خیابان سوار بر موتور می بینیم، پای موتورسواری زنان به سینما هم باز شده. آغاز به تصویرکشیدن این اتفاق به سال ها پیش و اواسط دهه هشتاد برمی گردد که محمدعلی طالبی در فیلم «دیوار» آن را رقم زد.

این روزها اما با شروع پخش سریال «گناه فرشته» دوباره بحث موتورسواری زنان و نمایش آن در سینما داغ شد که آن هم به دلیل موتورسواری لادن مستوفی در این مجموعه است. از موتورسواری زنان در جامعه به خصوص در سال های اخیر به  عنوان یک حرکت جسورانه و حتی اجتماعی تعبیر شده و خیلی ها نمایش آن در قاب سینما را نوعی همراهی با این حرکت اجتماعی می دانند. گرچه نمونه های این اتفاق در سینما تا به الان چندان زیاد نیستند اما در ادامه به بهانه پخش سریال «گناه فرشته» مروری داشتیم بر فیلم هایی که شخصیت زن قصه سوار بر موتور ظاهر شده اند.

گلشیفته فراهانی «دیوار»

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

یکی از اولین تصاویری که از موتورسواری یک زن در سینما به ذهن می رسد به فیلم سینمایی «دیوار» ساخته محمدعلی طالبی برمی گردد که در سال 1386 ساخته شد. داستان این فیلم درباره دختری به نام ستاره بود که بعد از فوت پدرش می خواهد حرفه او را که موتورسواری بر روی دیوار یک شهربازی بوده را ادامه دهد و در این مسیر با اتفاق ها و مخالفت های زیادی روبرو می شود. گلشیفته فراهانی که در زمان حضورش در سینمای ایران نقش های مختلفی را جلوی دوربین برد، در «دیوار» نقش دختری را بازی کرد که سوار بر موتور و روی دیوار حرکات نمایشی انجام می دهد و البته که چالش های زیادی را به دلیل همین کارش پشت سر می گذارد. جالب اینجاست که داستان این فیلم در نهایت با موضوع ممنوعیت موتورسواری زنان گره می خورد و ستاره با ممانعت های قانونی برای موتورسواری مواجه می شود.


لیلا حاتمی «من»

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

زمانی که فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی اکران شد و مخاطب لیلا حاتمی را سوار بر موتور در این فیلم دید، شاید فراموش کرده بود که این حرکت نزدیک به دو دهه قبل هم در سینما روی پرده رفته بود و همان زمان خیلی ها به تصویرکشیدن موتورسواری یک زن را تابوشکنی تلقی کردند و طبیعتا حضور لیلا حاتمی در نقش زنی خلافکار که اتفاقا سوار بر موتور هم می شود واکنش های مختلف و حتی بعضا تندی را هم به همراه داشت. «من» اولین ساخته سهیل بیرقی بود اما او در این فیلم هم مثل ساخته بعدی اش «عرق سرد» سراغ قصه ای رفته بود که زن در آن محوریت داشت.

لیلا حاتمی که در این فیلم یکی از متفاوت ترین نقش هایش را بازی کرد و آذری را به مخاطب نشان داد که هیچ ردی از شخصیت های آرامی که پیش از این آنها را مقابل دوربین برده بود، نداشت. آذر خلاف می کرد و بیشتر رفت و آمدهایش با موتور بود.


نیکی کریمی «آذر»

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

فیلم سینمایی «آذر» ساخته محمد حمزه ای دومین فیلمی بود که نیکی کریمی تهیه کنندگی اش را برعهده داشت، او خودش در این فیلم در یک نقش متفاوت هم ظاهر شد و مخاطبان را غافلگیر کرد. نیکی کریمی که خیلی ها او را در بیشتر موارد با ظاهری شیک و آراسته در فیلم ها دیده بودند در فیلم «آذر» با کلاه ایمنی بر سر ترک موتور می نشست و غذا برای مشتری می برد و همین موضوع چالش هایی را در قصه فیلم به وجود آورد. ماجرای موتورسواری او در فیلم هم به این مسئله بر می گشت که یک شب که رستورانی که آذر در ان کار می کرد هیچ پیکی نداشت و او تصمیم گرفت خودش با موتور سفارش ها را برساند. نیکی کریمی برای بازی در این نقش و سوار بر موتور شدن مربی داشته و چند ماهی با او تمرین می کرده، البته بهناز شفیعی، چهره مطرح در موتورسواری زنان و مربی این رشته، بعدها در مصاحبه ای اعلام کرد که بدلکار نیکی کریمی در فیلم بوده.


هدی زین العابدین «دست انداز»

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

هدی زین العابدین تا به حال توانسته به خوبی با بازی در سریال های نمایش خانگی یا همان پلتفرم ها درخشان ظاهر شود و نقش های متفاوتی را از خودش برجای بگذارد. او که سال ها پیش به عنوان مدل تبلیغاتی فعالیت می کرد، بعد از «رقص روی شیشه» توانست نقش آفرینی های متفاوت تری را از خود ارائه دهد که سریال «رهایم کن» یکی از نمونه های بارز آن است. این بازیگر جوان در سریال «کرگدن» نقش دختری ماجراجو و پر شور و هیجان به نان گیسو را بازی کرد که اهل آفرود بود، ماجرای ایفای نقش زین العابدین در نقش های اینچنینی با بازی در «داستان دست انداز» کمال تبریزی ادامه پیدا کرد و او در این فیلم نقش دختری به نام رها را مقابل دوربین برد و رویاهای زیادی در سر داشت و به دلیل شخصیت آزادی هم که داشت دست به کارهای مختلفی می زد. برای همین بود که او را در سکانس هایی از این فیلم سوار بر موتور دیدیم.


لادن مستوفی «گناه فرشته»

جسورترین زنان ایرانی که جرات موتورسواری در خیابان دارند

لادن مستوفی که در سال های اخیر در دسته بازیگران کم کار رفته بود و کمتر فیلم و سریالی را از او دیده بودیم با سریال «گناه فرشته» بازگشتی پرقدرت داشت، علی الخصوص که موتورسواری او در این نقش از همان روزهای اول پخش مجموعه بر سر زبان ها افتاد و عکس های او با تیپ مشکی سوار بر موتور خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد.

دقیقا همزمان با انتشار تصاویر لادن مستوفی در «گناه فرشته» بود که دوباره بحث مجوز نداشتن موتورسواری زنان بالا گرفت و البته در ادامه هم معاون زنان رئیس‌جمهور اعلام کرد که پیگیر صدور گواهینامه موتور برای بانوان است. در «گناه فرشته» مهتاب به عنوان زنی مستقل که وکالت می کند و در تلاش است بدون قرار گرفتن زیر سایه همسرش کارهایش را انجام دهد، به موتورسواری علاقه دارد و برای رسیدن به کارهایش از موتور استفاده می کند، اتفاقی جالب که یکی از خواسته های زن امروزی در جامعه نیز هست و به دلیل نگاه اشتباه به یک مسئله تبدیل شده و هرازگاهی بحرانی می شود، حالا باید دید وعده هایی که راجع به باز شدن راه درباره این موضوع داده شده عملی می شود یا همچنان زنان در جامعه ایران با چالش باید سوار بر موتور شوند!


برچسب ها : ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه