زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» اقتصاد کلان » ضرورت بازنگری برای کاهش معافیت‌های مالیاتی
تاریخ انتشار : 2024/01/19 - 16:09
 کد خبر: 165652
 43 بازدید

ضرورت بازنگری برای کاهش معافیت‌های مالیاتی

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل ممکن برسد، گفت: ضرورت دارد در خصوص معافیت‌های مالیاتی بازنگری جدی و اساسی صورت بگیرد.

ضرورت بازنگری برای کاهش معافیت‌های مالیاتی

به گزارش ایسنا، ایمان فدایی با اشاره به اینکه مالیات بر مجموع درآمد راهکاری برای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی است، گفت: زمانی که قانون مالیات‌های مستقیم با ابزاری به نام مالیات بر مجموع درآمد، اقدام به اخذ مالیات کند دیگر شاهد اخذ مالیات به صورت بخشی و گروهی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مالیات‌های بخشی و منبع محور منجر به ایجاد نارضایتی عموم جامعه می ‌شود، گفت: زمانی که مجموع درآمد اشخاص جمع شده و مخارج و معافیت‌ها از آن کسر شود، مالیات بر اساس پلکان تعیین شده از درآمد افراد اخذ می ‌شود.

فدایی با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل ممکن برسد، گفت: باید در معافیت‌های مالیاتی بازنگری جدی صورت بگیرد. اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد یکی از اهدافش تعیین معافیت هدفمند است. طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله حمایت از بازارها و تولید، طیف وسیعی از معافیت‌ها اعطا شده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از تولید ناخالص ما از شمول مالیات خارج شده و پایه مالیاتی در ایران بسیار محدود است. به واسطه همین موضوع نمی ‌توانیم اهدافی که در اسناد بالادستی وجود دارد را اجرایی کنیم. به طور مثال بند ۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر مالیات به عنوان منبع اصلی درآمد دولت تاکید دارد ولی در چنین شرایطی که نیمی از اقتصاد کشور معاف از مالیات است چنین چیزی ممکن نیست.

وی با بیان ویژگی های مالیات بر مجموع درآمد، گفت: در این روش، تمام درآمدهای یک فرد از منابع مختلف جمع آوری و پس از کسر معافیت و کسورات مشمول مالیات با نرخ‌های تصاعدی محاسبه می شود. مالیات بر مجموع درآمد امکان ایجاد نرخ ‌های تصاعدی و عدالت مالیاتی بر اساس درآمد افراد را فراهم می کند.

این کارشناس اقتصادی لحاظ نمودن هزینه های معیشتی را یکی دیگر از فواید مالیات بر مجموع درآمد عنوان کرد و افزود: اهمیت هزینه ‌هایی که تاکنون درنظر گرفته نشده و بعضا مالیات ستانی هم از آن صورت گرفته شده است؛ مثل هزینه‌ های تحصیل فرزندان، هزینه درمان و تعداد فرزندان و … برای هر خانوار یک امتیاز مثبت و معافیت خاصی را رقم خواهد زد.

فدایی سامانه مودیان را یکی از ابزارهای اشراف دولت به اطلاعات آحاد جامعه دانست و گفت: دولت برای اجرای قانون و استفاده از ابزارهایی مانند مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه نیازمند اشراف اطلاعاتی دقیق است تا بتواند در بازتوزیع منابع و همچنین وضع مالیات عادلانه، تصمیم گیری کند. سامانه مودیان و همکاری دستگاه‌ها برای تکمیل این سامانه اشراف اطلاعاتی را برای دولت بیشتر و شفافیت را عیان می ‌کند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه