زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» خبر داغ » آلبرت بغزیان در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز : هیچ دلیل اقتصادی برای تأسیس وزارت بازرگانی وجود ندارد
تاریخ انتشار : 2022/04/22 - 17:40
 کد خبر: 153179
 47 بازدید

آلبرت بغزیان در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز : هیچ دلیل اقتصادی برای تأسیس وزارت بازرگانی وجود ندارد

تحلیلگر اقتصادی گفت: نباید به اندازه افراد وزارتخانه ایجاد کنیم و مثلاً بگوییم چون یک وزیری نمی‌تواند هم صنعت، هم معدن و هم تجارت را مدیریت کند پس بیاییم و بازرگانی آن را جدا کنیم.

آلبرت بغزیان در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز :  هیچ دلیل اقتصادی برای تأسیس وزارت بازرگانی وجود ندارد

آلبرت بغزیان تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با  تدبیر تازه نیوز، درباره تأسیس وزارت بازرگانی گفت: به یاد دارم وقتی وزارت بازرگانی را با وزارت صنعت و معدن ادغام کردیم به این دلیل بود که چون تولید باید فروش رود. بنابراین، اگر قیمت گذاری و بازار تجارت در کنار بخش تولید یکجا تصمیم گیری شود به نفع تولید است. فلذا این دو وزارتخانه را با هم ادغام کردیم. براین باور بودند کارهایی که تولید می‌شود باید صادر شود یا کارهایی که تولید می‌شود به یکسری واردات نیاز دارد پس اگر یکجا باشد بهتر است.

وی ادامه داد: بنابراین، وزیر را به معاون تبدیل کردیم و وزارت صمت شد و بعد گفتند صرفه جویی صورت گیرد چون بعضی کارها موازی بود و بعضی کارها باید تسریع می‌شد و تصمیمات در یک جلسه شورای معاونین گرفته می‌شد که از این جهت به نفع کشور است. در حال حاضر، همین داستان دارد تکرار می‌شود. فلذا همین دلایل موجود که ما می‌خواهیم تسریع کنیم و مشکل وقت و هماهنگی‌ها را حل کنیم را می‌آورند و برای همین می گویند اینها باید جدا شوند و نمی‌شود از یکسری دلایل به دو تصمیم رسید که یکبار ادغام و یکبار تفکیک شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر من، هیچ دلیلی ندارد که ما بجای این برویم و به دنبال وزیری بگردیم که بتواند این وزارتخانه را اداره کند، ما نباید به اندازه افراد وزارتخانه ایجاد کنیم و مثلاً بگوییم چون یک وزیری نمی‌تواند هم صنعت، هم معدن و هم تجارت را مدیریت کند پس بیاییم و بازرگانی آن را جدا کنیم و بگوییم حالا صنعت و معدن برای شما، خیر! باید دنبال افرادی بگردیم که بتواند این ۳ تا را باهم مدیریت کند. این کم هزینه‌تر از این است که ما یک تشکیلات درست کنیم و برای آن بودجه تعریف کنیم و در این شرایط اینکار توجیهی ندارد.

بغزیان اظهار کرد: هدف این است که بخش بازرگانی بخاطر اینکه نمی‌تواند خودش را با تولید به گونه‌ای توجیه کند پس اگر جدا شود منافع آن حفظ می‌شود. بنابراین، هیچ توجیه دیگری ندارد. در حالی که این در جلسه شورای معاونین وزارتخانه می‌تواند حل شود. استدلال قوی در این باره وجود ندارد به جز اینکه بخش بازرگانی ما انقدر در کشور رشد کرده که به یک وزارتخانه نیاز دارد تا آن را مدیریت کند نه اینکه در کنار تولید بیاید و در اینجا تولید بر بخش بازرگانی بیشتر غالب می‌شود در حالی که ما می گوییم وزیر و معاونین ما ضعیف هستند و راه حل آن این است که به دنبال آدمش بگردیم نه اینکه به اندازه آدمها وزارتخانه درست کنیم. هر که ناتوان‌تر باشد وزارتخانه کوچکتر باشد، این اسراف منابع است. به نظر من انقدر وضعیت نمی‌طلبد که ما بخواهیم وزارتخانه را تفکیک کنیم تا بخواهیم مشکل تولید و تجارت را حل کنیم چون اینکار فقط باعث می‌شود انرژی و وقت دولت گرفته شود.

 

خبرنگار: زهرا ترابی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه