زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» خبر داغ » فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با تدبیرتازه نیوز: صنعت خودرو با لجاجت مدیریت می شود
تاریخ انتشار : 2021/11/29 - 11:24
 کد خبر: 153157
 67 بازدید

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با تدبیرتازه نیوز: صنعت خودرو با لجاجت مدیریت می شود

کارشناس بازار خودرو براین باور است: طرح های گرانبهایی که ایران خودرو با افتخار اعلام می کند بدون قرعه کشی ارائه می شود ولی تحویل آن در اسفند 1402 است اسم این تحویل فوری نیست. هدفی که دارند فقط لجاجت است.

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با تدبیرتازه نیوز:  صنعت خودرو با لجاجت مدیریت می شود

 

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تدبیر تازه نیوز، درباره وضعیت کاهش قیمت خودرو گفت: با توجه به وضعیت بازار و اتفاقاتی که در آن وجود دارد باید گفت کاهش قیمت یک آرزوست که نه ایرانی ها بلکه کشورهای آلمانی و امریکایی هم در آرزوی کاهش قیمت هستند. اصولاً بازار خودرو در دنیا دچار تورم سنگینی است. لذا حرف از کاهش قیمت ها بیشتر شبیه جوک می ماند.

وی ادامه داد: درباره میزان افزایش باید ببینیم چقدر گزاره هایی که آقای رئیسی و معاونین و وزرای دولت بیان می کنند صحت دارد. آنچه استنباط می شود این است که باید انتظار تورم نزدیک به 100 درصد را داشته باشیم. 70-60 درصد تورم حداقل تورمی که کشور خواهد داشت. تورمی که دولت های قبل اعلام می کردند و چه تورمی که اکنون اعلام می شود به این سادگی قابل مهار نیست. تورم خرداد فقط 2./12 درصد اعلام شد برای اولین بار چنین تورمی در یکماه اعلام شده حال با چه سیاستی می خواهند تورم کل را مهار کنند جای سوال است؟

زاوه در خصوص پیش فروش چهار محصول ایران خودرو و اینکه سال آینده تحویل داده می شود، خاطرنشان کرد: طرح های گرانبهایی که ایران خودرو با افتخار اعلام می کند بدون قرعه کشی ارائه می شود ولی تحویل آن در اسفند 1402 است اسم این تحویل فوری نیست. هدفی که دارند فقط لجاجت است. متاسفانه کشور با لجاجت اداره می شود. قرعه کشی خودرو حذف کردند ولی به جای آن ماشین را یکسال بعد  که مشخص نیست دلار در چه وضعیتی هست و آیا این ماشین از دور خارج شده یا نه. این اقدام دقیقا مدیران ایران خودرو و مسئولین می خواهند از سرخود باز کنند. در حالی که باید به فکر چاره اساسی باشند و بتوانند اقدامات خوبی را عرضه کنند.

این کارشناس افزود: ادعایی مبنی بر این کردند که بدون دستکاری در قیمت قرعه کشی را حذف می کنیم. می خواهند این را اثبات کنند حالا با هر هزینه ای باشد این اقدام را انجام می دهند از جمله تحویل خودرو در سال آینده. این چجور پیش فروش که تحویل یکسال دیگر صورت می گیرد که باز در آن زمان قیمت مشخص نیست اصلا چه خودرویی که می خواهند بفروشند. اقدامی که ایران خودرو انجام داده کاملا غیر اصولی بشمار می آید. این همان خطایی که آقای جهانگیری کرد. آقای جهانگیری سال 97 فشار برروی ایران خودرو و سایپا گذاشت که این خطا را انجام دهند و دوباره این خطا تکرار می شود.

زاوه بیان کرد: قیمت خودرو تحت دو عامل است، سیاست های مالی و عمومی کشور که میزان تورم ناشی از سیاست های کسری بودجه و شیوه بانکداری در جمهوری است. یعنی همه کالاها به صورت متوسط از آن متاثر می شوند و عامل دیگر میزان عرضه است. عرضه منظور پیش فروش و فروش کاغذ و… نیست. میزان عرضه خودرو که در بازار آمده و پلاک خورده است. قیمت خودرو از این دو عامل متاثرست. پیش فروش 18 ماهه فروش خودرو نیست. اینکه ندانید ماشین را چه زمانی تحویل می گیرید و قیمت چقدر است فروش محسوب نمی شود. به نظر من، اسم این پیش فروش و جمع آوری پول از بازار برای زنده ماندن است. مشکلی که ایجاد می کند این است که مشتری که امروز این ماشین را می خرد منتظر به قیمت رسمی بخرد.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه