زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» خبر داغ » عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: دولت برای رونق صادرات باید چه اقداماتی را انجام بدهد؟
تاریخ انتشار : 2021/10/06 - 12:12
 کد خبر: 153147
 33 بازدید

عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: دولت برای رونق صادرات باید چه اقداماتی را انجام بدهد؟

عضو اتاق بازرگانی براین باور است: اگر ارز با تورم تغییر پیدا نکند یعنی پول ملی کاهش نیابد رفته رفته صادرات صرف نمی‌کند. اگر دلار را 30 هزار تومان در شهریور سال گذشته در نظر بگیریم الان هم حدود 33 هزار تومان باشد ولی 50 درصد تورم داشته باشیم کالاهایی که می‌خواهیم صادر کنیم صرف نمی‌کند.

عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: دولت برای رونق صادرات باید چه اقداماتی را انجام بدهد؟

جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با تدبیر تازه نیوز، درباره تاثیرات حذف ارز 4200 در صادرات گفت: برخی از کالاها که ارز ترجیحی یا 4200 تومانی داشتند همانند آرد تأثیر بر کالاهایی همچون شیرینی، ماکارانی و غیره داشتند و راحت‌تر می‌توانستند صادرات داشته باشند ولی با توجه به افزایش قیمت تمام شده طبیعتاً صادرات نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این نکته را نیز اضافه کنم، تورم کلی برروی کالاهای صادراتی اثر منفی دارد به دلیل اینکه اگر افزایش پیدا نکند با تورم 50 درصدی کالاها برای صادرات گران می‌شود و به طور کلی اثر می‌گذارد ولی ربط مستقیم با ارز 4200 تومانی ندارد.

عدالتیان در پاسخ به این پرسش، برخی براین باور هستند صاردات با افت روبرو شده است. همچنین اخذ عوارض صادراتی و قطعی برق است که می‌تواند تاثیرگذار در این موضوع باشد. گفت: اگر ارز با تورم تغییر پیدا نکند یعنی پول ملی کاهش نیابد رفته رفته صادرات صرف نمی‌کند. اگر دلار را 30 هزار تومان در شهریور سال گذشته در نظر بگیریم الان هم حدود 33 هزار تومان باشد ولی 50 درصد تورم داشته باشیم کالاهایی که می‌خواهیم صادر کنیم صرف نمی‌کند. به همین دلیل صادرات غیرنفتی را کاهش می‌دهد. بعنوان مثال، کالایی سال گذشته 30 هزار تومان بود ولی امسال باید 40 هزار تومان تهیه کنیم. همچنین اگر دلار 30 هزار تومان باقی بماند این کالا حدوداً 25 درصد گران‌تر شده است. به همین دلیل حالت رقابت خود را در خارج از کشور از دست می‌دهد آن هم بخاطر تورم و گرانی که داریم و این کالا قابلیت صادرات ندارد. اگر ارز ثابت بماند برعکس می‌شود یعنی کالاهای خارجی ارزان می‌شوند و واردات افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: قبلاً که ارز ثابت بود دولت کالاهای صادراتی را تشویق می‌کرد همچنین تشویق‌های مالیاتی داشت. دوباره باید این عوامل فعال شوند. اگر ارز ثابت بماند صادرات در این صورت به صرفه می‌شود ولی منوط به این است که قیمت ارز تغییری نکند. این تنها راهی کشورهایی که ثبات اقتصادی دارند از این استفاده می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر قیمت ارز ثبات یابد روش‌های جایگزین همین روش‌هاست اعم از تشویق کردن، کمک کردن و پائین آوردن هزینه‌های مواد اولیه و غیره است که فعلاً بعید می دانم این کارکرد را داشته باشد. به دلیل اینکه مواد اولیه و حمل و نقل و غیره افزایش قیمت داشته و رابطه مستقیمی با ارز ترجیحی ندارد. ارز ترجیحی بر 4 کالای اساسی اثر گذاشته است. همچنین بعداً اثرات خود را در جامعه می‌گذارد و قیمت‌ها را افزایش داده و الان قابل مشاهده است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و اینکه ایران می‌تواند در بحث صادرات سود ببرد پاسخ داد: نمی‌تواند استفاده ای از جنگ ببرد. به دلیل اینکه کالای جانشینی فقط نفت دارد که آن هم تحریم هستیم و نمی‌تواند از این استفاده کند. کشور اوکراین و روسیه بیشتر آرد، فلزات و گندم تولید می‌کردند ایران نیز واردکننده بود پس نمی‌تواند از این موضوع استفاده کند. این استفاده فقط نفت و گاز را شامل می‌شود و اینکه چطور تصمیم می‌گیرند و چطور عمل می‌کنند اهمیت دارد. ایران تحریم است و با توجه به اینکه نحریم به سختی می‌تواند وارد بازارهای نفت و گاز شود. اگر ایران بخواهد وارد این بازار شود یکی دو سال طول می‌کشد تا از این موقعیت بازار نفت استفاده کند.

 


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه