زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» تله تایپ » سعید رضایی: بازی با چین در سال کسب سهمیه المپیک آسان نیست
تاریخ انتشار : 2019/05/31 - 12:16
 کد خبر: 55728
 212 بازدید

در آستانه لیگ ملت های والیبال 2019

سعید رضایی: بازی با چین در سال کسب سهمیه المپیک آسان نیست

مربی تیم ملی والیبال ایران در آستانه رقابت های لیگ ملت های والیبال گفت: در ایران جوانگرایی و نتیجه گرایی را با هم می خواهند ولی من از مردم و علاقه مندان خواهش می کنم از شروع تا پایان مسابقات کمک کنند تا تیم ملی بهترین شکل پیش برود.

سعید رضایی: بازی با چین در سال کسب سهمیه المپیک آسان نیست

سعید رضایی مربی تیم ملی والیبال ایران که از شناخته شده ترین بازیکنان و لژیونرهای تاریخ این رشته به شمار می‌رود، برای حضور در لیگ ملت‌های والیبال همراه با ملی پوشان به چین سفر کرده است، او در گفت و گو با ایسنا، به بیان نقطه نظرهایش در حاشیه این سفر پرداخت و گفت: خوشبختانه این یکی از بهترین سفرهایی بود که با تیم ملی بزرگسال داشتیم. سال گذشته سفرهای بسیار طولانی داشتیم ولی امسال توانستیم از مسیر دو پروازه خارج شویم و مستقیم از تهران به محل برگزاری مسابقات برویم. ژاپن مقصد بعدی ما هم نزدیک است و مشکلی از این جهت نداریم. واقعاً میزبانی چینی‌ها تا الان خوب بوده و فکر می‌کنم در ادامه هم راضی کننده باشد. تمرینات روال خودش را دارد و به نسبت تهران فشار آن کاهش پیدا کرده است.

*ایران معمولاً شروع خوبی در مسابقات ندارد اما این بار باید سنت شکنی کنیم

شرایط شروع مسابقات با توجه به نداشتن بازی تدارکاتی موجب سردرگمی بازیکنان می‌شود. همیشه شروع مسابقات و قبل از بازی اول همینطور است و فکر می‌کنم به تدریج روال بهتر پیش برود. وقتی از یک کمپ و شرایط اردویی طولانی می‌خواهید مسابقاتی را شروع کنید، طبیعی است که بعد از یکی دو بازی تیم در روال قرار درست می‌گیرد. واقعیت این است که من قبل از کار کردن با تیم ملی و حالا به عنوان مربی تیم ملی همواره تاکید داشته ام که تعداد بازی‌های بین المللی و ارتباط با دنیای والیبال بسیار مهم است. زمانی که از ایتالیا به عنوان لژیونر برگشتم به رئیس وقت فدراسیون گفتم هر چه ارتباط‌های بین المللی بیشتر باشد، بهتر است. خوشبختانه یکی از عوامل موفقیت والیبال تعداد زیاد بازی‌های بین المللی است. این کار در فدراسیون بعدی ما در زمان داورزنی انجام شد و این ارتباطات زمینه پیشرفت والیبال ایران را فرآهم کرد. جدای این بحث لزوم انجام بازی‌های تدارکاتی، بحث فرهنگی هم هست که همیشه تیم ایران تا زمانی که به مسابقات نمی‌رسد بازی‌ها را جدی نمی‌گیرد. هر چه در مسابقات رسمی‌تر قرار می‌گیریم کار را جدی تر دنبال می‌کنیم. واقعیت این است که به جز مسابقات قاره‌ها در سایر تونمنت ها ما شروع خوبی نداشتیم ولی باید این بار شروع خوبی داشته باشیم.

*همواره بازیکنان را تشویق می‌کنم لژیونر شوند

من به عنوان فردی که تجربه بازی در لیگ خارجی را داشت، سال‌ها قبل به بازیکنان می‌گفتم که بهتر است به باشگاه هی اروپایی بروند و آن جا کار کنند و یکی از افرادی هستم که در سال‌های اخیر مشوق آن‌ها بود. دیدن بازیکنان دیگر و نوع زندگی حرفه ای آن‌ها می‌تواند به والیبال ما هم کمک کند اما چنین چیزی در گذشته اتفاق نمی‌افتاد. سال قبل به دلیل مشکلات اقتصادی در لیگ ایران بیشتر بازیکنان ترجیح دادند لژیونر شوند. به طبع ارتباط با مربیان مختلف در جهان و تجربه بازی‌های سطح اول خیلی می‌تواند به ما در لحظات سخت بازی‌های ملی ایران کمک کند.

*یک بازیکن همیشه نمی‌تواند کامل بازی کند

بازیکنان تیم‌های ملی در سال‌های مختلف همیشه نمی‌توانند در ارنج اصلی در همه تورنمنت‌ها بازی کنند. ما در سال‌های قبل خیلی از یک مجموعه ثابت استفاده کردیم. من یادم است در سال ۲۰۱۴ ایتالیا به دلیل میزبانی در مرحله نهایی حتی با تیم دومش هم به ایران نیامد. خیلی از تیم‌ها همیشه این کار را می‌کنند و در کشور ما هم نتیجه و جوان گرایی را همزمان می‌خواهند. باید مثل خیلی از تیم‌ها مثل ایتالیا از سال‌های قبل قطره‌ای شروع می‌کردیم. مطمین باشید با تیمی بازی می‌کنیم که لیگی قوی دارد و بازیکنانش فرصت بازی کردن در لیگ را داشته اند و والیبال را بلد هستند. امسال به فراخور اینکه مسابقات مختلف نظیرقهرمانی اروپا وجود دارد، خیلی از تیم‌ها از ترکیب بازیکنان متفاوتی بهره می‌برند و به طبع پذیرای نتیجه این اقدام هم هستند. چون برای شرکت در رویدادهای مختلف اولویت بندی متفاوتی دارند. حتماً دیدار با ایتالیا بازی قشنگی خواهد شد. تیمی که جوان است انگیزه بالایی خواهد داشت. ما به اینکه تیم ایتالیا جوان شده است نگاه نمی‌کنیم. روی همین تیم و بازی‌هایی که داشتند فکر می‌کنیم. باید شروع خوبی داشته باشیم. اگر ببریم یعنی ایتالیا را بردیم و اگر ببازیم هم ایران باخته است. باید شروع خوبی داشته باشیم تا در کل برنده شویم.

*بازی با چین سخت خواهد بود

امسال یکی از بازی‌های سخت ما برابر چین است. ما در این چند سال چین را با اختلاف نزدیک بردیم. فقط در شرایط خاصی که سال قبل در روسیه اتفاق افتاد توانستیم چین را قاطعانه ببریم. چین امسال می‌خواهد با برد ایران اعتماد به نفس پیدا کند. ما یکی از بازی‌های سخت را با این تیم خواهیم داشت چون از رقبای اصلی کسب سهمیه المپیک ایران هم هست. آلمان هم با مربی خوبی که دارد آمده است که بدرخشد و فوق العاده با انگیزه است.

*کولاکوویچ اهل مشورت است اما خودش تصمیم می‌گیرد

در دوره گذشته سعی شده بود که مربیان ایرانی در تیم ملی خوب کار کنند. بویژه زمان مرحوم حسین معدنی که خودش سرمربی بود و دستیار ولاسکو شد، فضای خوبی در تیم وجود داشت. این ارتباط بستگی به شرایط هر مربی دارد. مطمئناً یک مربی تقسیم بندی کارها را انجام می‌دهد. کولاکوویچ هم سعی می‌کند در بسیاری از موارد از کادرش نظر بگیرد البته در یک مقاطعی هم او سرمربی است و تصمیمات را شخصاً می‌گیرد زیرا باید پاسخگو هم باشد. در موارد اجرایی من و پیمان اکبری همکاری خوبی با او داریم. حضور مربیان ایرانی در کنار سرمربی ایرانی برای کمک به والیبال کشورمان و دانش افزایی در مقابل تیم‌های بزرگ راه را باز می‌کند. بدین ترتیب نحوه بازی کردن و بردن در والیبال دنیا را می‌آموزیم.

*انتقادها در شروع یک تورنمنت فشار مضاعفی ایجاد می‌کند

تیم ملی یکسال پر ترافیک را در پیش دارد. این حرف کلیشه نیست. تیم‌ها سعی می‌کنند اولویت بندی کنند. باید بپذیریم برای حضور در مسابقات مختلف نیاز است تا از بازیکنان جوان استفاده کنیم. این کار به یک حاشیه امنیت ذهنی نیاز دارد. مجموعه تیم ملی در شرایط کنونی انتظار دارد که حمایت شود. من عملاً دیدم بعضی انتقادها قبل و در شروع مسابقات چه فشاری به بازیکنان می‌آورد. از مردم و علاقه مندان خواهش می‌کنم تا انتهای مسابقات کمک کنند تا تیم ملی بهترین شکل پیش برود. ما هم در بخش کوچکی از تیم دوست داریم با بردهای بیشتر و افتخارات بیشتر لذت و آرامش را به خانه‌های مردم ببریم. امیدارم اتفاق‌های خوب مثل راهیابی به المپیک و درخشش در جام جهانی در پیش باشد. باید پله پله و روز به روز به جایی برسیم که همه با والیبال خوشحال باشند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , ورزشی
ارسال دیدگاه