زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» اقتصاد کلان » ثبت اولین شکست در اقتصاد چین
تاریخ انتشار : 2024/03/11 - 10:55
 کد خبر: 167852
 42 بازدید

ثبت اولین شکست در اقتصاد چین

چین اولین تورم خود در ماه فوریه را پس از تحمل چهار ماه متوالی کاهش تورم مشاهده کرد.

ثبت اولین شکست در اقتصاد چین

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) این کشور نسبت به سال قبل ۰.۷ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده تغییری است که عمدتا به هزینه‌های مربوط به جشن‌های سال نو چینی نسبت داده می‌شود.

این افزایش به اقتصاد چین که با کاهش اعتماد مصرف‌کننده دست و پنجه نرم می‌کند، مهلت می‌دهد.

زیچون هوانگ، اقتصاددان چین در کپیتال اکونومیکس اظهار کرد: تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته برای اولین بار از ماه سپتامبر به دلیل عوامل موقتی مانند نوسانات قیمت غذا و گردشگری در حوالی سال نو چینی مثبت شد اما ظرفیت مازاد مستمر احتمالا به سرکوب تورم ادامه خواهد داد و ما انتظار داریم که میانگین تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۴ تنها ۰.۵ درصد باشد که هنوز بسیار پایین‌تر از موارد قبل از همه‌گیری است.

اداره ملی آمار چین (NBS) گزارش کرد که افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده ناشی از قیمت‌های بالاتر برای کالاهای ضروری مانند گوشت و سبزیجات تازه همچنین افزایش سفر در طول جشن‌های سال نو چینی است.

با این حال، قیمت در کارخانه به کاهش خود ادامه داد و شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ماه فوریه نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشت که از کاهش ۲.۵ درصدی پیش‌بینی شده در نظرسنجی رویترز فراتر رفته است.

قیمت تولیدکننده بیش از یک سال و نیم در مسیر نزولی است. خطر مداوم رکود ناشی از تقاضای ضعیف همچنان نگرانی مهم برای رشد اقتصادی کلی چین است.

چین به دلیل بحران عمیق بدهی در میان توسعه‌دهندگان املاک، با رشد کند، به ویژه در بخش املاک و مستغلات خود دست و پنجه نرم می‌کند. این بحران احساسات خرید مسکن را کاهش داده و بخش اصلی اقتصاد چین را تضعیف کرده است.

به نقل از سیتی، با وجود این چالش‌ها، چین هدف بلندپروازانه رشد اقتصادی حدود پنج درصد را برای سال جاری میلادی تعیین کرده است، با این حال، دستیابی به این هدف مستلزم عبور از موانع مختلف اقتصادی ازجمله کاهش رشد بازار املاک و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه