زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اجتماعی » ثبت رکورد ۵.۷ درصدی نرخ بیکاری در روستاها در سال جاری/شکاف ۶۰ درصدی درآمد در روستاها و شهرها 
تاریخ انتشار : 2024/01/16 - 10:17
 کد خبر: 165565
 41 بازدید

معاون توسعه روستایی کشور خبر داد

ثبت رکورد ۵.۷ درصدی نرخ بیکاری در روستاها در سال جاری/شکاف ۶۰ درصدی درآمد در روستاها و شهرها 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از ثبت رکورد ۵.۷ درصدی نرخ بیکاری روستاها در سال جاری خبر داد.

ثبت رکورد ۵.۷ درصدی نرخ بیکاری در روستاها در سال جاری/شکاف ۶۰ درصدی درآمد در روستاها و شهرها 

به گزارش ایسنا، امیرحسین مدنی در نخستین همایش ملی «ظرفیت روستا» در اقتصاد ملی گفت: یکی از مباحث مهمی که در موضوع رسیدگی به روستاها مطرح می‌شود بحث توجه به زیر ساخت‌هاست. پس از انقلاب اسلامی ایران، دوره افتخارآفرینی برای کشور رقم خورد به شکلی که در حوزه زیرساخت‌های روستا اتفاقات بسیار بزرگی روی داد.

وی اضافه کرد: در موضوعات زیرساختی کشورمان رتبه یک تا ۲۰ را در ابعاد مختلف کسب کرده و در مجموع نیز رتبه بیستم را در زیرساخت‌های روستایی در دنیا کسب کرده است. در کنار رشد زیرساخت‌ها شاهد کاهش جمعیت روستایی بوده‌ایم که نشان از این دارد که به برخی موضوعات توجه کافی نشده و لزوما آنچه که مرتبط به روستاهاست تنها به زیرساخت‌ها و توجه به آنها خلاصه نمی‌شود.

موضوع مهاجرت معکوس به روستاها به شکل جدی در دولت دنبال می‌شود

وی ادامه داد: پژوهشی در کشور انجام شد که مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها بوده که ۵۴ درصد علل مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها مسائل اقتصادی است و در این دولت مقرر شد موضوع مهاجرت معکوس به شکل جدی دنبال شود و اقتصاد روستا به عنوان یک کلید واژه باعث شد با توجه به پیگیری دولت اتفاقات خوبی را رقم بزند. در گام نخست کار علمی طراحی شد که آن برگزاری نخستین همایش ملی ظرفیت روستا در اقتصاد ملی بود. در حال حاضر در کشور ۶۲ هزار روستا و آبادی وجود دارد که دارای سکونت هستند. از این میان ۳۹ هزار روستای فعال در کشور در کنار یک هزار و ۴۳۱ شهر وجود دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه آخرین آمار جمعیت روستایی مربوط به سرشماری سال ۱۳۹۵ است، اضافه کرد: براساس این سرشماری جمعیت روستایی در کشور ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر است.

جمعیت روستایی رو به کاهش است

وی ادامه داد: متأسفانه سیاستی از دولت دهم شروع شد و آن شهرسازی روستاها بود که اتفاق بسیار بدی را رقم زد و امروز نیاز است که با ارائه لایحه‌ای جلوی این کار گرفته شود. در حالی که جمعیت کشور و جمعیت شهری رو به افزایش است جمعیت روستایی رو به کاهش است و بدین ترتیب در حال حاضر ۲۳ درصد جمعیت کشور سهم جمعیت روستایی و ۷۷ درصد سهم جمعیت شهری است.

مدنی ادامه داد: در پاییز سال جاری در مناطق روستایی سهم جمعیت شاغلین ۴۰.۴ درصد و سهم جمعیت بیکاری ۲.۴ درصد بوده است. در حالی که در پاییز سال جاری روند اشتغال‌ها در کشور در حوزه کشاورزی ۴۰.۳ درصد بوده است اما سهم اشتغال به سمت صنعت و خدمات سوق پیدا کرده است. یکی از اتفاقات شیرینی که در این دولت رقم خورد نرخ بیکاری در روستاهاست که به ۵.۷ درصد رسید. در حالی که میانگین کشوری بالاتر از این نرخ است.

شکاف ۶۰ درصدی درآمد در روستاها و شهرها 

نرخ تورم روستایی به نرخ تورم شهری بسیار نزدیک شده است

وی تأکید کرد: تا سال ۱۳۹۸ سهم ارزش افزوده روستاها رقمی معادل ۲۷.۵ درصد با احتساب نفت است که نشان از سهم ویژه روستاها در حوزه تولید با وجود کاهش جمعیت روستایی است. شکاف درآمدی روستایی و شهری موضوع بسیار تلخی است که در نسبتی که گرفته شده نزدیک به ۶۰ درصد است. نرخ تورم روستا اساسا همیشه بالاتر از شهر بوده اما در حال حاضر نرخ تورم روستایی به نرخ تورم شهری بسیار نزدیک شده است.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه