زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» اقتصادی » انباشت باطله بعد از آب‌گیری به‌صورت خشك در فولاد سنگان
تاریخ انتشار : 2024/01/10 - 16:02
 کد خبر: 165359
 63 بازدید

برای نخستین بار در ایران و منطقه خاورمیانه انجام شد؛

انباشت باطله بعد از آب‌گیری به‌صورت خشك در فولاد سنگان

با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید و با حمایت فولاد سنگان و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، کانی‌های آبدار و کم‌عیار آهن باارزش می‌شوند.

انباشت باطله بعد از آب‌گیری به‌صورت خشك در فولاد سنگان

علی‌اکبر اکبری، معاون توسعه‌ و تکنولوژی فولاد سنگان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: امیدواریم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید که با حمایت پردیس علم ‌و فناوری فولاد سنگان و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود، بتوانیم کانی‌های آبدار و کم‌عیار آهن را با روش‌های جدید که روش حرارتی است، به کانی‌های پرعیار تبدیل کنیم که در آن صورت هم خدمت بزرگی به صنعت معدن منطقه خواهد شد و هم منابع موجود کشور حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت معاونت توسعه فولاد سنگان در زمینه حفظ و توسعه تولید، توسعه زیرساخت‌های شرکت و به وجود آوردن شرایط مناسب برای تداوم تولید است، اظهار امیدواری کرد در سایه این تلاش‌ها همکاران بخش تولید بتوانند بدون دغدغه و به‌راحتی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معاون توسعه ‌و تکنولوژی فولاد سنگان در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه شرکت فولاد سنگان با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: در همین خصوص، اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان و پارک علم ‌و فناوری با هدف استفاده از کانی‌های کم‌عیار آهن که در منطقه خراسان و مناطق جنوبی کشور به‌وفور یافت می‌شود و در حال حاضر حکم باطله را برای مجموعه فولاد سنگان دارد منعقد شد.

اکبری در ادامه از برنامه‌های شرکت برای افزایش تولید خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 5 میلیون تن کنسانتره و 5 میلیون تن گندله در این شرکت تولید می‌شود و امیدواریم با اجرای پروژه‌های توسعه و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ظرف 2 سال آینده، ظرفیت هرکدام از این دو کارخانه را به 7.5 میلیون تن افزایش دهیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در این مسیر گفت: در این راستا از ظرفیت‌های پردیس فناوری ایجادشده، دانشگاه‌ها و مراکز علمی مرتبط و همچنین از تمامی ظرفیت‌های علمی دیگر ازجمله مقالات مرتبط استفاده خواهیم کرد.

معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان افزود: در واقع همکاران ما در شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارند این تکنولوژی‌ها را بومی‌سازی کنند یا تکنولوژی‌های جدیدی به وجود آورند. علی‌رغم تمام شعارهایی که طی چند سال اخیر مطرح شده، در واقع بخش صنعت و دانشگاه تاکنون نتوانسته‌اند آن‌طور که باید در کنار هم قرار گیرند. به‌هرحال تلاش خواهیم کرد این ارتباط را به شکل مؤثری برقرار کنیم.

وی درباره راهکار حل این چالش گفت: ما به‌عنوان تولیدکننده و شرکت سازنده طبیعتاً نمی‌توانیم در محیط دانشگاه حضور داشته باشیم، اما می‌توانیم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا دانشگاه‌ها در کنار بخش تولید و صنعت مستقر شوند. به‌عنوان مثال، دفاتر ارتباط با صنعتِ دانشگاه به‌جای اینکه در دانشگاه‌ها باشد، بهتر است در کارخانه‌ها مستقر شود. در آن صورت ارتباط بسیار بهتری برقرار می‌شود تا اینکه از طریق نامه‌نگاری با یکدیگر مطالبی را ردوبدل کنیم.

مصرف آب کارخانه فولاد سنگان به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است
اکبری در خصوص حفظ محیط‌زیست و اقدامات انجام‌شده در این بخش گفت: بالغ‌بر 40 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در زمینه حفظ محیط‌زیست انجام شده است. 20 میلیون یورو در حوزه چرخه آب سرمایه‌گذاری شده و با نصب برخی تجهیزات برای آب‌گیری باطله‌ها، مصرف آب کارخانه به کمتر از 50 درصد کاهش یافته که این کار کاملاً تکنولوژیک است.

انباشت باطله بعد از آب‌گیری به‌صورت خشک در فولاد سنگان برای نخستین بار در ایران و منطقه خاورمیانه
وی با بیان اینکه این پروژه یک سال‌ونیم است که در حال فعالیت و اجراست، گفت: در کارخانه‌های کنسانتره‌سازی به ازای هر تن تولید کنسانتره 0.9 مترمکعب آب مصرف می‌شود؛ این در حالی است که در فولاد سنگان این عدد به کمتر از 0.4 مترمکعب در ساعت رسیده است. از سوی دیگر باطله بعد از آبگیری، به‌صورت خشک انباشت می‌شود که این اقدام برای اولین بار است که در ایران و خاورمیانه انجام می‌شود.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت
ارسال دیدگاه