زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اقتصاد کلان » قیمت جهانی برنج کاهش خواهد یافت؟
تاریخ انتشار : 2024/01/07 - 10:58
 کد خبر: 165127
 36 بازدید

قیمت جهانی برنج کاهش خواهد یافت؟

انتظار می‌رود صادرات برنج تایلند در سال جاری ۱۵ درصد کاهش یابد.

قیمت جهانی برنج کاهش خواهد یافت؟

به گزارش ایسنا، چوکیات ‌افاسوانگز، رئیس افتخاری انجمن صادرکنندگان برنج تایلند گفت که این کشور آسیای جنوب شرقی احتمالاً تقاضای ضعیف‌تری از اندونزی، بزرگترین خریدار خود در سال گذشته داشته است. او گفت که نوسان ارز همچنین ممکن است به توانایی آن در رقابت با تولیدکننده کلیدی ویتنام آسیب برساند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که محموله‌های برنج تایلندی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان در پنج سال اخیر یعنی حدود ۸.۸ میلیون تن رسید. چوکیات افزود: اما اندونزی که اخیراً واردات را افزایش داده است، احتمالاً پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده، خرید خود را کاهش خواهد داد.

قیمت برنج سفید تایلندی در دسامبر به بالاترین حد در ۱۵ سال گذشته رسید زیرا هند صادرات را محدود کرد و هوای خشک تولید را تهدید کرد. برخی از کشورها نیز به دلیل ترس از اینکه تاثیر ال نینو باعث کاهش بیشتر عرضه شود، خرید خود را برای ایجاد ذخایر افزایش دادند.

چوکیات گفت که محصول زمستانی و بهاری ویتنام که انتظار می‌رود در ماه‌های فوریه و مارس برداشت شود، به کاهش قیمت‌ها در آن کشور و جذب خریدارانی مانند فیلیپین کمک می‌کند. عرضه هند نیز ممکن است پس از انتخاباتی که در ماه مه پیش‌بینی می‌شود آزاد شود و نگرانی‌های عرضه جهانی را کاهش دهد.

طبق گزارش بلومبرگ، چوکیات گفت: هند احتمالاً در نیمه اول سال جاری تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد اما اگر آنها به طور بالقوه در نیمه دوم لغو شوند، قیمت جهانی برنج بلافاصله کاهش می‌یابد.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه