زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اجتماعی » پوشش شیر رایگان دانش آموزی در همه استان‌ها به جز یک استان/وعده‌های به تعویق افتاده توزیع می‌شود
تاریخ انتشار : 2023/12/17 - 15:15
 کد خبر: 164366
 36 بازدید

پوشش شیر رایگان دانش آموزی در همه استان‌ها به جز یک استان/وعده‌های به تعویق افتاده توزیع می‌شود

بنا بر اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر مدارس ابتدایی تمام استان‌های کشور به جز هرمزگان تحت پوشش توزیع شیر رایگان دانش آموزان قرار گرفته‌اند.

پوشش شیر رایگان دانش آموزی در همه استان‌ها به جز یک استان/وعده‌های به تعویق افتاده توزیع می‌شود

علی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۱۶ استان کاملا تحت پوشش توزیع شیر رایگان برای دانش آموزان ابتدایی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: این ۱۶ استان اعم از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری هستند که برای توزیع دو نوبت شیر در هفته قرارداد بسته اند و شیر در مدارس ابتدایی این استان‌ها به صورت دو نوبت در هفته در حال توزیع است.

وی ادامه داد: تقریبا شش استان کشور تحت پوشش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قرار دارند. برای مثال توزیع شیر در یک شهر از این استان‌ها به صورت یک وعده‌ در هفته است که باید توزیع در این استان‌ها به دو وعده در هفته برسد تا پوشش آن‌ها ۱۰۰ درصدی شود. برخی نقاط دوردست نیز هستند که به جای اینکه هر هفته شیر در آنجا توزیع شود، هر دو هفته شیر توزیع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال مدرسه‌ای چندپایه در یک نقطه دوردست وجود دارد که اصلا امکان رفت و آمد به صورت دو روز در هفته یه آنجا نیست، از این رو دو هفته یک بار یا ماهی یک بار خودروهای توزیع شیر در این مکان شیر را توزیع می‌کنند البته در چنین شرایطی شیر چهار هفته را تحویل مدارس می‌دهند. ما این استان‌ها را پوشش ۱۰۰ درصدی نمی‌دانیم چون شیر به صورت منظم و پیوسته توزیع نمی‌شود البته شش استان ما فقط این شرایط را دارند.

به گفته وی، در حال حاضر هشت استان نیز برای توزیع شیر رایگان قرارداد بسته‌اند که در این استان‌ها یک وعده شیر توزیع شده یا در حال توزیع است و علت آن نبود شرکتی برای توزیع شیر است.

آموزش و پرورش از آبان ماه آماده عقد قرارداد توزیع شیر در مدارس بود اما…

فرهادی در عین حال یادآور شد: پس از آنکه مهرماه بحث تامین اعتبار و امکان بستن قرارداد بدون مناقصه با کسب قیمت از سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نظارت وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، وزارت آموزش و پرورش از ۱۲ آبان آماده عقد قرارداد با همه شرکت ها برای توزیع شیر بود اما چون حدود ۱۰ سال توزیع شیر مدارس تعویق افتاده بود کارخانجات و شرکت ها آماده تولید این حجم از شیر نبودند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش توزیع دو روز در هفته شیر برای حدود هشت میلیون دانش آموز ابتدایی نیازمند هفته ای ۱۶ میلیون پاکت شیر فرادمای ۲.۵ درصد چربی بود و کارخانجات و شرکت‌های لبنی آماده تولید این حجم از شیر نبودند، از این رو افزایش تولیدات کارخانجات مقداری زمان برد.

وی با بیان اینکه مقداری طول کشید تا کارخانجات  تولیدشان را به این سطح رساندند و پای قرارداد با آموزش و پرورش بیایند، ادامه داد: اگر این کارخانجات قرارداد امضا می‌کردند ولی تولیدی نداشتند، جریمه می‌شدند. از این رو صبر کردند تا تولید خود را تامین، دستگاه‌ها را تنظیم و لوازم بسته بندی از جمله پاکت تترا پک را آماده کنند و بعد پای عقد قرارداد آیند.

فقط هرمزگان تحت پوشش قرار نگرفته است

فرهادی با بیان اینکه شرایط توزیع شیر در هرمزگان، بوشهر و تا حدودی استان سیستان و بلوچستان به علت وجود نقاط گرمسیری که همچنان در این فصل از سال نیز از کولر استفاده می‌کنند سخت بود، تاکید کرد:  در حال حاضر به علت محدودیت در تولید شیر، فقط استان هرمزگان تحت پوشش و توزیع شیر برای مدارس ابتدایی قرار نگرفته است. تمام استان‌ها به جز هرمزگان تحت پوشش توزیع شیر قرار دارند و یا به صورت ۱۰۰ درصدی و یا ۷۰ درصدی شیر در آنها توزیع شده است و یا کار را شروع کرده‌اند. در تلاش هستیم تا به هر شکلی شده با تولید کنندگان شیر این استان نیز رایزنی کنیم و این استان را هم تحت پوشش توزیع شیر قرار دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش دریاره چرایی عدم توزیع شیر در هرمزگان تصریح کرد:  شرکت‌های لبنی می‌گویند محدودیت در تولید داریم و یا بعضا مطالبه  قیمتی بالاتر از قیمت اعلام شده از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان دارند. ما هم قانونا نمی‌توانیم قیمتی بالاتر از قیمت اعلام شده از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان را بپذیریم. قیمت اعلام شده از سوی این سازمان لازم الاجرا است. به زودی با شرکت‌های تولید کننده که می‌توانند این استان را پوشش دهند هم رایزنی و تعیین تکلیف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار ما این است که تولیدکنندگان و شرکتهای تولید کننده شیر دانش آموزی به سود کلان نگاه نکنند بلکه به مسئولیت اجتماعی خود نگاه کنند البته سود آنها هم در این قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان دیده شده است.

به گفته فرهادی وعده‌هایی از شیر که پس از تاریخ عقد قرارداد استان‌ها با شرکت‌های تولید کننده، به دلایل مختلف به دست دانش آموزان نرسیده و به تعویق افتاده است حتما پس از آغاز توزیع همراه با وعده‌های دیگر به دست دانش آموزان می‌رسد. روز توزیع شیر دانش آموزی در استان‌های مختلف نیز متفاوت است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه