زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اسلایدر اصلی » پرتاب موفقیت آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی با پرتابگر «سلمان»
تاریخ انتشار : 2023/12/06 - 11:21
 کد خبر: 164058
 767 بازدید

پرتاب موفقیت آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی با پرتابگر «سلمان»

کپسول زیستی که با انعقاد قراردادی میان سازمان فضایی ایران با پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخته شد، صبح امروز از پایگاه فضایی سمنان پرتاب شد.

پرتاب موفقیت آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی با پرتابگر «سلمان»

به گزارش ایسنا، جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی«سلمان» با موفقیت پرتاب شد

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در این باره گفت: با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلویی توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط شرایط زیستی و … آزمایش شد.

کپسول زیستی ایرانی به عنوان جدیدترین نسل از کپسول‌های زیستی ایران که صبح امروز پرتاب شد، طی انعقاد قراردادی در پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخته شد و صبح امروز چهارشنبه ۱۵ آذر از پایگاه فضایی سمنان پرتاب شد.

این کپسول زیستی قادر به حمل انسان نیست، اما دارای قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری است و طبق اعلام سازمان فضایی این کپسول ویژگی‌های پیشرفته‌تر و بهتری به نسبت کپسول‌های قبلی دارد که یکی از مهمترین این ویژگی‌ها، قابلیت هدایت و کنترل کپسول است.

پرتاب زیر مداری این کپسول زیستی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم با موفقیت انجام شد و به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری زمین پرتاب شد.

از زمان پرتاب این کپسول تا لحظه فرود ۱۵ دقیقه زمان برده است.

در ۸ سال گذشته کلا ۶ پرتاب صورت گرفت، ولی در دوسال اول دولت رئیسی با پرتاب کپسول جدید، نهمین پرتاب انجام شده است.

در بخش اهداف کلان سیاست ها و برنامه های کلان بخش فضایی کشور (بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰) موارد ذیل تاکید شده است:

* بومی سازی و تثبیت فناوری های فضایی مورد نیاز برای طراحی، ساحت، پرتاب و بهره برداری عملیاتی ماهواره سنجش از دور اپتیکی با وضوح تصویر بهتر از ۵ متر چندطیفی و ۲.۵ متری تک طیفی در کلاس و استانداردهای جهانی.

* بومی سازی و تثبیت فناوری های فضایی مورد نیاز برای طراحی، ساخت، پرتاب و بهره برداری عملیاتی ماهواره سنجش از دور راداری با وضوح تصویر بهتر از ۱۰ متر در کلاس و استانداردهای جهانی.

* حضور عملیاتی در مدار زمین آهنگ و بومی سازی فناوری های مورد نیاز برای طراحی، ساخت، پرتاب و بهره برداری ماهواره مخابراتی در این مدار با هدف پوشش نیازهای ارتباطی کشور.

* بومی سازی فناوری های کلیدی و صنعتی سازی منظومه های ماهواره ای مدار پایین و سامانه کمک ناوبری محلی فضا پایه.

* توسعه علوم، اکتشافات و زیست فضایی بر اساس طراحی، ساخت و پرتاب محموله های اکتشافی و حامل موجود زنده برای اشراف و تسلط بر قلمرو فضا و تکمیل زنجیره علوم، فناوری ها و خدمات فضایی.

* توسعه، تثبیت توانمندی، ارتقای قابلیت اطمینان و مزیت سازی در پرتاب محموله های مورد نیاز به مدارات مختلف عملیاتی.

* توسعه و تکمیل زیر ساخت های توسعه فناوری، تجمیع، آزمون، پرتاب و بهره برداری از ماهواره های تحقیقاتی و عملیاتی مورد نیاز به منظور کاهش ریسک های ماموریت ها و ارتقای نرخ موفقیت در انجام ماموریت ها از طریق سرمایه گذاری دولتی.

دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برنامه‌های سازمان فضایی ایران در حوزه اعزام انسان به فضا، توضیح داد: ما در این زمینه برنامه مفصلی با عنوان “زیست فضا” داریم. از این برنامه در گذشته با عنوان «اعزام انسان به فضا» یاد می‌شد و الان این برنامه را توسعه دادیم.

وی با تاکید بر اینکه در این برنامه تنها تمرکز ما بر روی زیست انسان نیست، خاطر نشان کرد: در این زمینه تنها تکیه ما بر اعزام فضانورد نیست، بلکه در این طرح موضوع زیست‌فضا به طور مبسوط در یکی از پژوهشگاه‌ها در حال انجام است و این طرح جزو برنامه‌های جدی سازمان فضایی به شمار می‌رود.

سالاریه اظهار کرد: در این طرح بسیاری از کاربری‌های دیگر از جمله ساخت آزمایشگاه‌های زیر مداری را در این زمینه داریم.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , علمی
ارسال دیدگاه