زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اقتصادی » ضرورت همراستایی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان کشور
تاریخ انتشار : 2023/11/24 - 17:43
 کد خبر: 163533
 33 بازدید

معاون وزیر صمت و رئیس ایدرو:

ضرورت همراستایی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان کشور

آرزو صبوری روزنامه نگار: دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان” انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند”  دوم […]

ضرورت همراستایی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان کشور

آرزو صبوری روزنامه نگار: دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان” انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند”  دوم آذر ۱۴۰۲ در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش «نقش اقتصاد» و به نقل از روابط عمومی سازمان، دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان تحت عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» با هدف جریان سازی انقلاب صنعتی چهارم، به هم رسانی شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ و غیره و با حضور ۲۵۰ شرکت برگزار شد که ساختار همایش دانش بنیان و تعاملی بود.

مهمانان و بزرگان عرصه صنعت در این رویداد مهم حضور داشتند که می توان به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، وزیران صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، شهردار تهران ، شرکت های دانش‌بنیان و خبرگان ذیربط اشاره کرد که در ادامه سخنرانی وزیران و نمایندگان شرکت های دانش بنیان، امضا و تبادل تفاهم نامه‌ها و برپایی نمایشگاه جانبی از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان بود.

 

در این رویداد ملی برنامه های مختلف تشریح شد که مدیریت صنعتی، جریان سازی انقلاب صنعتی چهارم، بهم رسانی شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ و… از اهداف برگزاری دومین رویداد ملی دانش بنیان ” انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند بود.

در ابتدای مراسم معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو به صحبت پرداختند و همراستایی و جریان سازی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش بنیان را ضروری توصیف کردند.

بابک احمدی در آغاز به کار دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با اشاره سطوح بلوغ فناوری پژوهش ، نمونه سازی و توسعه استقرار دانش هدف از برگزاری این رویداد را همراستایی و جریان سازی همه ارکان موثر در اکوسیستم صنعت دانش بنیان عنوان کرد.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود: هم مسیر قرار دادن اقدامات دانشگاه و شرکت های دانش بنیان و صنعت برای حصول تولید محصول و رساندن آن به بازار هدف مهم است.

در ادامه این رویداد ملی، معاون وزیر صمت با اشاره به محورهای اصلی که سازمان گسترش دنبال می کند، گفت :در حوزه زیر ساخت شهر هوشمند و انقلاب صنعتی کشور عوامل زیادی دخیل است که حکمرانی ، آموزش ، سلامت ،امنیت و ابزارهوشمند و غیره را در برنامه آتی این رویداد خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انقلاب صنعتی بر شهر هوشمند تمرکز کردیم و باید در این راستا زیرساخت ها را فراهم کنیم. با این حال وزارت صمت در کنار شهرداری ها سعی می کند، نیازهای شهر هوشمند را فراهم کند.

در همین راستا شهردار تهران در ادامه دیگر سخنران این برنامه بود و  اظهار داشت: سه ناحیه نوآور در تهران را لکه گذاری کرده و ۱۲ خدمت را در آنجا تعریف کردیم‌؛ ایجاد نمایشگاه دائمی علم و فناوری در پارک گفت وگو که بخشی از آن برای این موضوع ساخته و اصلاح شده است.

علیرضا زاکانی افزود: توجه به شهروندان و مشارکت آنان برای ساخت شهر فضای جدیدی را برای همه ساکنان ایجاد می کند.

زاکانی در ادامه بیان کرد: باید زیرساخت های هوش مصنوعی را بعد از درک درست فراهم کنیم تا گام های بعدی را برداریم.

وی تصریح کرد: امروز وزارت صمت بر مدار برقی سازی خودرو و وسایل حمل و نقل متمرکز است و شهرداری تهران هم در خدمت این موضوع است؛ وزارت ارتباطات و فناوری هم در مسیر توسعه خدمات فیبر و ICT است که شهرداری هم همراه آنان است‌.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان گفت: ایران از نظر تولید هوش مصنوعی رتبه ۱۷ دنیا را دارد ولی از کاربرد هوش مصنوعی رتبه ۷۷ جهان هستیم که باید با تحول در این بخش کشور را توسعه دهیم.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: تکنولوژی زندگی انسان ها را سازگار نکرد بلکه ضعیف کرد.

در ادامه دهقانی فیروزآبادی نیروی انسانی توانمند را یکی از ظرفیت های خوب کشور دانست و اظهار داشت : ما منابع زیادی برای سرمایه گذاری در کشورمان نداریم و باید با کمک هوش مصنوعی برای ارتقاء بهره وری تلاش کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد، برگزاری چنین رویدادهایی منجر به اتفاقات هماهنگ و یکپارچه در دسترسی کشور به فضای هوش مصنوعی شود.

در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فناوری ارتباطات و اطلاعات بخشی از زندگی در شهر هوشمند است که ایران ظرفیت خوبی در این بخش دارد.اگر قرار است هوشمند سازی رخ دهد باید به اینترنت اشیا و هوشمندسازی زندگی ها و جامعه فکر کنیم؛ باید اطلاعات حسگرها را بخوبی جمع آوری و بتوانیم آنرا منتقل کرده و پردازش کنیم.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۴۰۰ شهر فیبرنوری به صورت کامل ایجاد شده است؛ این کار بزرگ را باید ۱۰ سال قبل می کردند اما ما تا آخر دولت فیبرنوری را در تمامی شهرهای ایران می بریم و کار ۱۰ ساله را قرار است ظرف ۳ سال به پایان برسانیم.

وی افزود: ۵G فقط در اینترنت پرسرعت امکان پذیر است و در حال حاضر ارتقا به سمت نسل پنجم هستیم هر چند که برخی کشورها به سمت نسل ششم رفته اند.

در ادامه برگزاری این رویداد محمدعلی زلفی گل وزیر علوم طی صحبت هایی اظهار داشت: عزم و اراده وزارت صمت برای توسعه همکاری ها بین دانشگاه و صنعت مشهود است و باید این برنامه به صورت نظامند جلو برود. محمدعلی زلفی گل افزود: بحث هوشمندی باید فراتر از شهر دیده شود و باید به سمت زندگی فردی و اجتماعی هوشمند برویم.

وزیر علوم تصریح کرد: به جای شهر هوشمند باید از شهر دانا بگوییم؛  وقتی واژه شهر هوشمند را می گوییم معنایش استفاده از تکنولوژی در شهر است ولی وقتی از واژه شهر دانا می گوییم توجه به علوم انسانی که در آن معرفت و مدارا و اخلاق و انسانیت باشد مدنظر است.

در پایان مراسم عباس علی آبادی وزیر صمت به عنوان میزبان این مراسم،  با اشاره به استمرار برگزاری رویدادها و نمایشگاه های مرتبط با صنعت دانش‌بنیان گفت : این یک حرکت جدی است تا بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش‌بنیان کنیم.

وی افزود : اکنون زمزمه انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد و پیام آن این است که دوباره اصالت را به انسان بدهیم تا انسان به عنوان محور تحولات و عامل اصلی همواره استوار بماند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد : با برگزاری یک سلسله همایش های مختلف که تاکنون ۲ همایش برگزار شده تلاش می کنیم تا ارتباط دولت با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بیان را افزایش دهیم و آن را به یک ارتباط ارگانیک و نزدیک تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در کنار همایش، نمایشگاه هم داشته باشیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای عرضه محصولات خود داشته باشند. در آینده نزدیک این همایش‌ها به بازارگاهی برای یافتن بازار فروش محصولات بدل می‌شود.

در  پایان مراسم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان تفاهم نامه های همکاری در خصوص مشارکت علمی و فناورانه در طرح های کلان صنعتی امضاء کردند.

بر اساس تفاهم نامه ای که بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف آن را در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان در محل مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضاء کردند  ایدرو و وزارت عتف برای ایجاد ساز و کار لازم به منظور ارتقای توانمندیهای کشور در ایجاد زیرساختهای فناوری و نوآوری و کمک به تجاری سازی دستاوردهای خلاقانه و دانش محور نخبگان کشور باهم همکاری خواهند کرد.

همچنین در این رویداد تفاهم نامه دیگری هم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دانشگاه شهید بهشتی با هدف مشارکت علمی و فناوری در تعیین رویکردها و سیاستگذاری ها و به هم رسانی زیست بوم های صنعتی  به امضاء رسید.

بر اساس این تفاهم نامه که بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و سید محمود‌رضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی  آن را امضاء کردند ، طرفین در خصوص مشارکت فناورانه در طرح های کلان صنعتی ، انجام مطالعات اقتصادی ، تشکیل تیم های مشترک تحقیق و توسعه با مشارکت سازمان مدیریت صنعتی ، تجاری سازی نتایج تحقیقات فناوری های حوزه صنعت ، راه اندازی مراکز مشترک به منظور رصد فناوری های نوظهور و کشف نیازهای فناورانه سند توسعه صنعتی کشور همکاری خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت
ارسال دیدگاه