زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» خبر داغ » کارشناس خودرو در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز: توافق هسته ای واردات خودرو را موقتا آزاد می کند
تاریخ انتشار : 2022/05/29 - 10:43
 کد خبر: 153182
 44 بازدید

کارشناس خودرو در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز: توافق هسته ای واردات خودرو را موقتا آزاد می کند

کارشناس خودرو براین باور است: ارزی دارید که می توانید با آن کالایی به نام خودرو وارد کنید اما به شما اجازه نمی دهند برای صنعت خودرو چیزی وارد کنید و این مقصر دولت و یا شخص رییس جمهور نیست. مسئولین باید چنین استراترژی پیش بگیرند که رفاه ظاهری مردم را بالا ببرند و قیمت دلار را کاهش بدهند ولی ظاهرا  برعکس عمل می کنند.

کارشناس خودرو در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز:  توافق هسته ای واردات خودرو را موقتا آزاد می کند

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو در گفتگو با تدبیر تازه نیوز، در پاسخ به این سوال، توافق هسته ایی چه تاثیراتی برروی بازار خودرو میگذارد گفت: توافق چند مرحله دارد. اولین مرحله، منابع مالی باید آزاد شود. مرحله دوم، تحریم های صنعتی برداشته شود. مرحله سوم، تبادلات جهانی را راه اندازی کنیم. البته به صورت کامل و آزادانه باشد.

وی ادامه داد: این نکته را اضافه کنم، توافق وقتی مهم که در چه سطحی صورت گرفته باشد. باتوجه به شنیده هایی که صورت گرفته  به نظر من، توافق در مرحله ایی صورت میگیرد که فقط منابع مالی آزاد می شود. یعنی توافقی رخ دهد که منابع موجود ما که بلوکه شده به دست ما برسد و بتوانیم فروش بیشتری از نفت و صادرات این تیپی را داشته باشیم. اگر اینگونه توافق صورت بگیرد با توجه به فضای عمومی حاکم بر جامعه و جایگاهی که خودرو در احساسات مردم دارد قطعا واردات به صورت محدود آزاد می شود و واردات به صورت موقتی رخ می دهد.

منتظر بیماری هلندی باید باشیم

این کارشناس براین باور است: ولی موضوعی که وجود دارد کمبود ارز است. اگر الان کمبود ارز نبود همه چیز انجام می شد. این موجب می شود در ابتدای کار قیمت خودروهای خارجی افت می کند و مقداری خودروهای داخلی با چالش جدی فروش روبرو می شوند. اما نکته این است که بعد از آن تا کجا جلو می رویم و چقدر دست دولت باز می شود. اگر منابع ارزی نیاز باشد بازار افزایش می یابد و باید منتظر بیماری هلندی باشیم. به دلیل اینکه ارزی دارید که می توانید با آن کالایی به نام خودرو وارد کنید اما به شما اجازه نمی دهند برای صنعت خودرو چیزی وارد کنید و این مقصر دولت و یا شخص رییس جمهور نیست. مسئولین باید چنین استراترژی پیش بگیرند که رفاه ظاهری مردم را بالا ببرند و قیمت دلار را کاهش بدهند ولی ظاهرا  برعکس عمل می کنند.

این استاد دانشگاه براین باور است: متاسفانه صنعت خودرو بشدت درگیر تورم شده است و در این چندماه اخیر شاهد افزایش چشمگیری بودیم. سناریویی که وزیر دنبال آن است که ایران خودرو و سایپا قرار است خودرو وارد کنند. این تا کجا پیش برود مشخص نیست ولی در حالت نرمال اتفاقی که می افتد چون منابع ارزی خیلی بالا نیست، وقتی صنعت و تقاضا نباشد منابع ارزی نیز محدود می شود. یعنی نفت می فروشید ولی براحتی توان تولید نفت را نداریم.

دولت باید مشکلات صنعت خودرو را حل کند

کاکایی درباره استراتژی دولت باید چگونه باشد گفت: در حال حاضر صنعت خودروی ایران از سوی امریکا تحریم است و این تحریم خاص خود امریکاست و جدای تعهدات نسبت به آزاد شدن ارز و غیره است. دولت اگر بخواهد به منافع بلندمدت کشور کار داشته باشد نمی گذارد چنین وارداتی اتفاق افتد و کمک می کند مشکلات صنعت حل شود. خیلی پتانسیل داریم و می تواند این اتفاق بیفتد ولی یک سال بعد خروجی می گیرد چون کارهای صنعتی فوری جواب نمی دهد و به تدریج پاسخگوست ولی واردات فوری جواب می دهد.

 

خبرنگار: سمیه تقی خانی

 


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه