زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» خبر داغ » عضو انجمن خودروسازان در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز: برای خودروهای وارداتی باید سقف تعیین می‌کردند
تاریخ انتشار : 2022/04/06 - 18:38
 کد خبر: 153175
 41 بازدید

عضو انجمن خودروسازان در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز: برای خودروهای وارداتی باید سقف تعیین می‌کردند

عضو انجمن خودروسازان بر این باور است: اگر دولت واردات خودرو را ممنوع کرده به دلیل حمایت از صنعت خودرو نیست بلکه به خاطر این است که مشکلات ارزی دارد و برای همین متاسفانه برای واردات سقف گذاشتند و این هم یکی از مواردی است که حالت مسابقه دو پیدا می‌کند.

عضو انجمن خودروسازان در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز: برای خودروهای وارداتی باید سقف تعیین می‌کردند

احمد نعمت بخشی عضو انجمن خودروسازان در گفتگو با تدبیر تازه نیوز، درباره ابلاغ واردات خودرو بیان کرد: اگر آرشیو خبرهای ما را ببینید می‌فهمید که ما هیچ وقت مخالف واردات خودرو نبودیم و همیشه می‌گفتیم که بایستی واردات خودرو صورت گیرد. بنده معتقد هستم 10 الی 15 درصد همه کالاهای صنعتی باید وارد کشور شوند و با اینکه در مملکت را ببندیم صنایع رشد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: حتی من یکبار شنیدم که انتقاد می‌کردند که مربا وارد کشور شده است، خب چه اشکالی دارد که ۱۰ الی ۱۵ درصد بازار را در اختیار خارجی بگذارند و ۸۵ تا ۹۰ درصد را در اختیار شرکت‌های داخلی بگذارند که هم صنعتگران داخلی رقبای خودشان را بشناسند و هم مصرف کنندگان داخلی بتوانند با محصولات خارجی آشنا شوند. حالا آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شده است و این یک گامی در جهت واردات خودرو است منتهی اگر با ما مشورت می‌کردند عنوان می‌کردیم که نباید اینطوری باشد و برای خودروهای وارداتی سقف تعیین کنند.

نعمت بخشی افزود: به نظر من، اگر می‌گفتند خودرو تا ۱۰ هزار دلار تعرفه‌اش ۳۰ درصد است، تا ۱۵ هزار دلار تعرفه‌اش ۴۰ درصد است، تا ۲۰ هزار دلار تعرفه‌اش ۶۰ درصد است و تا ۳۰ هزار دلار تعرفه‌اش ۸۰ درصد است و..، اگر این کار را می‌کردند انواع خودرو وارد کشور می‌شد و کسانی هم که متمول هستند و خودرو خوب می‌خواهند گمرک بیشتری پرداخت می‌کردند و دولت هم از منافع مربوطه بهره برداری می‌کرد.

او در پاسخ به این سؤال، آیا بحث واردات خودرو در افزایش یا کاهش قیمت‌های خودروهای داخلی تأثیر دارد؟ گفت: بی اثر نیست، برای خودروهای پرتیراژ که شرکت‌های خودروسازی دارند گران می‌کنند و اگر واردات خودرو با این شرایطی که گفتم انجام می‌شد خودروهای وارداتی در بازار اثر مثبت داشت و قیمت‌ها پایین می‌آمد. اگر چیزی که من پیشنهاد دادم را لحاظ می‌کردند و واردات انجام می‌شد این قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کرد و به تورم کمک می‌کرد و مؤثر بود. الان هم به هر دلیل بی اثر نیست و روی قیمت‌های بازار اثر می‌گذارد و صنعت خودرو رقابتی‌تر می‌شود.

عضو انجمن خودروسازان با اشاره به هدف دولت از ارائه چنین آیین نامه ایی در پایان خاطرنشان کرد: فشار جامعه را کم کند که چرا خودرو وارد نمی‌شود. ضمن اینکه بد و بیراه هم به خودروساز می‌گفتند و ما همیشه می‌گفتیم اگر دولت واردات خودرو را ممنوع کرده به دلیل حمایت از صنعت خودرو نیست بلکه به خاطر این است که مشکلات ارزی دارد و برای همین متاسفانه برای واردات سقف گذاشتند و این هم یکی از مواردی است که حالت مسابقه دو پیدا می‌کند. یعنی هرکسی که زودتر خودرو وارد کرد او برنده می‌شود و به آن آخری نمی‌رسد.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه