زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۹
» خبر داغ » کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: قیمت گذاری دستوری باید از زبین برود
تاریخ انتشار : 2022/01/30 - 13:30
 کد خبر: 153166
 47 بازدید

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: قیمت گذاری دستوری باید از زبین برود

کارشناس بازار سرمایه براین باور است: امیدوارم در روزهای آتی با ادامه روند مثبتی که از قطر می‌رسد و میزبانی قطر همچنین مذاکرات برجامی که بین ایران و غرب قرار است ادامه یابد و به صورت جدی‌تر دنبال شود امید داریم که گروه‌هایی همچون خودرویی و بانکی بتوانند روند مثبتی را شکل دهند

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تدبیر تازه نیوز: قیمت گذاری دستوری باید از زبین برود

نیما نائینان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تدبیر تازه نیوز، درباره وضعیت بازار بورس گفت: روز گذشته برخلاف آن چه پیش بینی می‌شد، بخشی از بازار متأثر از اتفاقات و اخبار برجامی که به بازار مخابره شد. گفتگوهایی که میان وزیر امور خارجه ایران و هیئت گفتگوکننده اروپائی برجام شکل گرفت که انتظار می‌رفت گروه‌های بانکی و خودرویی بهتر عمل کنند اما در روند طولانی شدن مذاکرات به نظر می‌رسد اعتمادی را حاکم کرد و نقاط مهم تکنیکالی شاخص‌های این دو گروه باعث شد امروز روند بازار منفی شود.

وی ادامه داد: اخبار مثبتی که به بازار مخابره شد امیدوارم در روزهای آتی با ادامه روند مثبتی که از قطر می‌رسد و میزبانی قطر همچنین مذاکرات برجامی که بین ایران و غرب قرار است ادامه یابد و به صورت جدی‌تر دنبال شود امید داریم که گروه‌هایی همچون خودرویی و بانکی بتوانند روند مثبتی را شکل دهند. گروه‌هایی مثل غذایی و صنعت‌های زراعی که امروز با وجود به اینکه بخش بزرگی از بازار منفی بودند خود را حفظ کردند و مسیر منفی رفتند ولی سطوح خیلی پائین را ندیدند که تحت تأثیر تورمی که در جامعه وجود دارد و همانطور که مستحضر هستید روند بحران مواد غذایی و افزایش مواد غذایی که وجود دارد، در سطح جهانی باعث شده این گروه‌ها مستعد رشد باشند. منتهی تنها عاملی که از لحاظ منفی روی بازار تاثیرگذار است کاهش قیمت P/E است.

نائنیان تصریح کرد: بازار تحت تأثیر افزایش قیمت P/E نیست که این کاهش نیز خیلی جدی بشمار نمی‌آید. ریسک دیگری که بازار را تهدید می‌کند و هنوز اعداد و ارقام آن باعث نشده بازار ما خیلی تحت تأثیر باشد، افزایش نرخ بهره بانکی است که به صورت جدی بازار را می‌تواند تهدید کند. اما اعداد و ارقامی که از بازار و نرخ بهره بانکی مخابره می‌شود خطرناک نیست.

او براین باور است: اعداد 22 درصد و بالاتر می‌تواند برای بازار خطرناک باشد. شاید کاهش نرخ دلار در بازار یک ریسک دیگری باشد که هنوز به بازار مخابره نشده است ضمن اینکه بازار به دلار نیمایی محاسبه می‌شود که اگر به روند نگاه کنید خیزش نرمی را طی این روزها دارد که شاهد هستیم دلار نیما هر روز افزایش قیمتی را تجربه می‌کند. همچنین یکی از بالاترین سطوح خود را دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به چنین بازاری که داریم باید گفت بازار عقب افتادگی دارد. اگر P/E را در نظر بگیریم بازار از ارزندگی لازم برخوردار که باید رشد داشته باشد حتی عقب ماندگی دو ساله خود را جبران کند ولی اینکه این عقب افتادگی چه زمانی جبران می‌شود هیچ کسی نمی‌تواند به صورت دقیق اعلام کند. ولیکن آن چه مشخص است، بازار در نهایت این عقب افتادگی خود را جبران می‌کند.

نائنیان با اشاره به عواملی که بازار بورس را تحت تأثیر می‌گذارد پاسخ داد: نقاط ابهام در بازار کم نیست. از بحث برجام تا قیمت گذاری دستوری مؤثر است. به نظر من، قیمت گذاری دستوری مهم‌ترین عاملی که بازار را تحت تأثیر خود قرار داده و دخالت‌ها و سیاست گذاری‌هایی که دولت در بازار دارد. سیاست گذاری دولت، قیمت گذاری دستوری و فضای ابهام آلودی که اقتصاد ما را گرفته سه عاملی است که باعث شده حال و روز بازار این چنین باشد.

او در پایان با اشاره به وضعیت سه ماه آینده بازار بورس گفت: قطعاً بازار امیدواری را دارد. به دلیل اینکه بازاری که از سایر بازارهای موازی عقب افتادگی دارد و این عقب افتادگی جبران می‌شود. به نظر من، هر چقدر به تعویق بیفتد باعث می‌شود این فنر فشرده شود و شیب رو به بالا سریع‌تر طی شود. در سه ماهه دوم این انتظار را از بازار دارم که رشد داشته باشد.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه