زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اقتصاد کلان » تغییر قیمت گوشت تا کیلویی ۱۵۴ هزار تومان + جریان واردات
تاریخ انتشار : 2021/06/12 - 15:38
 کد خبر: 136751
 208 بازدید

تغییر قیمت گوشت تا کیلویی ۱۵۴ هزار تومان + جریان واردات

در مدت اخیر قیمت گوشت قرمز نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و حتی از ۱۵۰ هزار تومان نیز گذشته است.

تغییر قیمت گوشت تا کیلویی ۱۵۴ هزار تومان + جریان واردات

در چند ماه گذشته قیمت گوشت قرمز با نوسان همراه بوده و افزایش داشته است، این در حالی است که در تازه ترین اعلام اتحادیه تهیه و توزیع گوشت در رابطه با این جهش قیمت، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید عامل افزایش قیمت گوشت گزارش شده است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت گوسفند

بررسی روند تغییرات قیمت گوشت در گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفند و گاو یا گوساله بین حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به پارسال افزایش دارد؛ به طوری که هر کیلو گوشت گوسفندی در اردیبهشت پارسال به طور متوسط حدود ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در فروردین سال جاری به ۱۳۶ هزار تومان افزایش یافته و این رشد قیمت ادامه داشته است.

هر کیلو گوشت گوسفندی در ماه گذشته به طور متوسط تا ۱۳۸ هزار تومان فروش رفته و قیمت تا ۱۵۴ هزار تومان نیز برای آن ثبت شده است.

براین اساس، قیمت گوشت گوسفندی در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه ۱.۱ و در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۴۰.۱ درصد گران شده است.

روند تغییر قیمت گوشت گوسفند از سال قبل از این حکایت دارد که هر کیلو در خرداد ماه ۹۸ هزار و ۶۰۰، تیر ۱۰۰ هزار، مرداد ۱۰۳ هزار، شهریور ۱۰۵ هزار، مهر ۱۰۶ هزار، آبان ۱۲۰ هزار، آذر ۱۱۹ هزار، دی ۱۱۸ هزار، بهمن ۱۲۳ هزار و اسفند ۱۲۹ هزار تومان و در سال جاری در فروردین ۱۳۶ هزار و اردیبهشت ۱۳۸ هزار تومان بوده است.

وضعیت قیمت گوشت گوساله

اما در رابطه با گوشت گاو یا گوساله هر کیلو در اردیبهشت ماه پارسال به طور متوسط ۸۳ هزار و ۵۰۰ و در فروردین ماه امسال ۱۲۳ هزار تومان قیمت خورده است. قیمت این محصول در اردیبهشت سال جاری به طور متوسط ۱۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که تا ۱۴۱ هزار تومان نیز فروش رفته است. بنابراین گوشت گاو یا گوساله نسبت به فروردین ماه دو درصد و در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال ۵۰.۶ درصد افزایش قیمت دارد.

روند تغییر قیمت گوشت گاو یا از خرداد ماه سال گذشته نیز به این صورت بوده که در خرداد ماه ۸۳ هزار و ۸۰۰، تیر ماه ۸۵ هزار و ۴۰۰، مرداد ماه ۸۷ هزار و ۲۰۰، شهریور ماه ۸۸ هزار و ۶۰۰، مهر ماه ۹۱ هزار، آبان ماه ۱۰۷ هزار، آذر ماه ۱۰۸ هزار، دی ماه ۱۰۷ هزار، بهمن ماه ۱۱۱ هزار، اسفند ماه ۱۱۶ هزار، فروردین ۱۲۳هزار و اردیبهشت ماه ۱۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

جریان واردات و دپوی غذای دام و طیور

در مورد جریان واردات نهاده‌های دامی نیز باید گفت که از عمده اقلام وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و در پایان سال گذشته بیش از نیمی از کالاهای اساسی وارداتی،خوراک دام و طیور بوده است؛ به طوری که سه محصول ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان نهاده های تولید مرغ و گوشت در مجموع با وزن ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۹۳ تن و به ارزش سه میلیارد و ۷۴۱میلیون و ۲۱۶هزار و ۲۹۱ دلار، ۵۸درصد وزن و ۳۱درصد ارزش کل واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی بوده است.

در عین حال اکنون از حدود ۵.۸ میلیون کالای اساسی دپو شده در گمرک و بنادر بیش از ۳.۵ میلیون تن به خوراک دام و طیور اختصاص دارد.

واردات ۵۰ تنی گوشت سرد

در رابطه با میزان واردات گوشت نیز در ماه ابتدایی سال جاری وارداتی برای گوشت گرم انجام نشده اما گوشت سرد حدود ۵۰ تن به ارزش ۲.۳ میلیون دلار واردات صورت گرفته است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , انتخاب سردبیر , بازار , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه