زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۶
» خبر داغ » آبگوشت كلم قمری
تاریخ انتشار : 2020/04/15 - 21:08
 کد خبر: 98573
 222 بازدید

آبگوشت كلم قمری

آبگوشت کلم قمری یکی از غذاهای محلی همدان و کرمانشاه است. مواد این آبگوشت را، کلم قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، نعناداغ، زردچوبه، فلفل و سیرداغ تشکیل می‌دهد همچنین آبگوشت با کلم قمری را می توان همراه با کشک محلی و ماست و سیر نیز صرف کرد.

آبگوشت كلم قمری

آبگوشت از دير باز يكی از غذا های اصيل و خوشمزه و سالم ايرانی بوده و هست. نه تنها تهيه اين غذا راحت و آسان می باشد بلكه از ارزش غذايی فراوانی برخوردار است و اين غذا را به عنوان يک غذای كامل می توان محسوب كرد. اين غذا كه نه تنها پروتئين و هيدرات كربن و چربی مورد نياز بدن را تامين می كند چون معمولاً ايرانی ها به همراه آن سبزی و يا پياز ميل می كنند اين امر موجب تامين ويتامين و مواد معدنی مورد نياز بدن و موجب جذب هر چه بيشتر مواد فوق می گردد.

آبگوشت کلم قمری با کشک یکی از غذاهای سنتی استان همدان است. این غذا به دلیل داشتن کلم و کشک دارای کلسیم بالایی است و گوشت و نخود این غذا آن را از نظر غذایی و وجود پروتئین غنی تر می کند.

طرز تهیه آبگوشت کلم قمری با کشک

این آبگوشت های خوشمزه را بپزید و از طعم آن لذت ببرید.‏

مواد لازم برای آبگوشت قمری ‎:


گوشت آبگوشتی 500 گرم
کلم قمری 1 عدد
نخود 1 پیمانه
سیب زمینی 2 عدد
پیاز 1 عدد
زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
کشک 1 پیمانه
سیر 2 حبه
روغن به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت قمری :

پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. در حین سرخ شدن زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید. گوشت را به آن اضافه کرده و نخود خیس خورده را را هم اضافه کنید و با آب بگذارید بپزد.

اگر آب این مخلوط کم بود، دو تا سه لیوان آب روی آن بریزید. در تابه دیگری سیب زمینی و کلم ها را پوست بگیرید و در کمی روغن تفت بدهید.

سپس آن ها را در یک ساعت پایانی پخت، به آبگوشت اضافه کنید. بعد از آن که آبگوشت پخت و جا افتاد، سیر را بکوبید و با کشک مخلوط کنید و روی آن بریزید. سپس آن را سرو کنید و به شیوه همه آبگوشت ها با نان ترید شده میل کنید.‏

طرز تهیه آبگوشت قمری کرمانشاهی

مواد لازم برای آبگوشت قمری کرمانشاه :

گوشت گوسفندی 500 گرم
نخود و لوبيا سفيد 1 پيمانه
سيب زمينی 1 عدد
پياز 1 عدد
كلم قمری ترد و تازه 2 عدد
ريحان خرد شده 1 پيمانه
نمك و زردچوبه و فلفل به ميزان لازم
نعناع خشک به ميزان لازم
روغن زيتون به ميزان لازم

طرز تهیه آبگوشت قمری کرمانشاه :

برای طرز تهیه آبگوشت کلم قمری ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. سپس كلم قمری را بشویید و به صورت نگینی اندازه ی حبه قند خرد كنید و ريحان را ریز خرد کنید و با هم در كمی روغن تفت بدهيد.

هم اکنون پیاز را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه با کمی روغن تفت بدهید و گوشت ها را اضافه کنید و کمی تفت بدهید اما سرخ نکنید کلم قمری و ریحان را هم اضافه کنید نخود و لوبيا و سیب زمینی را به صورت کامل و نمک و زردچوبه را اضافه کنید و داخل آن آب بریزید تا حدی که روی مواد با آب پوشانده شوند و زمانی که جوش آمد شعله را کم کنید و اجازه بدهید آرام بجوشد و بپزد. زمانی که پخته شد در آخر نعناع خشک را در روغن زيتون تفت بدهید و به آبگوشت اضافه كنید و نوش جان كنيد.

نکاتی برای پخت آبگوشت کلم :

• قبل از اينكه آبگوشت را از روی شعله برداريد مقداری از سيب زمينی را له كنید و در آب آن بريزيد اجازه بدهید کمی بجوشد تا آب غليظ تر و خوشمزه تر باشد هر چه آب آبگوشت كمتر باشد خوشمزه تر است.

• نكته ای كه در مورد انتخاب كلم قمری بايد رعايت كنيد اين است كه كلم قمری ترد و نرم و بدون الياف و سفت و خشک باشد و با اين اوصاف وقتی پخته می شود شبيه به سيب زمينی شده و می توانید آنرا با نخود و لوبيا و سيب زمينی با گوشتكوب بكوبيد و در كنار آب گوشت بر سر ميز غذا بگذاريد.

• می توانید از برنج به جای سیب زمینی در تهیه آبگوشت کلم قمری استفاده کنید.

گوشت آبگوشتی حتما ماهیچه و سردست همراه با استخوان باشد.

• حتما کلم قمری را قبل از پختن باید سرخ کنید.

• زمان تفت دادن نعناع حواستان باشد که نعناع نسوزد.

• خانم های شاغل با خيال راحت اين غذا را در آرام پز بگذارند و هنگامی كه از سر كار بر می گردند غذای تازه و گرم و آماده را نوش جان كنند.


برچسب ها : ,
دسته بندی : خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه