زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۳
» اجتماعی » پدر ۵ قلوهای اراکی: هرچه دارم را مدیون مردم هستم
تاریخ انتشار : 2019/09/01 - 18:21
 کد خبر: 72084
 261 بازدید

پدر ۵ قلوهای اراکی: هرچه دارم را مدیون مردم هستم

خانواده ۵ قلوهای اراکی که یک سال سخت را پس از تولد فرزندانشان سپری کرده اند هم اکنون گرفتار مشکل بیکاری و مسکن بوده و با وجود کمک های بهزیستی و خیریه ها،هنوز با معضلات بسیار مواجه اند.

پدر ۵ قلوهای اراکی: هرچه دارم را مدیون مردم هستم

چند قلوزایی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و با مشکلات فراوانی همراه است به ویژه در شرایط اخیر کشور که با افزایش قیمت کالاها مواجه هستیم. اگر پدر خانواده هم کارگر باشد و فاقد درآمد مناسب این مشکلات و نگرانی‌ها دوبرابر می‌شود.

از بزرگ‌تر ها شنیده‌ایم که بچه روزی اش را با خود می‌آورد اما با این شرایط سخت همان روزی هم به سختی تأمین می‌شود. سازمان بهزیستی بر اساس ماده ۱۶ سیاست ابلاغی خانواده توسط مقام معظم رهبری که به ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقا سلامت همه‌جانبه خانواده‌ها به‌ویژه سلامت باروری و افزایش فرزند آوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده اشاره دارد، از خانواده‌های چند قلو حمایت می‌کند که این حمایت شامل پرداخت مستمری به ازای هر فرزند، تأمین هزینه‌های شیر خشک، پوشک و در نظر گرفتن تمهیداتی برای صاحبخانه شدن خانواده‌های دارای فرزندان چند قلوی فاقد مسکن است.

هشتم خرداد ماه سال گذشته خانواده‌ای به نام دلیخون در اراک که یک فرزند نیز داشتند، در دومین باروری صاحب پنج قلو شدند و به یک باره خانواده ۳ نفره تبدیل به ۸ نفره شد.

پدر خانواده در مصاحبه‌های مختلف مشکلات خود را عنوان کرد تا اینکه اکثر دستگاه‌ها به ویژه بهزیستی برای مساعدت و حمایت از این خانواده پا پیش گذاشتند و مقرر شد که در خصوص رفع مشکل بیکاری پدر خانواده، مسکن و هزینه‌های چند قلوها اقداماتی انجام شود و کارهایی هم صورت گرفت.

اما اخیراً پدر پنج قلوها مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشته و عنوان کرده که با مشکل بیکاری و مسکن مواجه است. همچنین وی بیان کرده که با توجه به فشار مالی، وادار به واگذاری تعدادی از فرزندان خود به بهزیستی شده است.

در مقابل بهزیستی استان نیز اعلام کرده که واگذاری فرزندان این پدر به بهزیستی صحت ندارد و از طرفی تمام اقدامات قانونی لازم در حد اختیارات و تکالیف بهزیستی، برای کمک به این خانواده و حتی بیشتر از آن انجام شده است.

در این رابطه خبرنگار مهر، پای صحبت پدر این خانواده و همچنین اظهارات معاون بهزیستی استان مرکزی نشسته تا زوایای این مساله بیشتر روشن شود و بتوان در رابطه با این موضوع، اطلاع رسانی منصفانه‌ای را بر مبنای حقایق انجام داد.

پدر پنج قلوها: منکر کمک‌ها نیستم اما شرایط بسیار دشوار است

پدر پنج قلوهای اراکی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مصاحبه‌ای که در رابطه با تحویل فرزندان به بهزیستی انجام دادم و اکنون خبر ساز شده مربوط به دو ماه قبل است و من هر کاری که به بهبود وضعیت فرزندانم کمک کند انجام می‌دهم و از این بابت پشیمان نیستم.

حمید دلیخون ادامه داد: در آن صحبت‌ها حرفی از نادیده گرفتن حمایت‌های بهزیستی استان به میان نیامده است که آن‌ها با توجه به مطالب گفته شده سریع اقدامات خود را بیان کردند.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان از روز نخست بازدید از خانواده من گفت که شیر خشک بچه‌ها را تا دو سال تأمین می‌کند و از این بابت از آن‌ها تشکر می‌کنم. با توجه نظر پزشک فرزندانم این شیرخشک‌ها به پنج قلوها نمی‌ساخت، مجبور هستم آن‌ها را در بازار بفروشم و شیر خشک های خارجی خریداری کنم.

پدر پنج قلوهای اراکی گفت: باتوجه به اینکه پنج قلوها واقعاً به پرستار نیاز دارند و بنا به گفته بهزیستی در دستورالعمل سازمان تأمین پرستار ذکر نشده، اما پرستار را تأمین کردند و سه پرستار آمدند و آنطور که باید به بچه‌ها رسیدگی نمی‌شد و به بهزیستی هم این موضوع را عنوان کردم. از ابتدای شهریور تاکنون بچه‌ها پرستار ندارند و خودم و همسرم از پنج قلوها مراقبت می‌کنیم.

دلیخون در پاسخ به سوالی در خصوص ماجرای کمک‌های مالی که بابت خریداری خانه به وی پرداخت شده، اظهار کرد: با کمک بهزیستی، بنیاد علوی و دفتر نماینده ولی فقیه و پس انداز خودم و وام و پول پیش خانه‌ام، خانه‌ای را در منطقه الهیه برای خرید طی دو فقره چک قولنامه کردم و ذکر شده بود اگر چک‌ها نقد نشود قولنامه فسخ است. چک اول نقد شد، برای چک دوم مبلغ ۳۰ میلیون تومان کم بود که از طرف بهزیستی این مبلغ توسط خیرین جمع آوری شد و من به بهزیستی مراجعه کردم که این مبلغ را به من پرداخت کنند. به قدری این مبلغ دیر پرداخت شد که چک من نقد نشد و معامله به هم خورد.

وی افزود: این پول همچنان موجود است فقط اندکی از آن در این مدت بابت هزینه فرزندان خرج شده است. من بیکار هستم با این گرانی و قیمت بالای مسکن دیگر نمی‌توانم خانه خریداری کنم. نزدیک یک ماه است که دنبال خانه هستم و هیچ کسی به یک خانواده ۸ نفره خانه اجاره نمی‌دهد. من می‌توانستم خانه یک خوابه خریداری کنم اما به نظر شما یک خانه ۶۰ متری برای خانواده ۸ نفره کافی است؟

پدر پنج قلوها گفت: از سال گذشته تاکنون قول‌هایی برای اشتغال به من داده شد اما تاکنون هیج اقدامی انجام نشده و هیج پیشنهاد کاری از شرکت خصوصی به من نشده است. من نزدیک عید تا ۲۲ فروردین هم در یک شرکت ضایعات آلومینیوم کار می‌کردم. اراک یک شهر صنعتی با کارخانه‌های مختلف است اگر امکان استخدام در آلومینیوم، پتروشیمی یا یک جای دولتی نیست، جایی که فقط خرج خانواده را تأمین کنم برایم کافی است.

دلیخون گفت: در خصوص مؤسسه خیریه هم بگویم چند بار در تهیه پوشک و شیر خشک به فرزندانم کمک کردند اما نزدیک به دو ماه است که از آن‌ها چیزی دریافت نکرده‌ام. در تمام مصاحبه‌ها هم گفته‌ام هرچه دارم را مدیون مردم هستم.

پدر پنج قلوها در پایان گفت: برای حل مشکل خانه یک ارگانی قرار است خانه‌ای را به مدت دو سال در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم برای خود خانه‌ای فراهم کنیم.

برای تأمین مسکن و لوازم مورد نیاز پنج قلوها کمک‌های لازم انجام شده است

در ادامه معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: پدر این خانواده مانند هر خانواده دیگر در جامعه امروزی خانه و ماشینی نداشته است و با داشتن یک فرزند در یک مغازه نان فانتزی مشغول به کار بوده و به هر حال از پس مخارج خانواده بر می آمده تا اینکه صاحب فرزندان پنج قلو شده و پس از متولد شدن فرزندانش انتظار دارد تمامی نیازهایش را دولت برطرف سازد.

اعظم علی مددی افزود: ۴۳۲ خانواده با مجموع حدود یک هزار کودک چند قلو در استان مرکزی وجود دارد و باید عدالت را بین آن‌ها رعایت کنیم، نه اینکه خدمات بهزیستی را صرفاً به یک خانواده معطوف کنیم.

وی بیان کرد: با تمام این تفاسیر، از بدو تولد نوزادان خانواده دلیخون، اداره کل بهزیستی استان ورود پیدا کرده و در همان روز کارهای مربوط به مددکاری انجام و برای خانواده وی پرونده تشکیل شد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: برای این پنج قلوها باید ماهیانه ۲۴ الی ۳۰ قوطی شیرخشک تهیه می‌شد و باید بر اساس دستور العمل نهایتاً تا یک سال شیر خشک آن‌ها را تأمین می‌کردیم اما ماهیانه ۴۸ قوطی شیر خشک به آن‌ها داده می‌شود و تا دوسالگی بچه‌ها تأمین شیر خشک ادامه دارد.

علی مددی گفت: در ادامه حمایت از این خانواده از سوی بنیاد علوی هر دو ماه مبلغ ۲۲ میلیون و پانصد هزار ریال تا سن دو سالگی فرزندان پرداخت می‌شود و در کنار آن یک مؤسسه خیریه نیز در سال گذشته به صورت نقدی و غیرنقدی از خانواده پنج قلوها حمایت کرده است.

وی با اشاره به مشکل مسکن این خانواده اظهار کرد: در راستای حل مشکل خانواده در ابتدا مبلغ ۶۰ میلیون ریال ودیعه مسکن به آن‌ها از سوی اداره کل بهزیستی استان پرداخت شد. از طرفی در راستای خرید مسکن به این خانواده در مجموع نزدیک به یک میلیارد ریال شامل ۳۶۰ میلیون ریال از طریق بهزیستی، ۵۰۰ میلیون ریال از سوی بنیاد علوی و ۱۰۰ میلیون ریال نیز از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در استان پرداخت شد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در ادامه بیان داشت: پیش از افزایش قیمت خانه به پدر پنج قلوها پیشنهاد شد خانه‌ای یکخوابه در شهرک‌های اراک خریداری کند اما به بهانه اینکه خانه دو خوابه نیاز دارد از انجام این کار سر باز زد و با افزایش قیمت مسکن، نتوانست همان خانه یکخوابه را هم خریداری کند.

علی مددی افزود: در ادامه کمک‌های قبلی، به فرزند بزرگ این خانواده استفاده از مهدکودک یا پیش دبستانی به صورت رایگان پیشنهاد داده شده است.

وی بیان کرد: در دستورالعمل جامع حمایت‌های اجتماعی بهزیستی در اختیار قرار دادن پرستار تعریف نشده است، اما در راستای کاهش مشکلات این خانواده یک پرستار به طور روزانه در کنار خانواده از کودکان مراقبت می‌کند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در خصوص مشکل اشتغال پدر خانواده پنج قلوهای اراکی گفت: در ارتباط با حل مشکل اشتغال پدر پنج قلوها جلسه‌ای در استانداری تشکیل شد و قرار بود کارهایی از طریق استانداری دنبال شود و از طرفی کار در چند شرکت خصوصی به وی پیشنهاد شده است. اما به دلیل اینکه پدر پنج قلوها خواستار کار در شرکت‌هایی مانند پتروشیمی و ایرالکو و… است، پیشنهاد ارائه شده را نمی‌پذیرد. حتی به او کار در شیفت شب پیشنهاد شده و گفته که فرزندانش در شب احتیاج به مراقبت دارند و نمی‌تواند همسرش را تنها بگذارد؛ با این اوصاف کاری که مطابق شرایط و معیارهای او باشد، بسیار سخت پیدا می‌شود.

علی مددی اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته تاکنون سازمان بهزیستی ماهیانه مبلغ چهار میلیون و ۱۶۰ هزار ریال به عنوان کمک هزینه معیشت به این خانواده پرداخت می‌کند.
وی گفت: باید اقدامات دستگاه‌هایی که به این خانواده کمک می‌کنند برای عموم شفاف سازی شود و اگر خیرینی مایل به کمک به خانواده پنج قلوها هستند می‌توانند برای واریز کمک‌های خود با نیت خاص به شماره حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی به شماره ۲۱۷۳۴۵۵۲۰۴۰۰۳ اقدام کنند.

به نظر می‌رسد حل مشکل اشتغال پدر پنج قلوها و مسکن این خانواده در شرایط کنونی ضروری است. در اینکه اقدامات حمایتی از سوی بهزیستی و خیریه‌ها برای این خانواده صورت گرفته شکی نیست. اما چنانچه بدون قضاوت و نگاه به صحبت‌های ضد و نقیض مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی و از جایگاه انسانی خود به قضیه توجه کنیم، اذعان خواهیم کرد که در شرایط اقتصادی کنونی و قیمت‌های سرسام آور کالاها، اجاره خانه و… اداره کردن یک خانواده هشت نفره کار بسیار مشکل و طاقت فرسایی می‌باشد و نیازمند کمک و مساعدت است.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه