زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۴
» اجتماعی » جزییات غربالگری فشارخون در هفت منطقه تهران
تاریخ انتشار : 2019/05/28 - 12:03
 کد خبر: 55158
 200 بازدید

جزییات غربالگری فشارخون در هفت منطقه تهران

جزییات اجرای کمپین کنترل و مقابله با فشار خون بالا در هفت منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل مناطق دو، پنج، شش، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و همچنین رباط‌کریم، شهر قدس، ملارد، شهریار و بهارستان اعلام شد.

جزییات غربالگری فشارخون در هفت منطقه تهران

دکتر جلیل کوهپایه‌زاده – رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون با بیان این‌که این کمپین از تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا ۱۷ تیرماه به سرانجام می‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر که در فاز اطلاع‌رسانی این طرح هستیم، اقدامات خوبی را در سطح ملی و استان تهران شاهد بوده‌ایم. در استان تهران حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. ما در دانشگاه ستاد اجرایی این بسیج را تشکیل داده‌ایم که سایر اتفاقات در ذیل آن به سرانجام می‌رسند.

وی در ادامه با بیان این‌که این کمپین اقدامات مناسبی را در مبحث سلامت رقم می‌زند، ادامه داد: البته نکته قابل توجه این است که این کمپین نباید آخرین کمپین باشد و تا آخر سال نیز نیاز به برگزاری کمپین‌های دیگری در زمینه‌ پیشگیری و تشخیص بیماری‌های غیرواگیر لازم است. این کمپین‌ها فرصت بسیار مناسبی است تا تمام دست‌اندرکاران حوزه سلامت در کنار یکدیگر به فعالیت‌های ارزشمندی برای مقابله با بیماری‌ها بپردازند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: فشار خون به عنوان عامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته‌ها و غیره یک عامل زیرساختی برای سوق پیدا کردن افراد به سمت بیماری‌های ثانویه است. از آنجایی که غالبا این بیماری بی‌علامت بوده مردم نیز به آن اشراف ندارند و به همین علت است که نام دیگر فشار خون را قاتل خاموش گذاشته‌ایم.

کوهپایه‌زاده در ادامه با بیان این‌که ۲۰ میلیون نفر باید در این طرح غربالگری شوند، اظهار کرد: افرادی که هدف ما برای غربالگری در حوزه تحت پوشش‌مان هستند، حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر است که قطعا امکانات خود دانشگاه به تنهایی پاسخگو نبوده و نیاز به همکاری بین‌بخشی است.

در ادامه، دکتر عشرتی – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با بیان این‌که دو هدف آگاهی‌رسانی درباره ماهیت فشار خون و غربالگری از گروه‌های هدف منظور ما از این پویش است، اظهار کرد: البته هدف اول که مباحث آگاهی‌رسانی است، اولویت بیشتری دارد. گروه‌هایی که در این برنامه مورد نظر ما هستند، افراد بالای ۳۰ سال هستند که از تعداد پنج میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود دو میلیون و ۴۷۰ هزار نفر این افراد بالای ۳۰ سال هستند و ما اگر بتوانیم ۵۰ درصد این افراد را غربالگری کنیم می‌توان گفت که به هدف خود دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: البته دو گروه بدون در نظر گرفتن سن در این طرح غربال می‌شوند؛ اول خانم‌های باردار که به دلیل بارداری‌شان در معرض فشار خون قرار دارند و دوم بیماران کلیوی که آنها نیز به دلیل بیماری‌شان مخاطرات بیشتری متوجه‌شان است.

عشرتی در ادامه با بیان این‌که علاوه بر مراکز دانشگاهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، ایستگاه‌های موقتی نیز در مناطق تحت پوشش این دانشگاه کمک به اجرای این کمپین می‌کنند، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۱۱۰ ایستگاه در حوزه جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه داریم که لازم است علاوه بر پرسنل خودمان، ۶۶۰ نفر برای این ایستگاه‌ها نیرو جذب کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: جذب نیروی مورد نیاز از سمت داوطلبین و دانشجویان خودمان بوده است و تاکنون حدود ۳۵۰ نفر جذب کمپین شده‌اند که می‌توانیم تا پایان مدت اطلاع‌رسانی به عدد مورد نظرمان برسیم. تمام کسانی که در این برنامه اعلام همکاری کرده‌اند چه پزشکان و چه سایر افراد باید دو ساعت آموزش مخصوص ببینند و گواهی مورد نظر برایشان صادر شود.

وی در خصوص جانمایی ایستگاه‌های سیار ارائه‌ خدمات، اظهار کرد: مکان‌هایی مدنظر ما هستند که رفت و آمد بیشتری داشته باشند مانند مساجد، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن برگزاری نماز جمعه و غیره.

در ادامه این نشست خبری دکتر توکلی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با بیان این‌که هدف اصلی این پویش مشخص کردن بیماران فشار خون است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم از افرادی که غربالگری می‌شوند حدود یک پنجم این افراد فشار خون داشته باشند که در حوزه درمان باید به عنوان پشتیبان روند کار این بیماران مورد نظارت قرار گیرد. بخش درمان با توجه به سیستم ارجاع، کامل‌کننده این حلقه است.

وی افزود: برنامه درمان در بیمارستان‌ها توسط متخصصین داخلی، قلب و یا غدد به همراه پرستاران مرتبط در این حوزه مشخص شده است. همچنین در زمینه‌ درمان در بیمارستان‌ها نشست‌هایی با بیمارستان‌های خصوصی و دولتی داشته‌ایم و یکی از اهداف ما در آینده تعریف کلینیک فشار خون در بیمارستان‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: هر بیماری که با مشخصات بیماری فشار خون به بیمارستان‌ها مراجعه کنند باید در سیستم ثبت شده و پیگیری آن به درستی صورت گیرد. در این حوزه حتی دکتر جان‌بابایی – معاون درمان وزارت بهداشت در مباحث درآمدی بیمارستان‌ها بودجه‌ای را لحاظ کردند. هدف اصلی ما در حوزه درمان این است که بیمار پس از اطلاع از وضعیت خود برای دریافت خدمات درمانی سردرگم نباشد و گردش کار روال مشخصی داشته باشد تا دستاوردهای به دست آمده‌ای صرف شود.

توکلی ادامه داد: هدف ما کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. می‌توان گفت یکی از طرح‌های بسیار موفق پس از طرح تحول سلامت موضوع درمان حاد سکته‌های قلبی و مغزی است تا اگر کسی دچار این سکته‌ها شد در زمان طلایی به بیمارستان برسد تا عوارض ناشی از سکته به حداقل آن برسد.

در ادامه نشست خبری دکتر میرزایی – معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که هفت منطقه در تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کمپین فشار خون است، گفت: مناطق دو، پنج، شش، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و همچنین رباط‌کریم، شهر قدس، ملارد، شهریار و بهارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند و ایستگاه‌های ما از ۸ صبح لغایت ۹ شب در دو شیفت آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

میرزایی ادامه داد: از آنجایی که شاید برخی افراد به هر دلیلی توانایی حضور در ایستگاه‌های ما را نداشته باشند، اپلیکیشن و سامانه‌ای طراحی شده است تا افراد بتوانند از طریق خوداظهاری از وضعیت فشار خون خود مطلع باشند.

در ادامه نشست دکتر ولایی – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار کرد: در این طرح داروخانه‌هایی که تحت پوشش دانشگاه ما هستند باید بتوانند به عنوان یک پایگاه فشار خون به ما کمک کنند. البته برخی شاخص‌ها مانند فضای مکانی داروخانه مدنظر ما هست که پس از بررسی‌های انجام شده داروخانه‌های داوطلب آماده ارائه خدمات هستند. مراکز جامع سلامت ما ۳۱۳ مرکز بوده و علاوه بر تمام بیمارستان‌های تحت پوشش این بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های سیار اداره‌های همکار ما و اورژانس تهران نیز برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

در پایان این نشست دکتر گل‌محمدی – مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در پویشی که در سال ۱۳۹۵ در کشور صورت گرفت، مشخص شد برخلاف تصور ما که فکر می‌کردیم همه مردم از فشار خون خود مطلع هستند، ۴۳ درصد افراد حتی نمی‌دانستند فشار خون یعنی چه. همچنین ۵۶.۹ درصد که از فشار خون مطلع بودند که از این افراد تعداد قابل توجهی خانم‌ها بودند و آقایان خبر چندانی از فشار خون خود نداشتند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی درست از سوی رسانه‌ها به مردم، اظهار کرد: فاز اول این برنامه که مباحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی مردم است، بسیار مهم بوده و در این راستا صداوسیما و رسانه‌ها باید فعالیت جدی انجام دهند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , سلامت , شهری
ارسال دیدگاه