زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۳
» اجتماعی » شکل گیری اقتصاد ۳۰۰۰ میلیاردی در تفکیک غیر مجاز پسماند/ فضای مافیایی زباله گردی ناامن می‌شود
تاریخ انتشار : 2024/01/27 - 12:04
 کد خبر: 165974
 29 بازدید

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبر داد

شکل گیری اقتصاد ۳۰۰۰ میلیاردی در تفکیک غیر مجاز پسماند/ فضای مافیایی زباله گردی ناامن می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از شکل گیری اقتصاد ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در حوزه تفکیک غیر مجاز پسماند در شهر تهران خبر داد.

شکل گیری اقتصاد ۳۰۰۰ میلیاردی در تفکیک غیر مجاز پسماند/ فضای مافیایی زباله گردی ناامن می‌شود

به گزارش ایسنا، محمدی در آئین امضاء تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری کودکان کار میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند، گفت: امروز بستر لازم در حوزه خدمات شهری در ابعاد رفت و روب و تفکیک زباله از مبدا آماده شده است و می‌توانیم این موضوعات را خبری کنیم و از اصحاب رسانه کمک بخواهیم. پدیده شوم زباله گردی در شهر و در کل کشور وجود دارد و گریبان شهرهای ما را گرفته است.

وی افزود: برای مقابله با این پدیده باید پیش نیازهایی را فراهم کنیم. ایجاد فضای عدم صرفه اقتصادی برای زباله گردها و بر هم زدن اقتصاد این موضوع باید دنبال می‌شد که از طریق اصلاح قراردادها با پیمانکاران این موضوع را دنبال کردیم.

محمدی ادامه داد: در گذشته در یک منطقه حدود ۱۳ پیمانکار مشغول کار بودند و رقابتی بین آنها ایجاد شده بود. در کل مناطق حدود ۱۵۰ پیمانکار فعال بودند و مدام برای بهره مندی از اقتصاد «زباله خشک» با یکدیگر در رقابت بودند. این روند نیازمند اصلاح بود و از سوی دیگر یکی از مأموریت‌های ما در طرح جامع «مدیریت پسماند» کاهش دفن زباله‌ها بود. موضوعی که از طریق تفکیک از مبدا قابل تحقق بود؛ لذا اصلاح پیمانکاران صورت گرفت و کل فضا به صورت جغرافیایی واحد، با پیمانکاری مشخص در نظر گرفته شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه امروز ۱۴ پیمانکار با شرایط مشخص در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، افزود: اپلیکیشن «نوماند» امروز به عنوان یک بستر برای تفکیک از مبدا مهیا شده است. علاوه بر این در ایستگاه‌های میانی و یک خط پردازش در مجموعه آرادکوه برای تفکیک فعالیت خواهند کرد و به این ترتیب پیمانکار امکان تفکیک زباله خشک را دارد. در همین راستا انگیزه استفاده از کودکان برای تفکیک زباله از مافیا گرفته شده، البته برای بهره گیری کامل از این فرصت نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز ادعا می‌کنیم زیرساخت لازم را فراهم کرده‌ایم افزود: ایجاد فضای ناامن برای متولی زباله گردی انجام شده، زباله گردی که خارج از قراردادهای ما اقدام به فعالیت می‌کرد و بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای خودشان در این حوزه اقتصاد شکل داده بودند و برای حفظ آن نیز به هزاران ابزار دست می‌انداختند؛ لذا از دستگاه انتظامی و قضایی کمک گرفتیم و در این راستا جلساتی با حضور بخش‌های حاکمیتی برای مقابله با این پدیده شوم شکل گرفته تا فضای مافیایی زباله گردی را ناامن کنیم.

محمدی ادامه داد: در بازدید شب گذشته مشاهده کردیم ماشینی در حال جمع‌آوری زباله خشک است. ماشینی که هیچ ارتباطی با پیمانکار ما نداشت و این افراد پرتکرار پشتیبان دارند و هنگام برخورد با آنها کار به درگیری فیزیکی می‌انجامد. لذا نیازمند کمک دستگاه قضایی هستیم و برای تغییر چهره شهر در این بخش نیازمند کمک حاکمیتی هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: کودکانی که در این حوزه بکار گرفته می‌شوند علاوه بر اینکه مزد زحمت خود را دریافت نمی‌کنند بعضا برای توضیح مواد مخدر بکار گرفته می‌شوند و بسیاری آسیب‌های دیگر که ایجاد می‌شود. صدا و سیما در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگسازی باید اقدامات لازم را انجام دهد. در گذشته فرهنگ قرار دادن زباله‌ها در مخازن در ساعت ۲۱ وجود داشت؛ اما در حال حاضر شهروندان هر زمانی اراده می‌کنند زباله را در مخازن می‌ریزند و ما نیز مجبور به جمع‌آوری هستیم. حتما این روند شدنی نیست. با وجود ترافیک و حجم زباله‌ای که وجود دارد امکان این روند وجود ندارد. در بسیاری از نقاط دنیا بعضا یک روز در میان یا دو روز در میان جمع‌آوری زباله انجام می‌شود. ما هر روز جمع‌آوری را انجام می‌دهیم؛ اما باید این کار سر ساعت مشخصی انجام شود.

محمدی ادامه داد: امروز میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی بسیار افزایش پیدا کرده؛ لذا نیاز است که در حوزه آموزش و فرهنگسازی اقدامات جدی صورت بگیرد و از طریق این فرهنگسازی موضوعات مختلف به ویژه در مورد کودکانی که استثمار می‌شوند و همچنین آراستگی شهر اقدامات ویژه‌ای انجام شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه