زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۸
» اجتماعی » نوسازی بافت فرسوده جایگزین شهرک‌سازی اقماری در اطراف تهران باید بشود
تاریخ انتشار : 2023/12/13 - 12:52
 کد خبر: 164360
 56 بازدید

استاندار تهران:

نوسازی بافت فرسوده جایگزین شهرک‌سازی اقماری در اطراف تهران باید بشود

استاندار تهران در ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران گفت: به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، می‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد.

نوسازی بافت فرسوده جایگزین شهرک‌سازی اقماری در اطراف تهران باید بشود

به گزارش ایسنا، فخاری در پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران که عصر روز گذشته با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر، معاون شهرسازی و معماری، معاون خدمات شهری، معاون امور فرهنگی و اجتماعی و مدیرعاملان بانک مسکن و شهر برگزار شد،  با یادآوری آنکه همه اقدامات و تلاش‌ها برای کسب رضایت خداوند متعال و شهروندان محترم در حال انجام است، بیان داشت: همین رضایت مردمی، موجبات سرمایه اجتماعی برای هر سیستمی است.

وی با اشاره به ابعاد مشکلات موجود در شهر، خاطرنشان کرد: ساماندهی برخی از این مسائل نیازمند عزم ملی است؛ منابع ما در تهران اندک است و جمعیت این شهر زیاد. مشکلات زیادی در تهران امروز وجود دارد. هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای حل مشکلات مناطق مختلف البته کاملاً مناسب است.

استاندار تهران علاج مشکل تهران را بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: نقطه شروع آبادانی شهر باید «بازآفرینی» تعریف شود. موضوع بازآفرینی بافت فرسوده از بیش از ۲ دهه گذشته آغاز شده است.

فخاری در ادامه با یادآوری آنکه ساختمان‌های موجود در شهر روزانه در حال فرسوده‌تر شدن است، تأکید کرد: اگر تعجیل صورت نپذیرد، این فرایند سرعت خواهد گرفت. هرچه سریع‌تر باید مقابل فرسوده‌تر شدن شهر را گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: امروز ۵۲درصد از درآمدهای مالیاتی کشور و ۳۰درصد از تولید ثروت ملی کشور در تهران حاصل می‌شود. با این همه متأسفانه برای حل مشکلات انباشته‌شده در این سال‌ها اعتبارات کمی در نظر گرفته شده است.

استاندار تهران حل مشکلات شهر را بدون هم‌افزایی همه دستگاه‌ها نشدنی دانست و گفت: نباید تلاش‌ها را برای بازآفرینی شهر متوقف کرد. حل و فصل نظام مسائل شناسایی‌شده مناطق ۲۲ گانه باید در دستور کار قرار گیرد.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، فخاری افزود: به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، می‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد. چرا که بازآفرینی بافت فرسوده بخشی از طرح‌های ملی مسکن است.

وی در خاتمه ضرورت سند دار شدن املاک واقع در بافت فرسوده را یادآوری و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موانع بازآفرینی بافت فرسوده همین مشکلات حقوقی است. نباید فراموش کرد عمده ساکنان این بافت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند؛ تا حد امکان برای حل مسایل باید به آنها مساعدت کرد.
حفظ سرمایه اجتماعی به کمک هادیان دینی محقق می‌شود

به گزارش ایسنا،‌ علیرضا فخاری در چهارمین اجلاس استانی نماز تهران تحولات دیجیتال نت را در سطوح مختلف جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان اثرگذار و قابل رویت خواند و اظهار داشت: آگاهی به این موضوع که در این فضا چه برنامه ها و راهکارهای تأمین کننده برای نیازهای نسل جدید داشته باشیم و چگونه از محتوای این فضای جدید ارتباطی استفاده کنیم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی به تغییرات پر شتاب و روز افزون دنیا در تمام ابعاد اشاره کرد و با بیان اینکه امروزه به دلیل آثار وضعی که در رشد و پیشرفت دنیا شاهد آن هستیم در آستانه وقوع انقلاب صنعتی چهارم می باشیم، افزود: سهم ما از دانش انقلاب چهارم باید به نقطه ای برسد تا مصون‌سازی لازم و هدایت و هم سو کردن ظرفیت ها را به دنبال داشته باشد.

استاندار تهران در مورد تحولات لحظه ای عنوان کرد: امروز با تحولات به روز و لحظه ای مواجه هستیم و اگر مجهز به علم نشویم  جبران آن بسیار سخت است؛ در دنیای امروز صحبت از رسیدن به قدرت و شناخت ذرات بسیار کوچک که تا به این لحظه کشف شده، عبور کرده و به موضوعات جدید می‌رسد و تغییرات روز به روز بیشتر شده و بشر به جریان جدیدی از علم و آموزش می‌رسد.

فخاری با اشاره به تاریخ کهن ایران، پایه و اساس تولید علم در این سرزمین را میراث گذشتگان دانست و گفت: ما به همه شخصیت های علمی و مذهبی که در این سرزمین و خاک بوده اند، افتخار می‌کنیم و اگر امروز در عقب ماندگی علمی و مذهبی بمانیم به نسل آینده جفا کردیم که راه حل آن پیچیده نیست و آنچه که رابطه اجتماعی را به نقطه سرمایه اجتماعی می‌رساند نقاط اتصال است و کسانی که در این رابطه نقش دارند، هادیان دینی هستند.

وی تصریح کرد: هادیان دینی کسانی هستند که برای امر بدیهی و به عنوان ستون دین یعنی نماز، هدایت و راهنمایی و جذب می‌کنند و در این مسیر قدم می‌گذارند، در این راستا اگر ظرفیت ها هدفمند و متمرکز شوند آثار آن را در آینده خواهیم دید همانطور که اثرات گذشتگان از گذشته بوده و امروز می‌بینیم.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، استاندار تهران بیان کرد: تکریم از کسانی که مشوق توسعه نماز هستند و به توسعه نماز توجه دارند ضروری است تا فرصتی باشد که درک‌مان از نماز و اجرای تعهدات نماز محقق شود.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه