زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» اقتصاد کلان » حکمرانی مطلوب با انرژی در تحقق شعار سال
تاریخ انتشار : 2023/08/11 - 14:01
 کد خبر: 162638
 845 بازدید

عضو کمیسیون مجلس در گفت و گو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد

حکمرانی مطلوب با انرژی در تحقق شعار سال

آرزو صبوری روزنامه نگار: چرخش چرخ تولید از منظر مقام معظم رهبری در شعار سال 1402، در «مهار تورم و رشد تولید» خلاصه گشت، رویکردی که البته هر ساله در قالب بر رونق تولید و فراهم ساختن ابزار مناسب برای تحقق آن تاکید می‌گردد. بدیهی است فراهم ساختن پیشران‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای تولید و فرآوری مناسب انرژی در کشور با توجه به منابع غنی انرژی در غالب‌های مختلف و همچنین استفاده مناسب از تجدیدپذیرها از جمله راهکارهای برون رفت از بحران‌های مختلف در حوزه اقتصادی قلمداد می‌شود که هر یک از بخش‌های مختلف اقتصادی سهم موثری در رفع آن دارند. کارشناسان در سطوح مختلف بر این باور هستند که بهینه سازی مصرف انرژی ونظارت مطلوب در دراختیار گذاشتن سوخت به بنگاه‌های اقتصادی تا تولید نهایی و تاکید بر ممانعت از خام فروشی و فرآوری مواد خام نفتی و ... از جمله شاخص‌های مهم در پیشرفت و پایداری اقتصادی با بهره گرفتن از حوزه انرژی خواهد بود. بدیهی است این مهم با توجه به منابع غنی انرژی طبیعی مانند باد، خورشید و سایر تجدیدپذیرها و همچنین منابع غنی نفت و گاز و ... چنانچه با مدیریت بهینه و توجه به فرآیند بازمهندسی در عرصه حکمرانی انرژی همراه باشد، دشوار نخواهد بود.

حکمرانی مطلوب با انرژی در تحقق شعار سال

بهینه سازی مصرف انرژی، شرط رونق تولید

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در این باره به «نقش اقتصاد» گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری جهت تحقق شعار سال جاری، از جمله پارامترهایی است که باید سرلوحه تمام فعالان اقتصادی در تمام حوزه‌ها قرا گیرد تا علاوه بر افزایش تولید، باعث حرکت در مسیر توسعه و تعالی اقتصادی نیز شود.

او با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره رونق تولید و توسعه را سرلوحه توصیه‌های خود قرار داده‌اند گفت: در حوزه انرژی قطعاً مهمترین موضوع در کشور ما بحث «بهینه سازی مصرف انرژی» است که با توجه به اینکه ایران در بین کشورهای جهان میزان مصرف انرژی بالایی در تمام بخش‌ها دارد، باید سرلوحه همگان اعم از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرد، بدیهی است در این زمینه فرهنگسازی مناسب علاوه بر اقدامات اجرایی و فنی، نقش مهمی در رسیدن به برنامه‌های از پیش تعیین شده دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بر اساس آمارها و برآوردهای صورت گرفته، ایران با 85 میلیون نفر جمعیت، مصرف انرژی بسیاری بیشتری نسبت به دیگر کشورها حتی با جمعیت کمتر مانند برخی از کشورهای اروپایی دارد و این باعث می‌شود آنچه را که در حوزه انرژی و در مدل‌های مختلف برق، گاز و … تولید می‌شود، مصرف می‌کنیم، از این رو حتی با وجود ذخائر غنی انرژی هیچ گاه تعادلی بین مصرف و تولید به وجود نیاید و از سوی دیگر فرصتی برای صادرات با ارزش افزوده مناسب فراهم نشود.

تاکید بر فرآوری مواد خام

سنگدوینی با اشاره به مصرف بالای بنزین، گازوئیل، گاز و … در کشور اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع در برنامه هفتم توسعه و در راستای عملیاتی ساختن منویات مقام معظم رهبری، جلوگیری از صادرات مواد خام نفتی و فرآوری آن در کشور است، در حقیقت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این یک تکلیف عمومی برای کشور است تا از صادرات مواد خام جلوگیری کنیم تا با معضلات ناترازی انرژی و همچنین اضطرار بر قطع گاز، برق و … به ویژه برای صنایع و توقف کوتاه مدت خط تولید مواجه نشویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بخش خصوصی در حال حاضر از ظرفیت‌های مطلوبی برای فعالیت در بخش انرژی و فرآوری بهینه انرژی برخوردار است و چنانچه مایل به مهار تورم و رونق تولید در این حوزه باشیم می‌توانیم علاوه بر تولید داخلی نگاهی به صادرات انرژی، البته به صورت فرآوری شده داشته باشیم تا از شرایط دشوار اقتصاد خارج شویم.

او قطع شدن گاز یا برق برای صنایع را ناشی از مصرف غیربهینه انرژی و یا عدم به کارگیری ظرفیت‌های موجود ذکر و بیان کرد: بر اساس برنامه تکلیف شده 1 میلیون و 285 هزار بشکه در برنامه‌های پیش بینی شده، بهینه سازی مصرف سوخت صورت گیرد اما در حال حاضر بسیار از رقم ذکر شده فاصله داریم و هر سال تابستان مجبور به سهمیه بندی برق صنایع و قطع برق آنها و در زمستان هم با سهمیه بندی گاز آنها و توقف نوبت بندی خط تولید صنایع در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم که با سیاست‌های رونق تولید و … هماهنگ نیست و در حقیقت این رویکرد برای تولید و قرار گرفتن بر مدار رونق مطلوب نیست.

او بهینه سازی مصرف سوخت را عاملی برای بهبود تولید و معیشت مردم دانست و افزود: افزایش سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف انرژی به منظور ممانعت از خام فروش و فرآوری کردن فرآورده‌های نفتی می‌تواند ارزآوری بیشتر و افزایش سرمایه گذاری در کشور را به ارمغان آورد و در نتیجه چرخ تولید بهتر و سریعتر بچرخد، قطعاً در این مسیر فقط نباید به دستور اکتفا کرد و از مردم درخواست کرد که کمتر مصرف کنند، بلکه باید سیاست گذاری‌های صورت گرفته در این زمینه عملیاتی شود و بستر مناسب برای این منظور فراهم شود.

فرهنگسازی رکن اصلی رشد صنعت انرژی

سنگدوینی فرهنگسازی را مناسب‌ترین راه برای کاهش مصرف ذکر کرد و افزود: اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی به قدری زیادی است که دولت مکلف به راه اندازی سازمانی تحت همین عنوان ذیل ریاست جمهوری شده است تا بتواند این مهم را عملیاتی کند. در حال حاضر میزان مصرف بنزین در کشور با نرخی برابر با حدود 90 میلیون لیتر در روز بسیار فراتر از استانداردهای جهانی است و برنامه ریزی احتمالی برای واردات بنزین در حالی که خود تولیدکننده برتر این محصول است، مطلوبیتی ندارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس توضیح داد: چرخه نامناسب تولید و مصرف انرژی در کشور به اقتصاد، در مجموع ضربه وارد می‌کند و در نهایت به آسیب وارد شدن به سفره معیشت خانواده‌ها می‌شود، قطعاً افزایش تولید ارتباط مستقیمی با تراز انرژی در کشور و تأمین انرژی اعم از برق، گاز، گازوئیل در بخش حمل و نقل و … دارد، بنابراین جهت مواجهه با افزایش نرخ تورم در کشور باید زیرساخت‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون را تقویت کنیم تا مشکلاتی که گریبانگیر کشور است را شناسایی و حل کنیم تا از اتلاف سرمایه‌های ملی در قالب انرژی و … جلوگیری کنیم، در غیراینصورت شرایط دشواری برای فعالان اقتصادی و مردم عادی ایجاد می‌شود.

افزایش مشارکت‌های مردمی و استفاده بهینه آر ظرفیت‌های بخش خصوصی

این نماینده مجلس افزایش مشارکت مردم در روند تولید و مصرف بهینه را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: یقیناً مهار تورم و افزایش تولید و سرمایه گذاری با استعانت از ظرفیت‌های مناسب در بخش خصوصی ممکن می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز با توجه به این مهم همواره بر استفاده از توانمندی‌های دانش بنیان‌ها و استارتاپ ها و بخش خصوصی تاکید کرده‌اند، از این رو چنانچه این امر به آن به شکل واقعی پرداخته شود قطعاً دست یافتن به اهدافی که در برنامه‌های توسعه به آن اشاره شده که مهار تورم و رشد تولید نیز از جمله آنهاست، از دسترس دور نخواهد بود.

تولید خودرهای با کیفیت و برقی

او تولید خودروهای با کیفیت در کشور با توجه به شاخص کم مصرف بودن آن در این زمینه مؤثر دانست و گفت: در بحث خودروسازی باید در مسیر کاهش مصرف بیشتر حرکت کنیم و به تدریج به سمت خودروهای برقی با رعایت شاخص کم مصرف بودن حرکت کنیم چرا که علاوه بر کاهش مصرف انرژی به ویژه بنزین و … نقش دارد، سهم بسزایی در کمتر شدن میزان آلودگی هوا و تبعات منفی آن نیز خواهد داشت.

منبع: روزنامه نقش اقتصاد


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی , گفتگو
ارسال دیدگاه