زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» اجتماعی » آغاز سفر به مصر احتمالا تا حدود یک ماه دیگر
تاریخ انتشار : 2023/07/02 - 14:40
 کد خبر: 159459
 851 بازدید

آغاز سفر به مصر احتمالا تا حدود یک ماه دیگر

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: سفر ایرانی‌ها به مصر در خوشبینانه‌ترین حالت و احتمالا تا حدود یک ماه آینده برقرار می‌شود که البته برقراری این سفرها منوط به نتیجه مذاکرات با هیأت گردشگری مصر در هفته آینده در تهران خواهد بود.

آغاز سفر به مصر احتمالا تا حدود یک ماه دیگر

به گزارش ایسنا، حرمت‌الله رفیعی که به تازگی سفری به مصر داشته است، درباره جزییات مذاکره با مقامات گردشگری مصر و برقراری سفر توریستی بین دو کشور، اظهار کرد: قرار است در ادامه هیاتی از مصر بعد از تعطیلات عید قربان به ایران بیاید و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، احتمالا تا یک ماه آینده سفر توریستی بین ایران و مصر با پرواز واسطه از طریق عراق انجام خواهد شد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، در نشست خبری که یکشنبه ۱۱ تیرماه انجام شد، با اشاره به سفر اخیر بخش خصوصی ایران به مصر که در هماهنگی و با تأیید مقامات و دولت ایران انجام شد، اظهار کرد: سفر به پیشنهاد عراق و به منظور برقراری توافقی سه جانبه بین ایران، مصر و عراق انجام شد. ویزای هیأت از طریق عراق گرفته و پرواز نیز با واسطه این کشور انجام شد. این دیدار و مذاکره در شرم الشیخ مصر انجام شد، همان‌طور که سایر ملاقات‌های دولت مصر در این منطقه برگزار می‌شود. طرف مذاکره مدیرکل وزارت گردشگری مصر و در واقع دولت این کشور بود. در آن جلسه تاکید شد که مایلیم ایرانی‌ها به شرم‌الشیخ (طبق اظهار قبلی مقام گردشگری مصر) محدود نشوند و به تمام مناطق این کشور امکان سفر داشته باشند. ضمن این‌که هزینه سفر به منطقه و شرایط شرم‌الشیخ با توجه به حضور اسرائیل و نیروهای تکفیری محل بحث است. از طرفی تمایل ما به مناطق تاریخی مصر است.

رفیعی گفت: قرار است پس از تعطیلات عید قربان، هیأتی از مصر به ایران سفر کنند. برقراری سفر ایرانی‌ها به مصر منوط به نهایی شدن مذاکرات با طرف مصر و توافق درباره چگونگی و جزئیات انجام این سفرهاست. درصورت توافق، فکر می‌کنیم تا حدود یک تا یک‌ونیم‌ ماه آینده، امکان سفر ایرانی‌ها به مصر برقرار شود که در صورت موافقت و صدور مجوز، شاید نخستین پرواز گردشگران ایرانی به مصر به صورت نمادین از تهران به قاهره انجام شود و پروازهای بعدی با واسطه از طرق عراق صورت گیرد تا دولت‌ها روابط دیپلماتیک و کنسولی خود را برقرار کنند. ما منتظر دولت‌ها نمی‌مانیم و اگر مذاکرات بخش گردشگری دو کشور به نتیجه برسد، پرواز از طریق عراق انجام خواهد شد و ویزا هم به صورت فرودگاهی از مصر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به شکل رابطه سیاسی دو کشور، طبیعتا طرفین در ابتدا ملاحظاتی دارند که برخی مسائل هم در لفافه مطرح شده است. توقع ما این است اگه قرار باشد توری به مصر اجرا شود در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد و به اماکن خاص به ویژه شرم‌الشیخ محدود نشود.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تاکید کرد: اگر مقصد سفر گردشگران ایرانی در مصر فقط شرم‌الشیخ باشد، انجام این سفرها را کلا به صلاح نمی‌بینم و اراده ما برای انجام سفر ایرانی‌ها به شهرها و مقاصد تاریخی مصر است و شخصا اگر مدنظر طرف مصری فقط شرم‌الشیخ باشد ما اصلا وارد این قضیه و توافق‌ها نمی‌شویم.

او درباره واسطه‌گری عراق در برقراری سفر توریستی بین ایران و مصر اظهار کرد: با توجه به این‌که پرواز مستقیمی بین ایران و مصر وجود ندارد، پرواز عراق به واسطه درنظر گرفته شده است. البته لازم است وزارت خارجه پای کار این جریان باشد تا روابط توریستی بین دو کشور برقرار شود، در همین رابطه به‌زودی با بخش اقتصادی وزارت خارجه گفت‌وگو خواهد شد.

رفیعی همچنین به برخی دل‌نگرانی‌ها در مصر که حدود یک دهه پیش نیز مانع ادامه سفر ایرانی‌ها به این کشور شد، گفت: ما همین مساله را حدود یک سال پیش در سفر تعدادی از اعضای این انجمن به تونس تجربه کردیم. به محض ورود ما، رسانه‌های این کشور شروع کردند علیه سفر هیأت ایرانی صحبت کردند. البته درباره مصر این نگرانی را نداریم که با سفر ایرانی‌ها اتفاق خاصی رخ دهد، اما قرار است در مذاکره با هیأت مصری درباره تمام این جزئیات مذاکره کنیم و در صورت توافق، سفرها را اجرا خواهیم کرد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان این‌که دولت ایران مخالفتی در زمینه برقراری روابط توریستی با مصر ندارد، بیان کرد: نزدیکترین کشور به اهل شیعه، مصر است. آن‌ها احترام خاصی برای ائمه قائل هستند. اگر نخواهیم مرزبندی دینی داشته باشیم، گردشگری بهترین راه برقراری ارتباط با دنیا است. ما هم کشور مصر را دوست داشتیم. امیدواریم یخ روابط ما با مصر آب شود.

انتهای پیام


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , گردشگری
ارسال دیدگاه