زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۶
» اسلایدر اصلی » عشقی: سازمان بورس بازار سرمایه را نمی‌بندد
تاریخ انتشار : 2023/05/08 - 21:41
 کد خبر: 158598
 46 بازدید

عشقی: سازمان بورس بازار سرمایه را نمی‌بندد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیحاتی را درمورد بستن یا نبستن بازار سرمایه ارائه کرد.

عشقی: سازمان بورس بازار سرمایه را نمی‌بندد

به گزارش ایسنا، مجید عشقی در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی درمورد اینکه با توجه به اینکه شاخص کل بورس امروز کاهشی پنج درصدی داشت، ایا سازمان برنامه ای برای بستن بازار دارد یا خیر توضیح داد: سازمان قصد بستن بازار را ندارد.

بر اساس این گزارش، طبق بند سه ماده چهار دستورالعمل نحوه تشخیص شرایط اضطراری موضوع ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار در صورتی که بازارهای بورس یا خارج از بورس (بازار پایه) در طول یک روز معاملاتی بیش از پنج درصد کاهش داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری موضوع را برای تصمیم گیری جهت تعطیلی سه روزه بازار سرمایه در شورای عالی بورس مطرح کند.

عشقی همچنین در همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه، با بیان اینکه حضور مردم در بازار سرمایه پررنگ شده است، گفت: در روزهای گذشته در یک‌ روز بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در یک روز اقدام به معامله کرده‌اند، درخالی که تعداد کل سرمایه‌گذاران بسیاری از بازارهای مشابه این عدد است. باید بر بازار مالی مردم نهاد انرژی بیشتری بگذاریم.

وی ادامه داد: درحال حاضر نمی‌توان فقط به سهام‌داران بها داد، درحال حاضر ذینفعان شرکت هم مهم است. در دستورالعمل حاکمیت شرکتی به تعامل بین ذینفعان شرکت می‌پردازیم. منافع تمام ذینفعان بنگاه را رعایت کنیم بحث مردمی کردن بازار سرمایه مهم می‌شود و نیازمند است در حوزه‌های مختلف مقررات و دستورالعمل‌ها را به نحوی تغییر دهیم که اثر همه ذینفعان را داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس افزود: یکی از دغدغه‌های شورای عالی بورس درمورد سهام عدالت این است که چگونه اراده مدیریتی و مالکیتی ۵۰ میلیون سهام‌دار را در سلسله زنجیره منتقل کنیم به شرکت‌های سرمایه‌پذیر و باید گفت تا کنون اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

به گفته وی، به صورت غیررسمی ابزارهایی در شبکه‌های اجتماعی خلق می‌شود که سازمان نمیتواند به ان‌ها بی تفاوت باشد و بی توجهی به آن‌ها مصداق شلاق زدن به موج دریا است.

رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره وضعیت روزهای اخیر این بازار عنوان کرد: سیاست دولت درخصوص بازار سرمایه این است که این بازار یکی از بازارهای مطمین برای جذب سرمایه و تامین مالی تولید مورد حمایت است. استراتژی دولت این است که بازار طوری توسعه پیدا کند که برای تامین مالی طرح‌های زیربنایی نقش مهمی داشته باشد. سازمان بورس هم در هیچ مقطعی چه درخصوص بالا رفتن و چه پایین رفتن اقدامی انجام نمی‌دهد. بازار به صورت دستوری نمی‌تواند اداره شود.

عشقی ادامه داد:همه بازارگردان‌ها که تعهداتی دارند چه در دوره رکورد و چه رونق باید به تعهدات خود عمل کنند. سازمان بورس اجباری در تحمیل این تعهدات ندارد. روز گذشته بازارگردانان قریب به هزار میلیارد تومان خرید کردند. صندوق‌هی تثبیت و توسعه نیز منابع خوبی برای حمایت از بازار دارند.

عشقی با تاکید بر اینکه هیجانی که اخیرا در بازار ایجاد شد نسبت به حالت‌های عادی بیشتر بود، عنوان کرد: طبیعی است که وقتی بازار برای مدتی در یک جهت حرکت میکند باید انتظار شناسایی سود داشته باشیم اما شرایط بنیادی نمادها مورد توجه است. درحال حاضر بازار سرمایه بهترین بازار برای جذب و حمایت نقدینگی به سمت طرح‌های مولد است. اگر سال ۱۳۹۹ نصف منابع به سمت پروژه‌های مولد اقتصادی می‌رفت باید بعد دو سال منتظر به ثمر نشستن آن‌ها بودیم. شرکت‌ها را ترغیب می‌کنیم که افزایش سرمایه یا از محل آورده یا سلب حق تقدم باشد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ برخی مواقع منابع صندوق‌های حمایت نزدیک صفر میشد اما اکنون منابع قابل توجه است. سرمایه‌گذاران با دقت بیشتری در خرید و فروش اقدام کنند. اتفاق عجیبی در بازار نیوفتاده است.امارهای فروش ثبت شده در کدال قابل مقایسه با سال قبل نیست؛ گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها تم مطلوب بود. نوسان‌ها جزئی از ذات بازار است.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اسلایدر اصلی , بورس , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه