زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۷
» اقتصاد کلان » مهدی پازوکی در گفت و گو با «تدبیرتازه» مطرح کرد لغت معافیاتی از فرهنگ مالیات حذف شود
تاریخ انتشار : 2023/01/19 - 15:55
 کد خبر: 156468
 128 بازدید

مهدی پازوکی در گفت و گو با «تدبیرتازه» مطرح کرد لغت معافیاتی از فرهنگ مالیات حذف شود

اعظم السادات هراتی- روزنامه نگار: مهدی پازوکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با «تدبیر تازه» در خصوص "مالیات" بیان داشت: اولین راه حلی که بنده به عنوان کارشناس اقتصادی در خصوص مالیات که مهم‌ترین درآمد دولت است دارم حذف معافیت‌های مالیاتی است.

مهدی پازوکی در گفت و گو با «تدبیرتازه» مطرح کرد لغت معافیاتی از فرهنگ مالیات حذف شود

وی ادامه داد: بحث دیگر که درباره مالیات وجود دارد، فرار مالیاتی است که امروزه رقم بسیار بالایی در کشور دارد؛ نرخ مالیات بالا در واقع رکود را در اقتصاد ایران تشدید می‌کند، بنابراین بهتر است گسترهٔ مالیاتی را افزایش دهیم اما در همین حین جلوی فرار مالیاتی هم گرفته شود و این امر تنها با استفاده از تکنولوژی اطلاعات امکان پذیر است.


مهدی پازوکی اقتصاددان حال حاضر با اشاره به وجود تحریم‌ها و تبعات آن برای اداره کشور، افزود: در شرایط کنونی که با وجود تحریم‌ها، مالیات مهم‌ترین منبع درآمدی دولت به شمار می‌رود. بنابراین قانون کلی در خصوص مالیات در کشور این است که هر شخصی که درآمد دارد موظف به پرداخت مالیات می‌شود.
این اقتصاددان گفت: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، افزایش نرخ مالیات شاید اقدامی اشتباه باشد و بنگاه‌ها را به سمت و سوی رکود سوق دهد اما بهتر است فرار مالیاتی حذف شود و گسترهٔ مالیاتی نیز صورت گیرد، البته گسترهٔ مالیاتی بدان معناست که معافیت‌های مالیاتی به صفر برسد.
پازوکی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور که فروش نفت و قیمت آن به صورت همزمان کاهش داشته بودجه جاری کشور ما از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود، در حالیکه آمار و ارقام داخلی تنها تعیین کننده این است که با ما باید گسترهٔ مالیاتی را بالا ببریم.
وی ادامه داد: نوع تفکر برخی سیاست گذاران درباره معافیت مالیاتی خلاف اصول کارشناسی بوده، چرا که نرخ مالیات در ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ۷.۵ درصد است در حالی که همین نرخ مالیات در کشوری مانند ترکیه ۲۰ درصد می‌باشد.
دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص معافیت مالی مختص مناطق محروم گفت: معافیت مالی باید تنها مختص مناطق محرومی مانند استان‌های سیستان و بلوچستان باشد که دولت نرخ مالیات را برای سرمایه گذاران در این مناطق به صفر برساند تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌هایشان بپردازند.
پازوکی خاطرنشان کرد چنانچه نظام مالیاتی کشور چتری باشد برای همه فعالان اقتصادی اعم از دولتی یا شبه دولتی، بنابراین در این صورت می‌توان امیدوار بود یکی از پایه‌های رقابت در کشور فعال شده و اقتصاد را رقابت پذیر کرده است. این اقتصاددان گفت مشکل اساسی این است که بنگاه‌های ما از یک طرف انرژی‌های ارزان استفاده می‌کنند و مالیات نمی‌پردازند و از سوی دیگر محصولات ای به بازار می‌فرستند که در بازار جهانی خریداری ندارند و همین امر موجب خلل در اقتصاد کشور می‌شود.


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه