زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۷
» اقتصادی » « تدبیر تازه» از راهکارهای دسترسی آسان به حمل و نقل ریلی گزارش می دهد گام های توسعه ای بریتانیا در صنعت
تاریخ انتشار : 2023/01/19 - 15:47
 کد خبر: 156457
 67 بازدید

« تدبیر تازه» از راهکارهای دسترسی آسان به حمل و نقل ریلی گزارش می دهد گام های توسعه ای بریتانیا در صنعت

سعید قصابیان- کارشناس اقتصادی: گروه راه و مسکن: سفرهای یکپارچه در سراسر بریتانیا یکی از موضوعات مهمی است که توسط دولت برای تضمین دسترسی به حمل‌ونقل ریلی و محققان تا سال 2030 دنبال می‌شود. ایجاد راه‌آهن سرتاسری بریتانیا از 200 سال پیش آغاز گردید با گذشت روند دسترسی به حمل‌ونقل ریلی تسهیل گردید این روند در طول سال‌های اخیر شتاب قابل‌توجهی به خود گرفته است.

« تدبیر تازه» از راهکارهای دسترسی آسان به حمل و نقل ریلی گزارش می دهد گام های توسعه ای بریتانیا در صنعت

مطالبه توسعه صنعت ریلی در بریتانیا توسط کمپین‌های مختلف در طی سال‌ها دنبال شده است تا آنجا که این نیاز خود را در سطح بهداشت و رفاه نشان داده است.
«گما هوپ» مدیر سیاست‌گذاری حمل‌ونقل ریلی بریتانیا در سخنان اخیر خود گفته است دسترسی مستقیم به 41 درصد از ایستگاه‌های ریلی بریتانیا بدون واسطه وجود ندارد و این مهم درباره معلولان و افراد دارای شرایط خاص بیشتر محسوس است.
این عدم دسترسی به حمل‌ونقل فرصت معلولان را برای معاشرت‌های اجتماعی و حضور در جامعه برای کار و فعالیت از بین می‌برد و از طرفی آنان لازم است برای دسترسی به ایستگاه‌ها حمل‌ونقل مسافت‌های اضافی را طی نمایند.


تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که تا حدود 22 درصد از معلولان با عدم دسترسی به حمل‌ونقل عمومی به محاق انزوا رانده می‌شوند. 21 درصد از معلولان در نظرسنجی‌ها گفته‌اند که عدم دسترسی به حمل‌ونقل عمومی بر سلامت روان آن‌ها تأثیر منفی گذارده است. 18 درصد از معلولان گفته‌اند عدم دسترسی به حمل‌ونقل عمومی مانعی بر سر راه فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها بوده است و درنهایت آنکه 15 درصد از شهروندان معلول گفته‌اند عدم دسترسی به حمل‌ونقل آن‌ها را از بیرون رفتن با خانواده‌هایشان بازداشته است.
ازاین‌رو دولت بریتانیا بر اساس مصوبات و قوانین متعهد شده است با تأمین بودجه موردنیاز استراتژی حمل‌ونقل عمومی فراگیر و قابل‌دسترسی برای تمامی اقشار معلول تا سال 2030 فراهم نماید.
ایجاد تغییرات به‌منظور ایجاد دسترسی هرچند می‌تواند کاری نسبتاً پیچیده باشد زیرا بهره بردارن شبکه ریلی و مقامات محلی را به‌طورجدی درگیر می‌نماید. دراین‌بین مانع عمده برای تحقق اهداف مرتبط با رفع نیازهای معلولان کمبود بودجه است.
مدیر سیاست‌گذاری حمل‌ونقل عمومی بریتانیا می‌گوید طرح‌هایی مانند ایجاد دسترسی برای عموم شهروندان بسیار مهم است چراکه لازم است هزینه‌های این کار پیچیده پرداخت شود.
از سوی دیگر آلترناتیوها از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر متفاوت است اما نرخ توسعه به معنای ایجاد پیشرفت در تحقق اهداف آن به طرز وحشتناکی کند است به‌طوری‌که با توجه به بودجه‌های موجود بیش از 20 سال طول می‌کشد.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کل هزینه‌ها برای ساخت و توسعه شبکه ریلی 2 تا 6 میلیارد پوند هزینه خواهد داشت که بتواند دسترسی را برای عموم شهروندان امکان‌پذیر نماید. برآورد می‌شود که در صورت تحقق این هدف حدود 5100 نفر از معلولان از طریق دسترسی کامل اشتغال به دست آورند. از طرفی در صورت تحقق این اهداف می‌تواند سالانه صرفه‌جویی 450 میلیون پوند در سال را برای اقتصاد به ارمغان داشته باشد.گما هوپ ادامه می‌دهد هرچند استقرار این پروژه یک عامل هزینه‌بر به شمار می‌آید اما در مقایسه با سایر ابر پروژه‌ها بخش کوچکی به شمار می‌رود.سفرهای قابل‌دسترس برای از سوی دیگر با الزامات دیگر همراه بوده است که از آن جمله می‌توان به آموزش افراد ناتوان و معلول برای ارتباط بهتر با کارکنان بخش حمل‌ونقل عمومی، ایجاد علائم و نشانه‌های مختص معلولان در حمل‌ونقل عمومی، نشانه‌های شنیداری برای ناشنوایان و تخصیص فضا در واگن‌ها برای معلولان دارای ویلچر بخشی از آن بوده است.از سوی دیگر بسیاری از سازمان‌ها به حمایت خود از معلولان ادامه داده‌اند که از آن جمله می‌توان به ایجاد نرم‌افزارهای متعدد نظیر کدهای QR پشت صندلی‌های قطار ارتباط با تعداد بیشتری از شهروندان را امکان‌پذیر می‌سازد.دراین‌بین مدیرعامل شرکت ووش می‌گوید: در یک جامعه نیازهای متعددی وجود دارد به‌عنوان‌مثال نوزادان که از کالسکه استفاده می‌کنند و یا افراد معلولی که از قطار استفاده می‌کنند و هدف از آن پاسخ به نیازهای پیچیده در یک سیستم حمل‌ونقل عمومی است. این شرکت به تولید محصولاتی پرداخته است که شناسایی مسافران دارای شرایط خاص را برای کارکنان صنعت ریلی تسهیل نموده است. این فن‌آوری‌ها وضعیت مسافران را بهبود بخشیده و ارتباط با مسافران معلول را تسهیل نموده است. بنابراین بهره‌گیری از این رویکردها جامعه استفاده‌کنندگان از صنعت حمل‌ونقل ریلی را افزایش می‌دهد. در جای دیگری متخصصان و محققان دانشگاه آمستردام درحال‌توسعه فن‌آوری‌هایی هستند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از مشکلات ناشنوایان یا کم‌شنوایان را مرتفع نماید. وی ادامه می‌دهد که افراد ناشنوا نیز مالیات پرداخت می‌کنند بنابراین لازم است از امکانات مناسب برای دسترسی به حمل‌ونقل عمومی برخوردار بوده و این روند توسط دولت تسهیل شود.از طرفی در ماه مه سال 2021 قانون جدید استراتژی دسترسی معلولان را به صنعت حمل‌ونقل ریلی به تصویب رسید. قانونی که در صورت تحقق امیدها را مضاعف می‌سازد و افق روشنی را برای معلولان ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها مدیریت هوشمند دارایی‌ها است که می‌تواند فرایندهای تصمیم‌گیری را کارآمد، انعطاف‌پذیر و سازگار نماید. مدیریت هوشمند دارایی‌ها امکان ریسک‌پذیری را افزایش داده و به سازمان‌های ریلی کمک می‌کند تا تاب‌آوری را افزایش دهد و در زمان واقعی به از طریق ارائه داده‌ها مؤثر پاسخ‌های مناسب را ارائه دهد.
شیوه‌های مؤثر مدیریت هوشمند دارایی‌ها امکان جمع‌آوری داده‌ها و ایجاد یک نگرش جامع و استقرار سناریوهای پیش‌بینی آینده را امکان‌پذیر می‌سازد و درنتیجه بلوغ تصمیم‌گیری‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. به‌طوری‌که تصمیمات بر اساس داده‌های وضعیت فعلی امکان‌پذیر می‌سازد. این داده‌ها پاسخ به پرسش‌هایی نظیر تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی طرح‌ها و برنامه‌ها را مشخص می‌سازد.از سوی دیگر تمرکز بر حفظ داده‌های لجستیک و عملیاتی مرتبط با دارایی‌های سازمان تمرکز بالایی بر حفظ و توسعه داده‌های باکیفیت دارد. مهم آن است که نرم‌افزارهای مدیریت دارایی‌ها بتواند اهداف شرکت‌های ریلی را تأمین نماید.این امکان‌هایی را برای سازمان‌ها ایجاد می‌نماید تا از طریق تجزیه‌وتحلیل دارایی‌های قابل‌مقایسه قضاوت‌های کارشناسی دقیقی را انجام داده و شکاف‌های موجود را پر نمایند و از طرفی نیز یادگیری از این مجموعه‌ها را به‌طور قابل‌اطمینان افزایش می‌دهد. بنابراین برای نیل بهترین بینش لازم است داده‌ها به‌عنوان یک جریان پویا و زنده به‌طور منظم به‌روزرسانی شود. بررسی صحت منابع داده و ایجاد پیوندهای فعال میان پایگاه‌های داده در صنعت ریلی می‌تواند به توفیق چرخه‌های برنامه‌ریزی کمک مؤثری نماید.علاوه بر آن با توجه به چالش‌های کنونی جهان نظیر تغییرات اقلیمی، دغدغه‌های بهداشتی و یا بحران آب می‌تواند ضرورت بهره‌گیری از داده‌ها برای برخورد مؤثر با آینده را ایجاد نماید. از طرفی تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد واقعی در طول زمان می‌تواند در مدیریت اثربخش دارایی‌ها برای موفقیت سازمانی در بلندمدت از طریق تجزیه‌وتحلیل در شرایط عدم قطعیت ایفای نقش نماید.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اقتصادی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه