زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۵
» خبر داغ » احمد اشتیاقی در گفت و گو با تدبیر تازه مطرح کرد توافق هسته ای یکسال آینده در بازار بورس جواب میدهند
تاریخ انتشار : 2021/10/02 - 14:12
 کد خبر: 153148
 37 بازدید

احمد اشتیاقی در گفت و گو با تدبیر تازه مطرح کرد توافق هسته ای یکسال آینده در بازار بورس جواب میدهند

کارشناس بورس براین باور است: اگر امروز دلار نیمایی 25 هزار تومان عرضه می شود انتظار داریم با توافق دلار تک نرخی شود و روی عدد 27 هزار تومان بماند. یعنی 8 درصد بیشتر از نرخ اکنون باشد و به نوعی با شرکت پذیرفته شده در بورس بواسطه رشد دلار در بورس می توانند با افزایش سودآوری مواجه شوند.

احمد اشتیاقی در گفت و گو با تدبیر تازه مطرح کرد توافق هسته ای یکسال آینده در بازار بورس جواب میدهند

احمد اشتیاقی کارشناس بورس در گفتگو با تدبیر تازه، در پاسخ به این سوال، توافقات هسته ای چه تاثیری در بازار بورس می گذارد گفت: اگر برجام را عدم توافق و توافق در نظر بگیریم، کدام یک برای بازار سرمایه بهتر است. به طور 100 درصد توافق برای بازار سرمایه بهتر از عدم توافق است. چرا که در عدم توافق ریسک های سیستماتیک بالا می رود. بنابراین، ابهامات بازار زیاد می شود و بازا موازی مخصوصاً بازار سکه و دلار بازدهی بالاتری دارد و بازار سرمایه به دلیل حبس قیمت دلار نیمایی که دولت اجازه نمی دهد رشد کند و قیمت گذاری دستوری از دلار آزاد و شرایط فوق تورمی که ایجاد می شود خیلی نمی تواند در یکی دو سال اول استفاده بهینه را ببرد. اگر بازدهی به دلیل انتظار تورمی ایجاد شود یک بازدهی اسمی است و نسبت به دلار بازار عقب می ماند.

شرایط بهتر باید برای بازار سرمایه محیا شود

وی ادامه داد: بنابراین، وقتی احتمال توافق بالا می رود شرایط بهتری برای بازار سرمایه ایجاد می شود. ریسک های سیستماتیک به اقل خود می رسد، یعنی این انتظار را داریم در حالیکه توافق می شود دلار تثبیت و تک نرخی شود و به نوعی اجازه افزایش دلار نیمایی به دلیل اینکه انتظارات تورمی به شدت کاهش پیدا می کند می تواند خیلی آهسته و پیوسته رشد آرامی داشته باشد که فاصله با دلار آزاد حداکثر 5 درصد می شود و به نوعی از بازار رقیب از جمله دلار و سکه جا نمی مانیم که این اتفاق خوب از بابت دلار می افتد.

این کارشناس تصریح کرد: به نظر من، اگر امروز دلار نیمایی 25 هزار تومان عرضه می شود انتظار داریم با توافق دلار تک نرخی شود و روی عدد 27 هزار تومان بماند. یعنی 8 درصد بیشتر از نرخ اکنون باشد و به نوعی با شرکت پذیرفته شده در بورس بواسطه رشد دلار در بورس می توانند با افزایش سودآوری مواجه شوند. از سوی دیگر به دلیل اینکه کسری بودجه دولت کم می شود انتظار داریم انتشار اوراق بدهی کم شود و بواسطه این امر نرخ سود اوراق بدهی با کاهش مواجه شود که یکی از رقیب های کنونی بازار سرمایه است. به دلیل اینکه این روند کاهشی به خود می گیرد و بازار سرمایه جذاب تر می شود.

اشتیاقی تاکید کرد: نکته مهم دیگر، وقتی کسری بودجه کاهش می یابد دولت بدهی خود را به صندوق های بازنشستگی پرداخت می کند. بعنوان مثال، صندوق بازنشستگی به صورت سنتی 20 درصد از سود شرکت هایی که سرمایه گذاری کرده بودند وقتی دریافت می کردند در نقش خریدار در بازار سرمایه ظاهر می شدند. در حال حاضر به دلیل اینکه دولت بدهی اینها را نمی دهد فروشنده در بازار هستند و از این بابت یک فشار فروشی از بازار کاسته می شود که این انتظار را داریم تعادلی بین عرضه و تقاضا به نفع عرضه ایجاد شده و فروشنده ها که بخش حقوقی های صندوق بازنشستگی هستند، وقتی برداشته شود بازار می تواند نقدینگی بیشتری را تجربه کند که از این بابت بازار می تواند رشد آهسته ای نیز داشته باشد.

باید انتظارات تورمی به اقل برسد

وی ادامه داد: به نظر من، وقتی تحریم ها برداشته می شود شرایط هزینه هایی که ناشی از تحریم در مبادله پول، هزینه های بیمه، هزینه های حمل، تخفیف هایی که می دهیم برداشته می شود و به نوعی تمام اینها باعث افزایش سودآوری شرکت ها می شود. پس بعنوان تسهیلاتی که از بابت تجارت برای ما ایجاد می شود شرکت های بورسی با افزایش سوداوری مواجه می شوند. مضاف بر اینکه به نظرم می رسد انتظارات تورمی به اقل می رسد و بازارهای رقیب مثل مسکن،خودرو، طلا و سکه و دلار در اوج قیمتی خود هستند و هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند و این انتظار را داریم که بخشی از این پول ها در بازار سرمایه بیاید که خود این افزایش ورود نقدینگی باعث رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه می شود و می تواند با اقبال بیشتری مواجه شود.

او اظهار کرد: بنابر شرایط متغیر اقتصادی PE  بازار باید کف 5 و سقف 8 باشد. بازار الان در اقل خود یعنی روی 5 معامله می شود. با رفع تحریم ها از ناحیه احیای برجام یک واحد بازار PE می گیرد و برروی عدد 6 بیاید، حتی یک و نیم واحد یعنی روی 5/6 قرار گیرد. این هم ظرفیتی که در بازار وجود دارد. به دلیل اینکه بازارهای موازی غیرجذاب می شوند. بنابراین، هم پول در بازار سرمایه ماندگار می ماند و هم از بازارهای دیگر پول در این بازار وارد می شود و باعث اعتلای یک واحدی PE می شود.

اشتیاقی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که امکان خوبی که فراهم است، نرخ اوراق بدهی و سود بین بانکی در شورایعالی پول و اعتبار 18 درصد مصوب شده است. به دلایلی که الان دولت با کسری بودجه مواجه است و بانک ها ناترازی نقدینگی به واسطه شرایط تورمی دارند باید اجازه دهد حتی 20 درصد هم جذب کنند. به نظر من، نرخ اوراق بدهی و سود سپرده به سمت 18 درصد با کاهش مواجه می شود و از این ناحیه بازار می تواند یک واحد PE افزایش دهد. بنابراین، از هر سمتی نگاه می کنیم مزایای بی شماری در راستای احیای برجام برای بازار سرمایه ایجاد می شود.

 


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه