زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۶
» اسلایدر اصلی » چهار شرط ایران برای توافق نهایی
تاریخ انتشار : 2022/08/29 - 20:25
 کد خبر: 152375
 41 بازدید

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد مطرح کرد

چهار شرط ایران برای توافق نهایی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: برخی که ملامت می‌کردند حضور شما در میان مردم ثمراتش چیست به نظرم لذت این حضور را نچشیده‌اند. در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند. فرق می‌کند از پشت میز مدیریت کردن تا اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم. این با مردم بودن در دولت یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره تاکید شده باید دولتمردان این نگاه را داشته باشند.

چهار شرط ایران برای توافق نهایی

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری خاطرنشان کرد: البته فقط حضور نیست شناخت مشکل و بررسی راهکارها و دنبال کردن رفع مشکل هم مهم است. هیچ جا حضور پیدا نکردیم مگر به دنبال رفع مشکلات آن باشیم. در هر سفری تصمیمات جدی گرفته شده برخی زودبازده و برخی میان‌مدت و بلندمدت بوده همه سفرهای ما با نگرش به مشکلات و دنبال کردن رفع آنها بوده است.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاری، گفت: به مردم و خانواده‌های گرامی عرض کنم از وضعیت و شرایط زندگی آنها مطلعم نه اطلاع ماهانه و هفتگی بلکه روزانه و ساعتی اگر بگویم ساعتی بر من نمی‌گذرد مگر این که مسئله معیشت مردم مسئله اصلی ماست مبالغه نکرده‌ام و اگر بگویم نشده کنار سفره بنشینم و به این فکر نکنم که وضع مردمی که توفیق خدمت‌گزاری به آنها را دارم چه خواهد بود و آیا دست آنها به این سفره می‌رسد یا خیر مبالغه نکرده‌ام. این منتی بر کسی نیست این کف وظیفه یک مسئول است. ما مسئله معیشت مردم و رفع مشکلات مردم که از ابتدای دولت مورد بحث بوده را مورد توجه قرار دادیم که چه کنیم تورم مهار شود و کاهشی شود و چه باید کرد نسبت به نظارت بر قیمت‌ها و کالاها که همواره مورد تاکید و توجه دولت بوده است و این هم نشان می‌دهد اگر اصلاح اقتصادی اردیبهشت و خرداد نبود شرایط از این بدتر می‌شد. تورم ما از اسفند تا شهریور کاملاً کاهشی شده است الان هم که این میزان تورم تخلیه شده است باز نشان می‌دهد که روند و تصمیمات اقتصادی دولت به این سمت می‌رود که مشکلات معیشتی مردم بهبود پیدا کند.
وی گفت: نسبت به یارانه‌ای که به مردم داده شد برخی تصور کردند از این مبلغ بخشی می‌ماند که کسری بودجه دولت را جبران کند اگر عدد و رقم را بررسی کنیم می‌بینید که از این رقم چیزی برای دولت نمی‌ماند در این رابطه مبارزه با فقر مطلق شده است و این اقدام کاملاً توانسته فقر مطلق را مورد توجه قرار دهد. برخی باز در صحبت‌ها این را زیرخط فقر نخوانند منظور من فقر مطلق است. در مرود خانواده‌ای که هیچ درآمدی نداشته برخی می‌گویند درآمد ما فقط میزان یارانه‌ای است که پرداخت می‌شود در روستاها رفتم و دیدم واقعاً همینطور است.
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که شما در ایام انتخابات وعده دادید برای مدیران گشت ارشاد تأسیس کنید اما خبر گشت ارشاد اجتماعی را شاهد بودیم، گفت: گشت ارشاد مدیران را که وعده کردم به وعده عمل کردیم و زیر مجموعه بازرسی ریاست جمهور تأسیس شد و برخی تخلفات در بدو گزارش به عزل منتهی شد. خود دولت پیگیری کرده و تحویل دستگاه قضایی داده است. این فقط برای یقه گرفتن نیست و برای آن است که دستگاهی توجه نکند این ارشاد و این حضور، آن‌ها را متوجه کند. گاهی می‌گویند غفلت کردیم و فقط مساوی با وجود فرد فاسد نیست. این گشت حتماً اجرای قانون را پیگیری می‌کند.
وی ادامه داد: نسبت به مساله امنیت اجتماعی زنان و دختران ما این عفت و پاکی را از یک فرهنگ و آموخته و تمدن بسیار قوی و قدیمی داریم. این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن مسلمان ایرانی همواره در تاریخ ایران اسلامی زندگی زنان با عفت همراه بوده است. الان هم در جامعه مدار قانون است و کسی نمی‌تواند کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد. احترام به قانون برای همه ضروری است. قانونمداری همه مسائل را حل خواهد کرد.
رییسی درباره افزایش حقوق کارگران هم گفت که میزان افزایش حقوق کارگران در این دولت با دوره‌های گذشته قابل قیاس نیست. وی تاکید کرد: وزیری معرفی خواهد شد که دغدغه ویژه‌ای برای کار و کارگر داشته باشد.
رئیسی در پاسخ به این سؤال که برخی مقامات رژیم صهیونستی تهدید به برخورد با برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده‌اند، پاسخ شما چیست، گفت: اقدامات هسته‌ای و صنعت هسته‌ای حق ایران است و هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد. بارها گفتیم تولید سلاح هسته‌ای در دکترین ما جایی ندارد و رهبر انقلاب هم این موضوع را حرام اعلام کردند. دسترسی ایران به توانایی هسته‌ای که در بسیاری از صنایع مثل کشاورزی و صنعت میت‌واند کاربرد داشته باشد حق مسلم ما است.
رئیسی در پاسخ به این سؤال که بعد از یک سال در مورد برخی وعده‌های شما مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در سال برخی می‌گویند این‌ها مشکلاتی دارد آیا در وعده‌های خود اصلاحاتی خواهید داشت، گفت: سخن و وعده من حاکی از نیاز جدی کشور بود یک وعده تبلیغاتی و برای اینکه دیگران به ما توجه کنند، نبود من یک نیاز جدی کشور را بیان کردم. اگر یک میلیون شغل در سال در کشور ایجاد نشود، شاهد عوارض بسیار بیکاری خواهیم بود نیاز یک میلیون مسکن در سال نیاز اساسی کشور است یک سال ۳۰۰ هزار مسکن و در یک سال ۴۰۰ هزار مسکن ایجاد شده در همان سال ۷۰۰ هزار مسکن عقب‌ماندگی داشته‌ایم وضعیت امروز مسکن به خاطر عقب ماندگی‌هایی است که در هر سال باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشده است.
رئیسی یادآور شد: درستش این است که ۴ میلیون مسکن در ۴ سال هم قابل اقدام است و هم باید به حکم قانون اقدام شود و هم مصممیم این کار را انجام دهیم و امکانش هم وجود دارد با آنکه زمین هم بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار شناسایی شده است در وزارت راه و شهرسازی بعد از سفرهای استانی اولین بازدید را از این وزارتخانه گذاشتم دلیلش هم اهمیت موضوع مسکن بود مسئله مسکن همواره در دستور کار ما است که کمک بخش خصوصی و دولت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.
رئیس‌جمهور گفت: در مورد اشتغال هم آماری که دارم چه شش ماهه دوم ۱۴۰۰ چه پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که از مجموعه وزارت رفاه و بخش‌های مختلف با کد دارم ۹۷۰ هزار اشتغال ایجاد شده است اما این را کافی نمی‌دانیم و زمینه کار و فعالیت بسیار زیاد است. باید موانع برطرف شود مثل کارخانه‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ عدد آنها را در سال اول فعال کردیم نیاز نیست کارخانه بسازیم دولت‌های قبل و مردم از قبل ساخته‌اند ما باید موانع را برطرف کنیم در این صورت اشتغال فعال خواهد شد.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا به دیپلماسی جهت رفع مال تحریم‌ها باور دارید، گفت: ما خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و قرارگاهی را تشکیل دادیم که با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور این کار را دنبال کنند و رفع تحریم‌ها را با محوریت وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ادامه می‌دهیم هیچکدام ما را از دیگری باز نداشته در خنثی‌سازی تحریم‌ها گزارش‌ها حاکی از این است که ما خیلی از محدودیت‌ها را به رسمیت نشماردیم. میزان صادرات ما نشان می‌دهد هیچ محدودیتی را برای خود نمی‌شناسیم سطح تجارت خارجی ما با کشورهای منطقه ۴ یا ۵ برابر افزایش پیدا کرده و در صادرات نفت ما خود را در محدودیتی که تحریم‌کنندگان می‌خواهند قرار ندادیم و صادرات ما در حدی است که همه توان خود را بگذاریم چه صادرات نفتی چه صادرات غیرنفتی را ادامه دهیم.
وی عنوان کرد: موضوع بلوکه کردن پول‌های ایران را هم به رسمیت نشناخته‌ایم و برخی پول‌های خود را آزاد کردیم و برخی با اقدامات ظالمانه آمریکایی‌ها همواره در محدودیت است که آن‌ها را هم دنبال می‌کنیم این تحریم‌ها را ظالمانه و برای محدود کردن جمهوری اسلامی می‌دانیم اما به رسمیت نمی‌شناسیم و باید سریعاً برداشته شود. برای برداشتن آنها هم میز مذاکره را هم ترک نکردیم؛ مذاکره برای رفع تحریم‌ها. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود آنهایی که به پیمان خود پشت پا زدند باید برگردند و به تعهدات خود عمل کنند تعهداتشان رفع تحریم‌ها بود ما تاکید مان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست و مسئله مذاکرات هم که دنبال می‌شود در این هم این رابطه است ما بر خواسته‌های ملت بزرگ ایران تاکید کرده‌ایم. بر رفع تحریم‌ها به صورت پایدار، راستی‌آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین تاکید کرده‌ایم بر این تاکید کرده‌ایم که حتماً وقتی بحث رفع تحریم‌ها را داریم مسائل پادمانی هم باید حل و فصل شود به عنوان یک رکن در مذاکرات مطرح شده که بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد توافق باید با حل و فصل مسائل پادمانی همراه باشد. هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم هم رفع آنها را با امید و با تصمیم قاطع به اینکه باید تحریم‌ها شکسته شود و از این امکاناتی که امروز وجود دارد حداکثر بهره را می‌بریم.
رئیسی در پاسخ به این سؤال که در خصوص مذاکرات هسته‌ای شاهد حبس خبر در محتوای مذاکرات هستیم و این در حالی است که جزئیات مذاکرات توسط رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود، این کار چه کمکی به کشور می‌کند، گفت: مذاکرات اگر همراه با اطلاع رسانی به موقع باشد خوب پیش می‌رود اما اگر اطلاع رسانی به موقع نباشد در روند مذاکرات اختلال ایجاد می‌کند. توصیه ما این است که هرجا نیاز به اطلاع رسانی بود در هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه مطالب منتقل شود. نسبت به اطلاع رسانی به موقع عقیده و تاکید دارم. در مقاطع مختلف این اطلاع رسانی صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سؤال که شما قرار است برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کنید اگر از شما خواسته شود آیا حاضرید با پرزیدنت بایدن ملاقات کنید یا اینکه مثلاً در راهروهای سازمان ملل حاضرید به ایشان سلام یا دست بدهید فکر می‌کنید روابط ایران و آمریکا بهبود پیدا خواهد کرد، گفت: نشست قبلی در پاسخ به سوالی مشابه این سؤال گفتم خیر. یک بار دیگر خیر را تکرار می‌کنم. هیچ فایده‌ای در ملاقات ما و ایشان وجود ندارد. برنامه‌ای هم برای چنین ملاقاتی وجود ندارد و نخواهد داشت.
رییس جمهوری با اشاره مجدد به تاکیدات خود در زمینه توافق هسته‌ای، یادآور شد: ما تاکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه