زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۶
» بین الملل » لابی حامی اسراییل: نفتکش های ایرانی در 7 ماه گذشته 2 برابر شده
تاریخ انتشار : 2021/08/15 - 13:03
 کد خبر: 139538
 106 بازدید

لابی حامی اسراییل: نفتکش های ایرانی در 7 ماه گذشته 2 برابر شده

"مارک والاس" مدیر اجرایی و " جوزف لیبرمن" رییس هیات مدیره گروه موسوم به " اتحاد در برابر ایران هسته ای" که یک لابی ضدایرانی در آمریکاست،با نگارش مقاله ای مشترک از دوبرابر شدن ظرفیت ناوگان فروش نفت ایران در سال جاری میلادی و نقش چین در دور زدن تحریم های نفتی ایران و بی تفاوتی کشورهای غربی نسبت به افزایش فروش نفت ایران طی ماه های گذشته، به شدت ابراز نگرانی کردند.

لابی حامی اسراییل: نفتکش های ایرانی در 7 ماه گذشته 2 برابر شده

به گزارش عصرایران، در این مقاله که در نشریه بریتانیایی ” اسپکتیتور” منتشر شده، با اشاره به تلاش چین برای نفوذ بیشتر در منطقه غرب آسیا و نیاز مبرم پکن به ایران به عنوان یک راهگذر غیرقابل جایگزین در طرح “یک کمربند یک جاده” چین (طرح احیای جاده ابریشم) نوشتند که چین طی 8 سال گذشته بیش از 200 میلیارد پوند برای این طرح هزینه کرده و پیش بینی می شود طی دهه آتی نیز 1 تریلیون پوند دیگر در این طرح سرمایه گذاری کند که تفاهم نامه اخیر 300 میلیارد پوندی (400 میلیارد دلاری) 25 ساله بین چین و ایران نیز در همین راستاست.

در راستای این تفاهم نامه که در مارس گذشته در تهران به امضای وزرای خارجه دو کشور چین و ایران رسید، دولت چین در 25 سال آینده ضمن خرید نفت ارزان و با تخفیف از ایران، 400 میلیارد دلار در توسعه زیر ساخت های ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه چین در ” فروش غیرقانونی نفت ایران و دور زدن تحریم های آمریکا” به شریک راهبردی ایران تبدیل شده، آمده است:” بر اساس تخمین ها ایران هم اکنون 102 میلیون بشکه نفت خام و 11.8 میلیون بشکه میعانات گازی روی محموله های دریایی خود ذخیره دارد که ارزش مجموع آن بیش از 5.6 میلیارد پوند است. عدم واکنش پاسخ مناسب رهبران غربی به ایران اطمینان داده است که “عملیات دریایی غیرقانونی” خود را افزایش دهد. در هفت ماه گذشته ظرفیت حمل و صادرات نفتی ایران در دریا تقریبا دو برابر شده و به 123 کشتی رسیده است.

این ظرفیت قابل توجه می تواند بخش زیادی از تقاضای جهانی نفت را برآورده کند و ظرفیت تولید ایران را به طور کامل جذب بازار کند. اگر از هر شش نفتکش حمل کننده نفت ایران فقط یک نفتکش با موفقیت از شناسایی و ردیابی فرار کند و محموله ای را در هر هفته به مقصد برساند، حکومت تهران می تواند از حداکثر میزان صادرات پیش از تحریم یعنی 2.1 میلیون بشکه نفت در روز فراتر رود.

ایران می داند که نقض جدی حقوق بین الملل مذاکرات احیای برجام در وین را به خطر می اندازد. اما دستاوردها در حال حاضر این ریسک را ارزشمند می کند.

در 6 ماه گذشته چین با خرید متوسط 700 هزار بشکه نفت روزانه از ایران عمده ترین بازار سیاه فروش نفت ایران بوده است. این میزان تقریبا نیمی از چیزی است که برای تامین سوخت کل بریتانیا لازم است. در ماه مارس گذشته که ماه اوج صادرات نفتی ایران به چین بوده، تقریبا از هر 15 بشکه نفت وارد شده به چین یک بشکه آن از این مسیر خرید از ایران تامین شده است.

لابی حامی اسراییلی: نفتکش های ایرانی در 7 ماه گذشته 2 برابر شده

البته مبادلات نفتی تنها انگیره گسترش و تعمیق روابط سیاسی و تجاری چین با ایران نیست. ایران یک هدف ارزشمند دیگر برای پکن است چون: جمهوری اسلامی ایران قدرتمند و متخاصم است که مستقیما امنیت غرب را تهدید می کند.

در پایان این مقاله با اشاره به اینکه ادامه روند کنونی تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران را بی اثر خواهد کرد و ایران را از آمدن به پای میز مذاکره برای انعقاد یک توافق جدید هسته ای، موشکی و منطقه ای باز می دارد؛ از کشورهای اروپایی و آمریکا خواسته با در پیش گرفتن یک استراتژی مشترک تشدید فشار بر ایران، تحریم های ایران را سفت و سخت تر کنند.

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه