زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اجتماعی » تمام دانشجویان تا پایان پاییز واکسینه می‌شوند/برای آموزش حضوری برنامه‌ریزی شود
تاریخ انتشار : 2021/06/12 - 11:04
 کد خبر: 136732
 91 بازدید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

تمام دانشجویان تا پایان پاییز واکسینه می‌شوند/برای آموزش حضوری برنامه‌ریزی شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، از واکسیناسیون اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های در مردادماه جاری و واکسیناسیون کلیه دانشجویان تا پایان فصل پاییز خبر داد.

تمام دانشجویان تا پایان پاییز واکسینه می‌شوند/برای آموزش حضوری برنامه‌ریزی شود

دکتر علیرضا رییسی در نشست “هم‌اندیشی برنامه‌ریزی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش رو” که به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزش وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و رؤسای دانشگاه‌های شریف، تهران و شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در خصوص وضعیت واکسیناسیون در کشور باید گفت با این حجم از بدعهدی‌هایی که در حوزه واکسن با آن روبه‌رو هستیم، روی خارجی‌ها نمی‌توان خیلی حساب باز کرد، اما ان‌شاءالله در هفته آینده مبحث ورود واکسن داخلی را خواهیم داشت تا بتوانیم در این حوزه پاسخگو باشیم.

وی با بیان این‌که هموطنان عزیزمان در سنین ۷۰ سال به بالا در کشور واکسینه شده‌اند، ابراز داشت: بنا بود تا پایان خردادماه هموطنان عزیزمان در سنین ۶۰ سال به بالا را بتوانیم واکسینه کنیم که با توافقی که در این خصوص صورت گرفته است و بر اساس پیش بینی که وجود دارد، این عزیزان تا نیمه تیرماه واکسینه خواهند شد.

بیش از آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها نگران مدارس هستیم

معاون وزارت بهداشت در خصوص امکان واکسیناسیون دانشجویان جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها، ابراز داشت: در این خصوص بنده آنقدر که نگران شروع آموزش حضوری مدارس هستم، نگرانی در خصوص دانشجویان ندارم زیرا دانشجویان بالغ هستند و به هر نحوی دارای ابزار و تجهیزات الکترونیکی در این خصوص می‌باشند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بتوانند به هر شکلی دروس را به شکل مجازی بگذرانند اما در حوزه دانش آموزان نیازمند تصمیم جدی هستیم، خصوصا برای مدارس ابتدایی تا نظام آموزشی بیش از این دچار صدمه و آسیب نشود.

رییسی با بیان این‌که دانش آموز مقطع اول ابتدایی که نه نیکمت و همکلاسی و نه زنگ استراحت و هم شاگردی را دیده‌ است، دچار صدمات بسیار در حوزه آموزش خصوصا در پایه اول خواهند شد، گفت: ما اکنون برخی دانش‌آموزان دوم ابتدایی را داریم که خواندن را آموختند، اما نوشتن را نیاموختند که این بسیار نگران‌کننده است.

افزایش مشکلات اجتماعی با بسته بودن مدارس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: در چنین شرایطی، مشکلات اجتماعی مانند افزایش تعداد کودکان کار، ازدواج در سنین پایین و ترک تحصیل دانش آموزان افزایش قابل توجهی داشته است که این آسیب‌ها به این راحتی قابل جبران نخواهد بود. بر این اساس آغاز آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها باید از اولویت‌های ما باشد تا بتوانیم مشکلات ایجاد شده در این حوزه را تا حدودی رفع کنیم.

دانشجویان تا انتهای فصل پاییز واکسینه خواهند شد

وی با تاکید بر این‌که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در مسیر تهیه ابزار، در خصوص واکسن نیز شرایط خود را مورد بررسی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می‌توانیم در مردادماه جاری ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کرده و در ادامه در شهریور ماه جاری ۵۰۰ هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهرماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه نیز یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذر ماه واکسینه خواهند شد. برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دانشگاه‌های کشور در خصوص بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

در صورت انجام واکسیناسیون، ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد

رئیسی با بیان این‌که در صورتی که واکسیناسیون را انجام دهیم ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد، گفت: البته ممکن است برای واکسنی این ایمنی حدود ۸۰ درصد باشد، یعنی ۲۰ درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق کرده‌اند مبتلا شوند اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به این‌که اکثر دانشجویان جوان هستند و به همین جهت دارای قدرت بدنی بیشتری می‌باشند، اساتید و کارکنان را که در سنین بالاتری قرار دارند در مرداد ماه واکسن خواهیم زد.

وی در خصوص نوع واکسن‌های تزریقی به دانشجویان، ابراز داشت: واکسن‌های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت استانداردسازی خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: کرونا به ما آموخت که در خصوص تهویه فضای دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی نیازمند بازنگری جدی هستیم. داشتن پنجره‌های استاندارد در محیط خوابگاه و داشتن تهویه طبیعی کمک شایانی به ما در مسیر مبارزه با کرونا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که از همه مسوولان می‌خواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند زیرا بسته بودن دانشگاه‌ها و مدارس و تکیه بر آموزش‌های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: باید دغدغه شما مسئولان به عنوان نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب نامه‌ای جهت آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در ستاد ملی عنوان و طرح شده و مصوب شود.

واکسیناسیون دانشجویان در فضای دانشگاهی انجام شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشت: پیش‌فرض من این است فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، می‌تواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارایه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه‌ها به ما ارایه می‌دهند.

وی در خصوص ورود واکسن از طریق شرکت‌های خصوصی، گفت: بیان این گونه نظرات از سوی برخی در جامعه بازار سیاه و بحث واکسن‌های تقلبی را توسعه خواهد داد. تاکنون هیچ بخش خصوصی نتوانسته است یک دز واکسن وارد کشور کند، زیرا واکسن اکنون یک کالای سلامت نیست بلکه موضوعی سیاسی شده است و دولت‌ها با یکدیگر در این خصوص معامله می‌کنند. هیچ شرکتی نمی‌تواند از یک دولت خرید واکسن کند بلکه ما باید به عنوان دولت آن شرکت را معرفی کنیم.

۸۴ درصد واکسن‌های جهان را تنها ۵ کشور استفاده کرده‌اند

۲۰۰ میلیون دز واکسن در آمریکا و انگلیس ظرف یک هفته آینده منقضی خواهد شد

رییسی در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد واکسن‌های جهان را تنها ۵ کشور استفاده کرده‌اند و این یک آپارتاید وحشتناک است. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دز واکسن در آمریکا و انگلیس ظرف یک هفته آینده منقضی خواهد شد اما این تعداد را به هیچ کشوری نمی‌دهند و دور خواهند ریخت. این‌ کشورها دنبال این هستند که پاسپورت واکسن درست کنند به این معنا که فردی که واکسن زده است به هر کشوری که خواست می‌تواند سفر کند اما فردی که به واکسن دسترسی نداشته است این امکان را نداشته باشد، که این نوعی تحقیر کشورها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سبد واکسن کوواکس ما ۱۶.۸ میلیون دز واکسن خریداری کرده‌ایم که تاکنون تنها دو میلیون از این تعداد تامین شده است. واکسن داخلی در صورت گرفتن مجوزها در تیرماه حدود ۳ میلیون، در مردادماه به شش میلیون و در ادامه به هشت میلیون جهت تزریق خواهد رسید.

تزریق دز اول واکسن به همه گروه‌های هدف تا پایان سال

لزوم قرارداد با چین و خرید واکسن برای کودکان

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، رییسی اضافه کرد: ما قطعا تا پایان سال دز اول واکسن را به همه گروه‌های هدف خواهیم زد، اما اکنون استراتژی دولت باید این باشد که با چین قرارداد ببندیم تا واکسن این کشور که برای کودکان ۵ سال به بالا تایید شده است را خریداری کنیم زیرا دانش‌آموزان به جهت دوری از مدرسه در حال آسیب هستند.

وی با بیان این‌که فردی که واکسن زده است ناقل و حامل ویروس است و می‌تواند خانواده را دچار کند، بیان داشت: در دنیا تحقیق شده است که رستوران‌ها بیشترین انتقال ویروس را انجام می‌دهند، بنابراین یکی از مکان‌هایی که باید دقت شود تا انتقال ویروس در فضای دانشگاهی در آن رخ ندهد، سلف سرویس‌ها و غذاخوری‌های دانشجویان و اساتید است. بهتر است غذاها را به شکل بیرون بر در اختیار دانشجویان قرار دهند، در فضای دانشگاهی نیز در فضای بسته اصلا غذا سرو نشود و در فضای باز صورت گیرد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه