زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اقتصاد کلان » تبعیض در گروه(۲۷)؛ممنوعیت واردات لوازم آرایش برداشته شد!
تاریخ انتشار : 2021/01/23 - 10:24
 کد خبر: 129791
 181 بازدید

تبعیض در گروه(۲۷)؛ممنوعیت واردات لوازم آرایش برداشته شد!

بعد از رایزنی های صورت گرفته در رابطه با رفع موانع ترخیص و واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، مقرر شده که این کالاها از گروه ممنوعه (۲۷) خارج و به گروه دیگری منتقل شود، این امتیاز در حالی اعمال شده که در این گروه ، کالاهای دیگری هم قرار دارند که از مدت ها قبل در گمرک دپو بوده و صاحبان آنها حتی به صورت مشروط و براساس توافق دستگاه های مربوطه نیز با موانعی برای ترخیص مواجه بودند.

تبعیض در گروه(۲۷)؛ممنوعیت واردات لوازم آرایش برداشته شد!

طی سال های اخیر با توجه به تغییراتی که در واردات کالا و اولویت بندی آنها به ویژه به دلیل مسایل ارزی ایجاد شد، در کنار ممنوعیت واردات برخی اقلام و گروه های کالایی حتی ترخیص آن دسته که قبل از ممنوعیت هم وارد شده بودند متوقف شد.

توافق شد ولی ترخیص به مانع خورد

گروه کالایی (۲۷) از جمله آنها بود که اولویت ارزی آن غیرفعال و ممنوعه اعلام شد، اما در مهرماه سال جاری با مذاکرات صورت گرفته تصمیماتی درباره تعیین وضعیت ترخیص کالاهای این گروه اخذ شد؛ به طوری که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- ایران اعلام کرد که متعاقب مکاتبات انجام شده با مراجع ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) و بانک مرکزی، در نهایت با ترخیص کالاهای موجود در گمرکات که از اولویت تخصیص ارز بانک مرکزی خارج شده اند مشروط به شرایطی موافقت شده است.

ترخیص کالاهای مشمول گروه (۲۷) دارای اولویت ارزی غیرفعال که مشمول حقوق مکتسبه ماده (۱۱) آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات می شد، مشروط به بررسی و تائید اصالت بارنامه و قبض انبار توسط گمرک و منوط به تائید منشأ ارز بانک مرکزی اعلام شد.

با این حال در چند ماه اخیر ترخیص کالاهای گروه (۲۷) که حتی مورد توافق قرار گرفته بودند با موانعی مواجه شد و آنچه که برخی صاحبان کالاهای مختلف در این رابطه اعلام کردند نشان از وجود گره هایی در بانک مرکزی به دلیل مسایل ارزی و تائید منشا ارز و همچنین موانعی در وزارت صمت برای ترخیص کالا داشت.

رایزنی ها جواب داد؛ لوازم آرایش از گروه(۲۷) به(۲۶) رفت

اما بررسی ها نشان می دهد آنچه اخیرا در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در گروه (۲۷) تصمیم گیری شده به خروج این کالاها از این گروه منجر شده است؛ به گونه ای که بر اساس توافقات صورت گرفته و تصمیم وزارت صمت مقرر شده تعرفه های مربوط به عطریات و لوازم آرایش -با شماره تعرفه ۳۳۰۳۰۰۹۰- و فرآورده های پاکیزگی و آرایش مو-با شماره تعرفه ۳۳۰۵۹۰۱۰- از اولویت کالایی گروه(۲۷) خارج و به گروه (۲۶) منتقل شود.

اگر بانک به تائید منشا ارز رضایت دهد

بر این اساس با تغییر گروه کالایی موانع پیش روی واردات و ترخیص لوازم آرایشی و بهداشتی که در گروه (۲۷) با آن مواجه بود برداشته خواهد شد، ولی به هر صورت واردات این کالاها با وجود خروج از گروه ممنوعه، همچنان مشروط به تائید منشا ارز و صدور کد رهگیری بانک مرکزی خواهد و اینکه بانک در این مورد چه تصمیمی اتخاذ کرده و آیا با تامین ارز یا صدور کد رهگیری برای آن موافقت می کند مورد توجه است، چرا که در غیر این صورت با وجود تغییر گروه کالایی، عملا اتفاقی برای ترخیص این کالاها نخواهد افتاد.

امتیاز برای لوازم آرایش و بلاتکلیفی بقیه…

از چندی پیش رایزنی هایی در مورد ایجاد شرایط برای ترخیص و واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از سوی حوزه های مربوطه انجام شده بود و اکنون از این امتیاز برخوردار شده اند، این در حالی است که در گروه (۲۷) در کنار لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاهای فاسد شدنی و یا کالاهایی نظیر پکیج، الیاف، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه، پارچه رومبلی، دیگ آب گرم، دستگاه تهویه هوا و یا لوازم تحریر هم قرار دارند که از مدت ها قبل در گمرک دپو و بلاتکلیف بوده و به دلیل طبقه بندی در این گروه امکان ترخیص پیدا نکرده اند.

گمرک:پیگیری کردیم مابقی برعهده صمت و بانک است

در همین رابطه اخیرا معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده بود که مراجعات متعددی از سوی صاحبان کالاهای گروه (۲۷) یا کالاهایی که دارای اولویت ارزی غیرفعال شده و با واردات آنها در مقاطع زمانی مختلف از سوی دولت مخالفت شده است به گمرک ایران یا گمرکات اجرایی برای ترخیص این کالاها انجام شده است. وی گفته بود که گمرک ایران پیگیری لازم را در این رابطه انجام داده و باید تکلیف ترخیص یا عدم ترخیص این کالاها توسط وزارت صمت و بانک مرکزی مشخص شود.


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت
ارسال دیدگاه