زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» تله تایپ » آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان بحرانی
تاریخ انتشار : 2020/10/26 - 14:45
 کد خبر: 117956
 113 بازدید

آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان بحرانی

مردم ایران چند از هفته پیش که کرونا روی دور رکورد شکنی افتاده است، روز‌های سیاه و مرگباری را تجربه می‌کنند، سیاه‌ترین پاییز قرن با روزی بیش از ۳۰۰ فوتی کرونایی در حال سپری شدن است، پاییزی که به جای رنگ‌های زیبا و عطر باران بیشتر بوی مرگ می‌دهد.

آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان بحرانی

در هفته‌های پایانی شهریور میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرد، کرونا هم از فرصت استفاده کرد و به روز‌های اوج خود بازگشت، از طرفی ویروس کرونایی که اکنون در حال چرخش است، همون ویروس ۸ ماهه پیش نیست، این کرونا از کشور‌های اروپایی سر از ایران درآورده است، ویروس کرونایی که این روز‌ها به اندازه سقوط یک هواپیما هر روز قربانی می‌گیرد، ویروس کرونایی ایتالیایی بوده و با افزایش قدرت سرایتش مردم و نظام سلامت ایران را بیشتر دچار دردسر کرده است.

تاکنون ۴۳ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۸۰۸ نفر در کشور‌های مختلف دنیا به بیماری کرونا مبتلا شده اند و ویروس مرگبار و منحوس کرونا یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۷۰ قربانی گرفته است. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۵ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
وضعیت کرونا در ایران و جهان

تعدادی از کشور‌ها از روز شنبه اقدامات ضد کرونایی خود را تشدید کرده اند. به طور مثال در فرانسه ساعات منع تردد افزایش یافت، در بروکسل، پایتخت بلژیک هم ساعت منع تردد یک ساعت افزایش پیدا کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد اروپا نزدیک به ۱۹ درصد موارد جهانی مرگ و میر و حدود ۲۲ درصد از مجموع موارد ابتلا را به خود اختصاص داده است. به دنبال همه این‌ها سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش شدید موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هشدار داده است که می‌تواند توانایی نظام سلامت برای مقابله با این همه گیری را مورد تهدید قرار دهد چرا که بسیاری از کشور‌ها با افزایش قابل توجه مواد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ مواجه هستند و این موضوع می‌تواند به اتمام ظرفیت بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه منجر شود.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته، ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۴۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسید.

بر این اساس ایران رتبه سیزدهم جهان از نظر آمار ابتلا چهارمین کشور جهان پس از هند، آمریکا و مکزیک، در فوتی‌های روزانه کرونا بوده ومتاسفانه این رتبه در طی روز‌های گذشته چندین بار تکرار شده است.

۴۳ شهرستان در وضعیت بحرانی کرونا

بنابر اعلام معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، ۴۳ شهرستان کشور بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را دارند و در وضعیت بحرانی کرونا هستند، در این میان استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان رکورددار شهرستان‌های با وضعیت بحرانی هستند و در رتبه بندی بعدی استان همدان، یزد و کرمام قرار دارند.

بر این اساس، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام در این فهرست قرار دارند همچنین شهرستان‌های آذرشهر جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های مرند، پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی، دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس در فهرست شهرستان‌های بحرانی کووید ۱۹ هستند.

شهرستان‌های بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر، رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد نیز در این قرار دارند.

بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا گروه‌های ۲، ۳ و ۴ شغلی تعطیل خواهند بود و مشاغل مرتبط با زندگی روزمره و نیاز‌های ضروری مردم از جمله اورژانس‌ها، مراکز خدماتی و اداری، مراکز امنیتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و… به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

کدام گروه‌های شغلی از دوشنبه تعطیل می‌شوند؟

فهرست کسب و کار‌ها و گروه شغلی دو کمی گسترده‌تر است و از فردا مشمول اعمال محدودیت می‌شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاهها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می‌شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایشها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.

محدودیت‌های کرونایی در شهر تهران

در جلسه روز پنجشنبه رئیس جمهور با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز دوشنبه، ۵ آبان تا پایان آبان، حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

همچنین بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران محدودیت‌های کرونایی در شهر تهران در گروه‌های سه و چهار شغلی تمدید شد و این مشاغل برای سومین هفته متوالی تعطیل خواهند بود.
جزییات دورکاری کارمندان دستگاه‌های اجرایی کشور

دستگاه‌های اجرایی ضمن توجیه کارکنان خود در خصوص هدف ستاد مدیریت و مقابله با کرونا از اتخاذ این تصمیم، با اتخاذ روش‌هایی از قبیل نوبت‌بندی به صورت روزانه (حضور یک روز درمیان کارکنان)، کاهش حضور کارکنان در ادارات را به نحوی برنامه‌ریزی کنند که امکان مسافرت‌های بین شهری و تردد‌های غیرضروری درون شهری به حداقل کاهش یابد.

بر اساس مصوبه دولت، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا پایان آبان ماه ضمن برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات حوزه مسئولیت خود با حضور ۵۰ درصد کارکنان، ترتیبی اتخاذ کنند که در ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع، به‌ویژه «خدمات ضروری»، وقفه‌ای ایجاد نشود.

طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، لازم است دستگاه‌های اجرایی که حجم و نوع خدمات آن‌ها به نحوی است که حضور بیش از ۵۰ درصد کارکنان در ادارات تابعه آن‌ها در شهر تهران اجتناب‌ناپذیر است، ضمن تعیین میزان کاهش حضور کارکنان خود با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه، مراتب را تا دهم آبان‌ماه به این سازمان اعلام کنند.

نحوه برخورد با متخلفان کرونایی

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نحوه برخورد با تخلفات کرونایی، گفت: در شرایط همه گیری بیماری کرونا در کشور، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز صنفی و کارگاهی به عنوان یکی از محل‌های پر رفت و آمد مردم از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بنابراین ضروری است که صاحبان مراکز یاد شده استفاده از ماسک را در دستور کار جدی خود قرار دهند و از ارائه هرگونه خدمت به افراد فاقد ماسک به طور جدی خودداری کنند، نسبت به استفاده از کارتخوان به جای دریافت وجه نقد، گندزدایی مرتب سطوح، رعایت بهداشت دستها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و در دسترس قرار دادن آن برای مراجعین و رعایت اصول فاصله گذاری به میزان ۱.۵ تا دو متر اقدام کنند.

لاری ادامه داد: همچنین مردم می‌توانند هرگونه تخلفی در رعایت اصول بهداشتی را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ یا از طریق پاسخ به سوالات پیش بینی شده، بعد از اسکن QR کد واحد متخلف با استفاده از دوربین تلفن همراه هوشمند خودشان جهت انجام پیگیری‌های بعدی توسط همکاران ما اعلام کنند.

سخنگوی وزرات بهداشت تاکید کرد: از این به بعد تمام اصناف باید یک QR کد داشته باشند که هموطنان ما بتوانند با تلفن هوشمند آن را اسکن کنند و به چهار سوال مربوط به اجرای شیوه نامه بهداشتی در آن صنف پاسخ دهند.

در این شرایط قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم از مردم خواسته است تا اگر دارای علائم دال بر کرونا داشتند، در مراجعه تأخیر نداشته باشند، چون با تشخیص زودهنگام راحت‌تر می‌توان بیماری را کنترل کرد که مریض به نارسائی تنفسی نرسد.

قاسم جان بابایی با اشاره به اینکه از ابتدای مواجهه با بحران کرونا تاکنون ۲ هزار تخت مراقبت‌های ویژه به مجموع تخت‌های موجود در کشور افزوده شده و تا پایان سال جاری ۲ هزار تخت دیگر نیز افزوده خواهد شد، گفت: تقویت تجهیزات آزمایشگاهی در سطح کشور به عنوان یکی از اهداف وزارت بهداشت برای تسریع در فرآیند بیماریابی و کاهش شیوع کروناست.

نظام سلامت تحت تاثیر پیک سوم کروناست و مسئولان بهداشت و درمان نسبت به افزایش احتمالی نیاز به تخت در بخش‌های مراقبت ویژه هشدار داده اند، زیرا با سردی هوا، افراد بیشتری مجبور به ماندن محیط‌های بسته هستند و بیماری بیشتر گسترش پیدا می‌کند، پس بهتر است در این شرایط برای حفظ سلامت خود و دیگران وکاهش بار کادر بهداشت ودرمان و سلامت نکات بهداشتی را جدی بگیریم و لحظه‌ای غفلت نکنیم چرا که کرونا در کمین نشسته است تا از یک لحظه غفلت استفاده و ما را مبتلا کند.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سلامت
ارسال دیدگاه