زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» بین الملل » رییس جمهور آذربایجان: برای براداران ایرانی نگرانی وجود نخواهد داشت
تاریخ انتشار : 2020/10/24 - 15:02
 کد خبر: 117697
 114 بازدید

رییس جمهور آذربایجان: برای براداران ایرانی نگرانی وجود نخواهد داشت

رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سووالی مبنی بر نگرانی ایران از ادامه درگیری‌ها در نزدیکی مرزهای این کشور این که آیا با مسئولان تهران در این زمینه مذاکراتی را داشتید، گفت: ما با ایران این مساله را بررسی کردیم و آنچه اطلاع دارم، مقامات تهران در این زمینه با ارمنستان نیز گفت و گو کرده‌اند.

رییس جمهور آذربایجان: برای براداران ایرانی نگرانی وجود نخواهد داشت

“الهام علی اف” رییس جمهوری آذربایجان گفت: آماده توقف عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه «قره باغ» هستیم و هر چه سریع‌تر از مرحله نظامی به مرحله مذاکرات گام برداریم بهتر خواهد بود .

رییس جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) در مصاحبه با روزنامه ” فیگارو ” فرانسه افزود: ما آماده برای حضور در پشت میز مذاکرات بودیم، ولی متاسفانه ارمنستان توافقات برقراری رژیم آتش‌بس را نقض کرد .

علی اف در پاسخ به سووالی مبنی بر این که باکو در چه زمان می‌خواهد به جنگ پایان دهد، گفت: جمهوری آذربایجان با اصول حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ مطرح شده از سوی روسیه ، فرانسه و آمریکا به عنوان روسای «گروه میانجی مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ» موافقت کرده و ارمنستان نیز باید این اصول را قبول کند و در آن صورت جنگ پایان می‌یابد و مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود .

رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که “نیکول پاشینیان ” نخست‌وزیر ارمنستان پس از روی کار آمدن در این کشور، روند مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ را با بیانیه‌های تحریک‌آمیز خود و نیز برخی تحرکات نظامی به هم زد، اضافه کرد: بیش از دو سال است که پس از روی کارآمدن پاشینیان، روند مذاکرات متوقف شده است، ولی به نظرم راه حل سیاسی این مساله باز هم امکان‌پذیر است .

علی اف افزود: ولی دولت ارمنستان باید توجه کند که آنها در حال حاضر در موقعیتی نیستند که چیزی را دیکته کنند، چرا که ما شرایط جدیدی را ایجاد کرده‌ایم و ارمنستان باید این شرایط را مدنظر داشته باشند .

وی همچنین اظهار داشت که ارامنه اگر به درگیری‌ها پایان ندهند، جمهوری آذربایجان آزادسازی سرزمینهای خود در قره باغ را ادامه خواهد داد .

رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سووالی مبنی بر نگرانی ایران از ادامه درگیری‌ها در نزدیکی مرزهای این کشور این که آیا با مسوولان تهران در این زمینه مذاکراتی را داشتید ، گفت: ما با ایران این مساله را بررسی کردیم و آنچه اطلاع دارم، مقامات تهران در این زمینه با ارمنستان نیز گفت و گو کرده‌اند .

علی اف تصریح کرد: درگیری‌ها در نزدیکی «رود ارس» در مرز ایران ادامه داشت و بطور تصادفی برخی سلاح‌ها به خاک این کشور اصابت کرده، ولی سرزمینهای واقع در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را از اشغال نیروهای ارمنی بطور کامل آزاد کردیم و در حال حاضر درگیری‌ها در آنجا روی نمی‌دهد و در آن سوی رود ارس هیچ نگرانی برای براداران ایرانی نخواهد بود .

رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سووال دیگری در باره دخالت ترکیه در این درگیری‌ها و حضور جنگجویان سوری در منطقه مورد مناقشه قره باغ نیز گفت: ترکیه در این درگیری‌ها دخالت ندارد و هیچ مدرکی مبنی بر این ادعا وجود ندارد، ولی از اولین ساعات آغاز این درگیری‌ها رییس جمهوری ترکیه و مقامات دیگر این کشور حمایت‌های سیاسی خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کردند .

علی اف با تکذیب حضور جنگجویان بیگانه در کنار نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها، افزود: این مساله از سوی برخی مقامات روسیه و فرانسه مطرح شده بود ولی با وجود این که از درگیری‌های نظامی در قره باغ بیش از 20 روز می‌گذرد و ما از آنها خواستار ارایه مدرکی در این زمینه شدیم، اما تاکنون آنها را نتوانسته‌اند مدرکی ارایه کنند.

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که نیازی به جلب نیروی بیگانه ندار یم، تصریح کرد: جمهوری آذربایجان ارتش یکصد هزار نفره دارد و این ارتش مجهز با تجهیزات نظامی مدرن می‌باشد .

علی اف در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سووال خبرنگار گفت: ما تجهیزات نظامی را از بسیاری از کشورها خریداری می‌کنیم .

وی افزود: ما بیشتر تجهیزات نظامی را نه از ترکیه و اسراییل بلکه از روسیه دریافت می‌کنیم و متفاوت از ارمنستان پول تجهیزات نظامی دریافت شده از روسیه را پرداخت می‌کنیم ولی ارمنستان آن را از روسیه بطور رایگان دریافت می‌کند .

وی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان در حال حاضر همچنین از ایران، اوکراین و بلاروس نیز سلاح و مهمات خریداری می‌کند، اضافه کرد: امکانات لازم برای خرید سلاح‌های مدرن کمک کننده به برقراری تمامیت ارضی کشورمان، داریم .

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه