زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » وضعیت جراحی‌های اورژانسی و غیراورژانسی در ایام نوروز
تاریخ انتشار : 2020/02/18 - 14:16
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 93403
 193 بازدید

وضعیت جراحی‌های اورژانسی و غیراورژانسی در ایام نوروز

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به نحوه نظارت بر فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در تعطیلات نوروز، در عین حال تاکید کرد که ارائه خدمات درمانی، به‌ویژه خدمات اورژانسی در نوروز متوقف نخواهد شد.

وضعیت جراحی‌های اورژانسی و غیراورژانسی در ایام نوروز

دکتر علیرضا عسگری با اشاره به برنامه نظارتی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها برای تعطیلات نوروزی، گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های ما در تعطیلات نوروزی نظارت بر فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

“درمان” در نوروز متوقف نمی‌شود

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که خدمات درمانی، به‌ویژه خدمات درمانی اورژانسی، در تعطیلات نوروزی متوقف نشود، افزود: این اقدام در سطوح مختلف انجام می‌شود و بیمارستان‌ها و آنکال‌های ما در رشته‌های مختلف، فعالیت‌های خود را حفظ می‌کنند. در عین حال گاهی اوقات تقسیم‌کار هم درباره برخی مراکزمان انجام می‌شود، اما مساله مهم و مورد تاکید وزارت بهداشت این است که مردم در ایام نوروز بلاتکلیف نباشند و خدمات درمانی علی‌الخصوص خدمات درمانی ضروری و اورژانسی به صورت مطلوب ارائه شود.

عسگری با بیان اینکه البته در این زمینه از سال‌های گذشته تجاربی داریم، افزود: بنابراین نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کردیم و آن‌ها را تقویت کرده‌ایم. از همه مهم‌تر بسیجی در سطح هیات رییسه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونین درمان راه‌اندازی خواهیم کرد که در واقع یک بسیج خدمت‌رسانی برای ایام نوروز است که نه‌ تنها هیات‌های رییسه، بلکه معاونین درمان و تیم‌های نظارتی هم بر شکل خدمات‌رسانی در همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی نظارت می‌کنند تا حداقل مشکلات را در حوزه درمانی در تعطیلات نوروز داشته باشیم.

نحوه نظارت بر فعالیت بیمارستان‌ها در تعطیلات نوروز

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در سطوح هیات‌رییسه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی هم کشیک‌های روزانه‌ای تعریف می‌شود که آنها نه‌ تنها در دانشگاه مستقرند، بلکه در بررسی مشکلات درمانی، انعکاس و پرداختن به آن‌ها و حل مسائل کمک می‌کنند، اظهار کرد: حتما و حتما در تعطیلات نوروز مراکز دولتی دایر هستند و حتی مراکز خصوصی هم طبق قانون نسبت به پذیرش بیماران اورژانس، مکلف هستند که حتما این اقدام را انجام می‌دهند؛ چراکه بخش خصوصی ما همواره همراه بوده و با مراکز درمانی ما همکاری لازم را دارند تا خدمات‌رسانی به مردم در ایام نوروز، به‌ویژه خدمات اورژانسی نه‌تنها متوقف نشود، بلکه به صورت قوی‌تر ادامه داشته باشد.

عسگری تاکید کرد: البته مردم توجه کنند که سامانه ۱۹۰ نیز در ایام نوروز فعال است و حتما مردم مطمئن باشند که جایی وجود دارد که مشکلات درمانی مردم را در نوروز بشنود و مورد رسیدگی قرار دهد. بنابراین اگر مردم در حین دریافت خدمات درمانی با مشکلاتی مواجه شدند، حتما در هر زمان از شبانه‌روز به سامانه ۱۹۰ منعکس کنند تا پیگیری لازم انجام شود.

جراحی‌ها در نوروز چگونه انجام می‌شوند؟

وی درباره وضعیت انجام اعمال جراحی در تعطیلات نوروزی نیز گفت: اعمال جراحی اورژانس در تعطیلات نوروز انجام می‌شوند. اعمال جراحی الکتیو یا غیرضرور هم به فراخور برنامه‌ریزی که حوزه‌های درمانی انجام می‌دهند، پیش خواهند رفت. در ایام نوروز، بعد از چند روزی که تعطیل رسمی است، بیمارستان‌ها می‌توانند اعمال جراحی الکتیوشان را داشته باشند و منعی ندارد و اتفاقا این اتفاق می‌افتد. در چند روز تعطیلات رسمی نوروز نیز اتاق‌های عمل ما برای انجام اعمال جراحی اورژانسی به صورت ۱۰۰ درصد فعال هستند و به هیچ وجه قطع خدمت نداریم.

عسگری همچنین گفت: در عین حال اعمال جراحی الکتیو هم با برنامه‌ریزی‌ حوزه‌های درمانی انجام خواهند شد، اما در این زمینه یکی از نکات مورد تاکید ما این است که پزشک جراح ما در پیگیری شرایط بیماران بعد از جراحی هم حضور فعال داشته و دوران بعد از عمل جراحی هم برای پیگیری بیمار، حضور داشته باشد.

دغدغه بیماران سرطانی در نوروز

وی درباره وضعیت بیمارانی که باید شیمی‌درمانی انجام دهند و یا در اواسط دوره درمانی‌شان هستند، گفت: باید توجه کرد که بیماری که خدمت شیمی‌درمانی دریافت می‌کند، نمی‌تواند به دلیل تعطیلات نوروزی دوره درمانی‌اش را متوقف کند، بلکه خدمات درمانی آن باید به موقع ارائه شود. بیماران مبتلا به سرطانی که باید شیمی‌درمانی شوند و یا سایر بیمارانی که یک دوره درمانی را طی می‌کنند، اگر در دریافت خدمات مورد نیازشان در تعطیلات نوروزی دچار مشکل شدند، حتما با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند. در عین حال خوشبختانه بسیاری از خدمات شیمی‌درمانی در مراکز بیمارستانی وازارت بهداشت ارائه می‌شود و این موضوع باعث شد که دغدغه ما در این حوزه کمتر باشد. در عین حال اگر مردم از نحوه ارائه خدمات درمانی در نوروز گلایه‌ای داشتند، حتما با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و موضوع را منعکس کنند.

ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان؛ همچنان ممنوع

عسگری درباره وضعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در ایام نوروز، گفت: اتفاقا ممنوعیت این موضوع در بیمارستان‌ها در تعطیلات نوروز با دقت و شدت بیشتری مورد نظارت قرار می‌گیرد. یکی از موضوعات مهم نظارتی در ایام نوروز همین موضوع است و به دقت مورد نظارت قرار می‌گیرد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه