زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» خبر داغ » علت بیدار نشدن نوزاد از خواب
تاریخ انتشار : 2020/01/05 - 12:47
 کد خبر: 88821
 608 بازدید

علت بیدار نشدن نوزاد از خواب

خواب زیاد نوزاد در اوایل تولد امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. هر چه سن نوزاد بیشتر می‌شود، الگوی خواب سازگاری بیشتری با الگوی خواب شما خواهد داشت.

علت بیدار نشدن نوزاد از خواب

احتمالاً کودک شما ۱۱ تا ۱۷ ساعت در روز بخوابد تا خواب کافی داشته باشد. خواب کمک می کند تا رشد فیزیکی، توسعه مغز و توسعه عصبی درستی داشته باشد و همچنین در یادگیری بهتر نوزادان و خلق و خوی آنها موثر است. اما چه زمانی این خواب زیاد می‌تواند نگران کننده باشد. در ادامه به طور کامل درباره این مسئله توضیح خواهیم داد.

خواب زیاد نوزاد

خواب زیاد در نوزادان نرمال است و به طور معمول یک نوزاد ۸۰ تا ۸۵ درصد از روز را خواب است. خواب نوزاد برای توسعه ذهنی و جسمی، مخصوصا مغز و سیستم عصبی مهم است ولی اگر متوجه این موضوع شدید که نوزاد شما برای شیر خوردن و تعویض پوشک هم بیدار نمی‌شود، باید او را پیش پزشک متخصص ببرید و از وزن گیری و سلامتی او مطمئن شوید.

میزان خواب نوزاد در شبانه روز چقدر باید باشد؟

زمانی که کودک شما خواب است و استراحت می کند، طبیعت خواب، او را برای رشد و توسعه زیاد آماده می کند. خواب روز کودکان می‌تواند بر رشد آن‌ها تاثیر زیادی بگذارد. جالب است بدانید بیشتر از نصف عمر سال اول صرف خواب می شود. به این دلیل باید از خواب مناسب آن‌ها مطمئن باشید.

فواید خواب زیاد نوزاد

1- افزایش رشد فیزیکی

خواب می تواند نقش مهمی در رشد فیزیکی داشته باشد. ترشحات هورمون رشد در هنگام خواب عمیق، آهسته رخ می دهد. تحقیقات نشان داده است هرچقدر نوزادان بیشتر می خوابند با افزایش میزان خواب و افزایش وزن آن‌ها مطابقت دارد. در حقیقت بین رابطه خواب و رشد نوزادان همبستگی وجود دارد.

2-توسعه نورولوژیک

در دو سال اول بعد از تولد سیستم عصبی مرکزی پیشرفت خواهد کرد و خواب به رشد آن کمک زیادی می کند. توسعه مناسب سیستم نورولوژیک کودک شما دارای اهمیت است.

3-کمک به توسعه و رشد مغز از فواید خواب زیاد نوزاد

نوزادانی که معلولیت فیزیکی یا عصبی دارند، الگوهای خواب متفاوتی را تجربه می‌کنند که نوزادان معمولی، این مشکلات را ندارند. یکی دیگر از فواید مهم تاثیرات خواب، توسعه مغز است. مغز یکی از اعضای حیاتی است که در بلوغ مغز دخالت دارد. مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده است، محققان را به این نتیجه رسانده است که حیوانات جوانی که از تجربه خواب محروم می شوند، انعطاف پذیری بیشتری از مغز را از دست می‌دهند که این عارضه معمولا با کاهش یادگیری، اثرات رفتاری منفی و مغزهای کوچک‌تر مشخص می‌شود.

4-کمک به یادگیری بهتر

در یک مطالعه، نوزادانی که خواب بودند، در معرض دنباله‌ای از صداها که مدام پخش می‌شد قرار گرفتند و این ضبط هر از گاهی با صدای عجیب و غریب ترکیب شده بود. امواج مغزی نوزادان نشان می‌داد که نوزادان به صدای عجیب و غریب واکنش نشان دادند. به این معنی که آن‌ها اطلاعات مربوط به محیط اطرافشان را پردازش می‌کنند و از آن برای ایجاد راه‌های جدید عصبی یادگیری استفاده می کنند. بهتر است بدانید خواب، نقش زیادی در تقویت حافظه دارد و به نوزاد شما کمک می کند تا یادگیری بهتری داشته باشد.

5-تاثیرات خلق و خوی از فواید خواب زیاد نوزاد

خواب در سکوت، بی وقفه و راحت در نوزادان منجر به رفتار و خلق و خوی بهتر می‌شود. همچنین باعث عملکرد بیشتر و کارآمدتر می شود. قطعا همه ما می دانیم که نوزادان و حتی بزرگسالانی که خواب کافی ندارند، کمی بد اخلاق می‌شوند و این مورد بر خلق آن‌ها موثر است. مطالعات نشان داده است که نوزاد های کوچک تر که خواب کمتری نسبت به بقیه دارند، خلق و خوی سخت تری دارند.

خواب مناسب چقدر است؟

کودک شما ممکن است نیاز به 11 تا 17 ساعت خواب در طول روز داشته باشد که این مورد به سن آن‌ها بستگی دارد. اگر نوزاد تان بیشتر از 2-3 ساعت خواب است، آهسته و آرام او را برای خوردن شیر یا غذا بیدار کنید و بعد از آن اجازه بدهید دوباره به خواب بروند.

راهنما در مورد میزان خواب نوزاد شما به شرح زیر است

نوزادان بین 0 تا 3 ماه : نیاز به 14 تا 17 ساعت خواب در روز

نوزادان بین 4 تا 11 ماه : نیاز به 12 تا 16 ساعت خواب در روز

کودکان نوپا بین 12 تا 35 ماه : نیاز به 11 تا 14 ساعت خواب در روز

سوالات متداول درباره خواب زیاد نوزاد

-خواب زیاد نوزاد، چه زمانی نگران کننده است؟

اگر متوجه شدید که نوزاد در همه طول روز خوابیده است و حتی برای غذا خوردن هم بیدار نشده، باید او را بیدار کنید. همین طور اگر به صورت ناگهانی میزان خواب نوزاد زیاد شد، باید سلامتی نوزادتان را بررسی کنید و برای این کار او را پیش پزشک اطفال ببرید.

برای خواب بیش از اندازه نوزادمان، چه کنیم؟

اگر تمام شواهد نشان می‌دهد که کودک شما بیشتر از حدی که باید بخوابد می‌خوابد، بهتر است با یک متخصص اطفال تماس بگیرید و با او مشورت کنید. شما وظیفه دارید سلامتی نوزادتان را بررسی کنید. مثلا زردی نوزاد و بعضی از عفونت‌های دیگر می‌تواند باعث خستگی و خواب زیاد در نوزاد شود. حتما یادتان باشد که نوزاد خود را زمانی که خوابیده است برای شیر خوردن و تغذیه، حتما از خواب بیدار کنید.


برچسب ها : ,
دسته بندی : خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه