زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر دوم » خونریزی‌های سبُک قاعدگی نشانه‌ی چیست؟
تاریخ انتشار : 2019/11/23 - 17:45
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 83355
 333 بازدید

خونریزی‌های سبُک قاعدگی نشانه‌ی چیست؟

خونریزی‌های کمتر و سبُک‌تر از حد نرمال معمولا جای نگرانی ندارند. میزان خونریزی‌های قاعدگی برای خیلی از افراد در هر ماه متفاوت است و در بعضی از ماه‌ها نسبتا سبُک‌تر می‌تواند باشد. در یک سری از موارد، خونریزی سبُک پریود می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بارداری یا یک عارضه‌ی مرتبط با هورمون باشد.

خونریزی‌های سبُک قاعدگی نشانه‌ی چیست؟

همچنین ممکن است شما تصور کنید یک پریود با خونریزی سبُک دارید، اما در واقع دچار لکه بینی شده باشید یا ترشحات خونی داشته باشید. در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید یک خونریزی سبُک پریود را از سایر عوارض تشخیص دهید، علت آن چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمایید.

علائم خونریزی سبُک قاعدگی

طی یک پریود معمولی، یک خانم به طور متوسط چیزی حدود سی تا پنجاه میلی لیتر خون از دست می‌دهد. اما میزان خونریزی‌های پریود بین خانم‌ها بسیار گوناگون است و چیزی که باید به آن توجه کنید است است که آیا خونریزی‌های‌تان نسبت به همیشه کمتر شده یا نه.

یک پریود سبُک می‌تواند برخی از علائم زیر را داشته باشد:. کوتاه مدت‌تر نسبت به همیشه. نیاز به تعویض کمتر پد و تامپون‌ها نسبت به همیشه. بر خلاف همیشه، خونریزی سنگین در اولین و دومین روز پریود نداشتن و خونریزی کم و پیوسته. خونریزی به جای اینکه یکنواخت باشد، بیشتر شبیه لکه بینی طی چند روز است.

علت‌های سبُک بودن خونریزی‌های پریود

سن

جریان خونریزی پریود می‌تواند طی سال‌های زندگی فرد تغییر کند. معمولا خونریزی‌های پریود در اوایل کمتر بوده و ممکن است حتی فقط شامل لکه بینی باشد. اما با رسیدن به دهه‌های بیست و سی زندگی، پریود‌ها منظم‌تر می‌شوند.

در اواخر دهه‌ی سی و چهل زندگی، پریود‌ها ممکن است سنگین‌تر و کوتاه مدت‌تر شوند. حتی ممکن است چند ماه پریودی وجود نداشته باشد و سپس با خونریزی سنگین برگردد. در سال‌های پیش از یائسگی معمولا خونریزی‌ها سبُک‌تر و نامنظم‌تر می‌شوند.

عدم تخمک گذاری

گاهی بی‌نظمی‌های پریود به این دلیل هستند که بدن، تخمک رها نمی‌کند که به آن عدم تخمک گذاری می‌گویند. این اتفاق می‌تواند باعث شود پریود نامنظم شده و خونریزی‌ها کمتر شوند.

کمبود وزن داشتن

خانم‌هایی که کمبود وزن دارند و زیاد لاغر هستند ممکن است پریود‌هایی بسیار سبُک داشته باشند یا اصلا پریود نشوند. دلیل این اتفاق این است که سطح چربی بدن‌شان آنقدر افت می‌کند که نمی‌توانند به طور منظم تخمک گذاری کنند. زیاد ورزش کردن نیز یکی دیگر از دلایل توقف پریود است که با کاهش وزن زیاد ارتباط دارد.

وزن کم کردن با رژیم‌های بسیار کم کالری، بدن را در فاز استرس قرار می‌دهد که بر هورمون‌ها اثر خواهد گذاشت. ضمنا افزایش وزن نیز می‌تواند با تجمع چربی بیشتر در بدن، بر سطح هورمون‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را از حالت اعتدال خارج کند. بدن شما به میزان متعادلی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها نیاز دارد تا عملکرد نرمال داشته باشد.

بارداری

طی بارداری، پریود معمولا کاملا متوقف می‌شود. اما بعضی از خانم‌ها ممکن است خونریزی ناشی از لانه گزینی را با خونریزی پریود اشتباه بگیرند. خونریزی لانه گزینی، یکی از اولین علامت‌های بارداری محسوب می‌شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید و پریودهای‌تان نیز معمولا سبُک نیست، پس حتما یک تست بارداری انجام دهید.

بد نیست بدانید گاهی پریود‌های سبُک یا لکه بینی می‌تواند علامت بارداری اکتوپیک یا بارداری خارج از رحم باشد (زمانی که یک تخمک جایی غیر از رحم لانه گزینی می‌کند) که بسیار خطرناک است.

پُرکاری تیروئید

بیماری‌هایی که بر هورمون‌ها در بدن اثر می‌گذارند می‌توانند بر سیکل قاعدگی نیز تاثیر بگذارند. مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات تیروئید. پُرکاری تیروئید که در آن غده‌ی تیروئید شروع به تولید میزان زیادی از هورمون‌های تیروئید می‌کند، می‌تواند سبب مشکلات جدی برای قلب، فشار خون، عضلات و … شود.

پریود‌هایی که خیلی سبُک هستند و توقف پریود می‌تواند از علامت‌های پُرکاری تیروئید باشد. اگر علائم دیگر پُرکاری تیروئید را نیز دارید حتما برای بررسی‌های دقیق پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، عارضه‌ای است که در آن تخمدان‌ها به میزان زیاد و غیرعادی اندروژن تولید می‌کنند که هورمون جنسی مردانه است. برخی از خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، دچار کیست‌های کوچک و پُر از مایعاتی هستند که در تخمدان‌های‌شان شکل گرفته‌اند.

این تغییرات هورمونی می‌توانند مانع تخمک گذاری نرمال شوند و در نتیجه طیفی از علائم ناخوشایند را ایجاد کنند از جمله چربی اضافی پوست و آکنه، افزایش وزن و موی زائد بدن. از دیگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌توان به پریود‌های نامنظم یا توقف پریود اشاره کرد.

علائم اولیه یائسگی

وقتی یک بیمار به پزشک خود گزارش می‌دهد که خونریزی‌های پریودش سبُک‌تر شده‌اند و از تامپون و پد کمتری استفاده می‌کند، اولین چیزی که پزشک بررسی می‌کند، سن اوست. در واقع این فرد ممکن است در حال نزدیک شدن به یائسگی باشد.

از دست دادن خون زیاد، حین یا بعد از زایمان

از دست دادن خون زیاد باعث کمبود اکسیژن در بدن می‌شود که می‌تواند در نهایت به غده هیپوفیز آسیب زده و سبب مشکلی به نام سندرم شیهان ایجاد کند. در نتیجه غده هیپوفیز نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی هورمون‌هایی مانند هورمون‌های کنترل کننده‌ی سیکل قاعدگی را تولید کند.

این کاهش در تولید هورمون‌ها نه تنها بر سیکل قاعدگی اثر می‌گذارد بلکه می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، مانند تیروئید؛ بنابراین اگر پزشک‌تان به این مورد شک کرده باشد، احتمالا جهت تشخیص دقیق و درمان، شما را به یک متخصص غدد ارجاع می‌دهد.

تنگی دهانه رحم

تنگی دهانه رحم که به آن استنوسیس نیز می‌گویند اتفاقی نادر و ناراحت کننده است. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که سرویکس یا دهانه رحم تنگ و باریک شده یا کاملا مسدود می‌شود. دلیل این تنگی یا انسداد می‌تواند عمل جراحی که قبلا روی رحم یا سرویکس انجام شده باشد، مثلا روش LEEP برای یک پاپ اسمیر غیر طبیعی یا ابلیشن آندومتر.

تنگی دهانه رحم می‌تواند ناشی از پایین بودن سطح استروژن طی دوره پیش از یائسگی باشد. در نتیجه، خون در رحم گیر می‌افتد یا اینکه خیلی کم می‌تواند به بیرون از رحم راه پیدا کند. اگر با وجود جریان ملایمی از خون، دچار گرفتگی‌های شدید هستید به پزشک مراجعه کنید.

استرس

استرس‌های مکرر می‌تواند بر تعادل هورمون‌ها در بدن اثر بگذارد و در نتیجه سیکل منظم قاعدگی را مختل کند. حتما می‌دانید که استرس از جهاتی گوناگون بر بدن‌تان اثر می‌گذارد. استرس‌های معمولی روزمره نمی‌توانند هورمون‌ها را دچار اختلال کنند، اما حوادث بزرگ و استرس برانگیز در زندگی مانند از دست دادن یک عزیز یا دچار افسردگی بودن می‌تواند هورمون‌ها را بهم بریزد.

شیردهی

این پروسه‌ی طبیعی می‌تواند برگشتن پریود‌ها بعد از زایمان را به تاخیر بیندازد یا باعث شود خونریزی‌های پریود در بازگشت، سبُک و کم باشند.

ژنتیک

بعضی از خانم‌ها به طور طبیعی خونریزی‌های سبُک‌تری در پریود‌های خود دارند. یعنی چنین چیزی در خانواده‌شان وجود دارد و ارثی است. در چنین مواردی جای نگرانی وجود ندارد. ضمنا یک عامل ژنتیکی دیگر که با خونریزی‌های سبُک در پریود مرتبط است، بد فُرمی رحم می‌تواند باشد که به نحوه‌ی رشد رحم برمی‌گردد.

سندرم آشرمن

استروژن ِ کم، تنها دلیل نازک بودن دیواره‌ی رحم (نسبت به حد معمول) نیست. اگر شما جای زخمی در رحم خود داشته باشید (مثلا ناشی از سابقه‌ی عمل جراحی رحم)، این اسکار می‌تواند به بافت دیواره‌ی رحم که هر ماه باید ریزش کند تا خونریزی داشته باشید آسیب بزند و در نتیجه پریودتان را سبُک‌تر کند.

همچنین یک بیماری رحمی به نام سندرم آشرمن (چسبندگی رحم) نیز وجود دارد که باعث چسبندگی داخلی در رحم می‌شود. اغلب، تنها نشانه‌ی این بیماری بسیار نادر، خونریزی سبُک در پریود است.

سبُک بودن خونریزی پریود و روش‌های ضد بارداری

بیشتر خانم‌ها با شروع مصرف قرص‌های ضد بارداری متوجه می‌شوند که پریودهای‌شان سبُک و سبُک‌تر می‌شود. این کاهش خونریزی ممکن است به این دلیل باشد که دوز هورمون در قرص‌های ضد بارداری پایین بوده و رحم را تحریک نمی‌کند دیواره‌ای ضخیم بسازد.

در نتیجه، خونریزی پریود کمتر می‌شود، زیرا دیواره‌ی کمی برای فروریختن داخل رحم وجود دارد. زنانی که از IUD هورمونی، ایمپلنت کانتراسپتیو و یا آمپول استفاده می‌کنند نیز ممکن است با خونریزی‌های کمتری در پریود‌های خود مواجه شوند، زیرا این ابزار‌ها نیز سبب نازک شدن دیواره‌ی رحم می‌شوند.

بعضی از خانم‌ها با شروع روش‌های ضد بارداری ممکن است بین پریود‌های خود دچار لکه بینی‌هایی شوند، زیرا هورمون‌ها شروع به تنظیم پریود‌ها می‌کنند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است به کسی که پریود‌های سبُکی دارد توصیه کند قرص ضد بارداری مصرف کند تا سیکل قاعدگی‌اش تنظیم شود. برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که می‌توانند به فرد کمک کنند سیکل قاعدگی‌اش یکنواخت‌تر و منظم‌تر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

سبُک بودن پریود معمولا خطرناک نیست، اما اگر خونریزی‌های‌تان به طور پیوسته کم و سبُک باشند یا اینکه پریودتان کلا متوقف شود، باید علت اصلی آن پیدا شده و برطرف شود. همچنین اگر خونریزی‌های کم پریودتان با سایر علائم همراه بود (مثلا درد در ناحیه لگن) باید به پزشک مراجعه کنید.

ضمنا مهم است که بدانید آیا دلیل سبُک بودن خونریزی‌های پریودتان می‌تواند سبب ناباروری شود یا خیر. اما صرفا به این علت که خونریزی‌های‌تان کم است نمی‌توانید نتیجه بگیرید که قادر به بچه دار شدن نیستید. تا زمانی که بدن‌تان تخمک تولید می‌کند شما مشکلی برای بارداری ندارید.

اگر فکر می‌کنید خونریزی‌های کم در پریودهای‌تان علامت وجود مشکلی در بدن‌تان است، دچار استرس خواهید شد که می‌تواند این مسئله را تشدید کند. پس بهتر است به جای حدس و گمان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و علت را بررسی نمایید.

اگر مشکلی در سلامتی‌تان وجود نداشت که چه بهتر! عوارض پریودهای‌تان کمتر شما را اذیت خواهند کرد و از این جهت خوش شانسید. اما اگر معلوم شد مشکلی در سلامتی‌تان دارید حتما طبق توصیه‌ی پزشک‌تان، روند درمان را دنبال کنید تا بدن‌تان به عملکرد نرمال خود برگردد.

منابع: medicalnewstoday ،prevention


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , خبر داغ , سلامت
ارسال دیدگاه