زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » جزئیاتی از طرح اعلامی رئیس جمهور برای خانوارهای تحت فشار اقتصادی
تاریخ انتشار : 2019/11/11 - 16:09
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 81943
 365 بازدید

سخنگوی دولت اعلام کرد

جزئیاتی از طرح اعلامی رئیس جمهور برای خانوارهای تحت فشار اقتصادی

سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه در همین مدتی که دولت در مورد اعتبارات تصمیم می‌گرفت، دستگاه‌های دیگر نیز هر کدام اعتباراتی برای زلزله زدگان اختصاص دادند و بانک ها نیز تسهیلات لازم را ارائه خواهند داد؛ ورنکش جدید با مزایایی بهتر و جدیدتر را ان شاءالله تحویل مردم می‌دهیم.

جزئیاتی از طرح اعلامی رئیس جمهور برای خانوارهای تحت فشار اقتصادی

علی ربیعی در روستای زلزله‌زده “ورنکش” میانه، در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی اظهار کرد: نشست خبری سخنگوی دولت هر هفته برگزار می‌شود که امروز به خاطر اینکه گفت‌وگویی دو سویه باشد و به سوالات مردم زلزله زده پاسخ دهیم این نشست را در روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: زلزله در کنار تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها، مفهوم همبستگی ملی و ضرورت آمادگی در برابر زلزله را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۵ تن از هموطنانمان از جمله دو کودک را در این زلزله از دست دادیم که برای همه آنها طلب آمرزش می‌کنیم، گفت: شاهد جلوه همبستگی ملی و محلی هستیم و یک ترکیب بندی بین فعالان محلی با سطح ملی و استانی برقرار شده است، ابتدا از مردم شریف روستایی که به عنوان امدادگر درد خود را فراموش کرده و به کمک مصیبت دیدگان شتافتند، قدردانی می‌کنم. ادب، متانت و صبوری منجر شده تا کارها به خوبی پیش رود.

سخنگوی دولت گفت: ما درد دل مادر ریحانه و مادر زهرا، دو دانش آموزی که در زلزله جان باختند را شنیدیم، زهرا با شیرین زبانی‌اش، سال قبل با صدا و سیما مصاحبه کرده و گفت که “من باید عصبانی باشم که ایران را بسازم ” و در واقع “خشم برای ساختن ایران” پیام زهرای ورنکشی بود، نباید بگذاریم رویای ریحانه و زهرا برای ساختن مملکت زیر آوار بماند، درخواست پدر زهرا نیز همین است، در کنار هم قرار بگیریم تا از مصیبت و فشار و تحریم عبور کنیم و ایرانی بازسازی شده داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: طی چند روز آینده پس از آواربرداری، پیرو مصوباتی که دولت انجام داده است، برنامه‌ها را برای منطقه اعلام خواهیم کرد.

وی خطاب به تمام روستاییان کشور گفت: خانه‌هایی که مقاوم سازی شده بودند در جریان زلزله اخیر کمترین آسیب را دیدند، بنابراین تمام روستاییان باید تلاش کنند در کنار اعتبار و کمک‌های فنی که از سوی دولت ارائه می‌شود، با همکاری متقابل مقاوم سازی خانه‌ها را انجام دهند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در روستای ورنکش از قبل از زلزله، گازرسانی انجام شده و مشکل برق و آب و مخابرات و زیرساخت‌ها وجود ندارد. فقط مشکل اصلی، نبود خانه بهداشت و استقرار پزشک دایمی در درمانگاه است که این مطالبات را دنبال خواهیم کرد.

ربیعی گفت: علاوه بر مصوبات دولت، کمک هزینه اسکان و کمک هزینه ساخت برای زلزله زدگان ارایه می‌شود، ۲۰۰۰ واحد جایگاه دامی را وزارت کشاورزی ایجاد خواهد کرد تا جایگاه موقت برای دام ها ایجاد شود. خسارت دام ها نیز با مصوباتی که انجام شده با منابع ارزان و قرض الحسنه جبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر کارگری در نتیجه زلزله بیکار شده، بیمه بیکاری وی به سرعت داده خواهد شد.

وی گفت: همانگونه که رییس جمهور محترم در نشست مطبوعاتی به صورت مقدماتی اعلام کردند، دولت برنامه‌ای خواهد داشت که بیش از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی به طور هدفمند از حمایت‌های اجتماعی و معیشتی برخوردار شوند، زیرساخت های لازم برای این طرح نیز برنامه ریزی و آماده شده که اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این طرح حمایتی طوری پیش بینی شده که آثار تورمی نداشته و یا به صورت حداقل خواهد داشت، افزود: این طرح از چند ماه پیش برنامه ریزی و اجرا شده و تصمیمات لازم اتخاذ شده و امیدواریم به طور هدفمند این طرح را اجرا کنیم، اگر این طرح اجرا نشود آثار تورمی ناشی از افزایش نقدینگی بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت در شرایط تحریم، افزایش تاب آوری اجتماعی و مقاومت مردم و بهبود شرایط مردم بوده و برنامه دیگر دولت برای شرایط تحریم جلوگیری از ریزش نیرو و حفظ سطح اشتغال در کارخانه ها و حل کردن مشکلات صنایع دارای مشکل بوده و برنامه بعدی نیز اجرای برنامه‌های توسعه مبتنی بر مزیت‌های محلی و استفاده از مزایای همسایگی در تبادلات تجاری منطقه، ایجاد ثبات آرمش در بخش بین الملل با تمرکز بر منطقه و همچنین تلاش برای شکستن تحریم است.

وی گفت: تحریم های ظالمانه را حق مردم نمی‌دانیم و کماکان به این تلاش برای شکستن تحریم ادامه می‌دهیم و در مقابل تحریم سر تعظیم فرود نمی آوریم و برای به عقب راندن ظالمانی که ما را تحریم کرده اند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم‌.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وجود بحران در مدیریت بحران کشور، گفت: جزو کشورهایی هستیم که بیش از ۱۶ مورد از بلایای طبیعی شناخته شده را تجربه می‌کند، از این رو آموزش مردم و ژورنالیسم بحران از جمله ضروریات بوده و معتقدم مدیریت بحران در کشور نسبت به گذشته بهتر شده است. البته برخی اشکالات را منتفی اعلام نمی‌کنیم.

وی در این رابطه ادامه داد: در مورد مدیریت بحران، استانداردهای جهانی وجود دارد که در برخی موارد فراتر از استانداردها نیز در بحران ها در کشورمان عمل شده است‌.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سخنان اخیر رییس جمهور در یزد، بیان کرد: پاسخ این سوال را روز چهارشنبه به تفصیل خواهم گفت اما در همین حد بگویم که دولت از مبارزه با فساد توسط تمامی دستگاه‌ها و قوا حمایت می‌کند و این فعالیت‌ها مورد تقدیر دولت است اما آنچه موجب نگرانی رییس جمهور است این است که مبارزه با فساد هیجانی و یک سویه نباشد و اینگونه نشود که به خاطر وظایف اداری آبروی عده‌ای ریخته شود. باید مردم آرامش پیدا کنند که مبارزه با فساد ساختارمند، بلندمدت و همه جانبه انجام می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هیچ خط قرمزی هم رییس جمهوری برای مبارزه با فساد نداشته‌اند و اگر کسی سراغ دارد که رییس جمهور در مورد مبارزه با فساد تماسی با جایی داشته می تواند اعلام کند. آنچه که مدنظر ما بود این است که وظایف اجرایی دستگاه‌ها که در حوزه تخصصی خود مورد قضاوت قرار می‌گیرد نباید به عرصه‌های دیگر بیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر اینکه مهم ترین برنامه ما برای روستاها، مقاوم سازی است، گفت: دولت در این رابطه هم خدمات فنی می‌دهد و هم ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای تسهیلات قرض‌الحسنه گذشته است که معتقدم برای مقام سازی خانه‌های روستایی کفایت می‌کند. بنیاد مسکن تلاش‌های بسیار خوبی در این رابطه داشته و مقام سازی خانه‌های روستایی از مهم ترین برنامه‌های ما برای مقابله با بلایایی چون زلزله است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پالرمو و cft گفت: مجمع اکنون جلسه‌ای در این رابطه ندارد و این موضوع را به کمیته فرعی واگذار کرده بودند و آن کمیته تصمیم گیری کرده بود. نظر دولت در این رابطه روشن است و ما این لوایح را برای آینده ایران لازم و واجب می دانیم، البته نمی‌گویم امروز این لوایح معجزه می‌کنند اما اگر تصویب نشوند وضع مردم حتما خراب تر خواهد شد و حتی اگر از تحریم نیز خارج شویم مبادلات ارزی ما با چالش‌های بسیاری مواجه شده و همچنین واردات و صادرات ما را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

ربیعی افزود: زندگی اقتصادی میان مدت و حتی کوتاه مدت در ایران متکی بر این است که بتوانیم در دنیا به صورت آزاد تبادل داشته باشیم، به هر حال تمامی این معاهده ها و کنوانسیون‌ها که ملاحظاتی در مورد آنها داریم باید در ترازوی اهم و مهم لحاظ کنیم. اعلام می‌کنم چیزی که گفته می‌شود که با تصویب این لوایح فلان گروه را تروریست بدانیم یا خیر، اساسا چنین موضوعاتی در این لوایح نبوده و نظر دولت نیز بر آن نیست.

وی افزود: معتقدیم که برای اقتصاد ایران و زندگی بهتر مردم این لوایح برای ما حائز اهمیت است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه