زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» بین الملل » افغان ها در خواب سیاسی زمستان
تاریخ انتشار : 2019/11/10 - 11:40
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 81729
 624 بازدید

افغان ها در خواب سیاسی زمستان

این روزها تاخیر در اعلام نتایج انتخابات افغانستان مساله ساز شده است، علل آن را به چند دلیل می توان بررسی کرد.

افغان ها در خواب سیاسی زمستان

علت های کاهش مشارکت مردم در انتخابات افغانستان وجود نا امنی از و درگیری های فراوان و تهدیدات طالبان بوده است به همین علت در بسیاری از مناطق صندوق رای تعبیه نشده بوده و قابلیت رای گیری وجود نداشته است.تهدیدات طالبان نسبت انتخابات پیشین خطرناک تر و جدی تر بوده و در حال حاضر طالب ها مناطق بیشتری را در اختیار خود دارند.
علت دوم این است که مردم در انتخابت قبلی گمان می کردند در بهبود وضعیت افغانستان موثر خواهند بود اما پیشرفت محسوسی در موضوعات اقتصادی و امنیتی افغانستان به وجود نیامد و مردم را دچار یاس و نا امیدی برای شرکت در انتخابات کرد.
مسوولان برگزاری انتخابات می گویند قصد داشتند تمامی آرا را مجددا باز شماری کنند و با آن دستگاه های بیومتریک که از یک شرکت خارجی خریداری کرده بودند مشخصات هر فرد را برای بار دوم بررسی نمایند که شیوه ی نادرستی است. اصولا نتایج یک انتخابات حداکثر یک هفته بعد از برگزاری می بایست اعلام شود. در حال حاضر هم مردم هم سیاسیون افغانستان از این شیوه ناخرسند و گلایه مند هستند.

یک احتمال این است که یکی از دو نامزد اصلی یعنی عبدالله عبدالله یا اشرف غنی رای لازم برای پیروزی قاطع را می آورند یا اینکه هیچ کدام رای لازم را برای پیروزی در دور اول را کسب نمی کنند و انتخابات به دور دوم موکول خواهد شد اما به این علت که دور دوم به فصل زمستان خواهد رسید امکان رای گیری وجود ندارد و باید تا تابستان سال آینده صبر کرد و در این شرایط می بایست دولت موقت تشکیل شود دولت موقت هم باید تلاش خود را بکند برای پروسه ی صلح و آشتی تا زمانی که دوباره انتخاباتی برگزار بشود و طالبان در انتخابات حضور داشته باشد.

برای ما ثبات و آرامش در افغانستان مهم است وخروجی صندوق رای برای ما تفاوتی ندارد و ما دنبال نامزدی هستیم که کمکی به بهبود روابط همسایگی ما و حسن همجاوری و بی ثباتی در مواضع مرزی بکند هر چه دولت کابل ضعیف باشد دغدغه های ما نسبت به افغانستان بیشتر خواهد بود.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه