زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » این دوقلوهای فراموش شده…
تاریخ انتشار : 2019/11/02 - 11:18
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 80437
 171 بازدید

این دوقلوهای فراموش شده…

چهارمحال و بختیاریطرح برج‌های دو قلو شهرکرد یکی از طرح‌های نیمه تمام حوزه شهری در چهارمحال و بختیاری است که تکمیل و تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان شهرکردی است.

این دوقلوهای فراموش شده…

اجرای طرح برج دوقلوی شهرکرداز سال ۸۹ کلید خورد و با وجود اینکه قرا بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد، همچنان نیمه تمام باقی‌مانده است.

به گزارش ایسنا، مقرر شده بود که طرح برج دوقلوی شهرکرد در زمینی به مساحت حدود ۶۰۰۰ مترمربع واقع در میدان بسیج شهرکرد و در ۲۶ طبقه احداث شود که واحدهای تجاری، خدماتی، درمانی، اداری، رفاهی و تفریحی از بخش‌های پیش‌بینی شده در این پروژه بود.

نورالله غلامیان دهکردی شهردار شهرکرد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اواخر سال ۸۹‌، ۴۰ میلیارد اوراق مشارکت به منظور احداث برج‌های دوقلو در شهرکرد منتشر شد و سپس مجوزهای قانونی پروژه برج‌های دوقلو توسط بانک مرکزی و وزارت کشور داده شد.

وی با بیان اینکه استفاده از ۴۰ میلیارد اوراق مشارکت اختصاص یافته به شهرکرد در راستای پیشرفت شهری به نفع مردم این شهر بود، ادامه داد: مکان‌یابی پروژه به درستی انجام شد و زمین دارای سند ثبتی برابر با ارزش اوراق مشارکت، پروانه ساخت و ۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی آورده شهرداری شهرکرد بود.

شهردار شهرکرد خاطرنشان کرد: قرار بود این پروژه با اعتبار ۱۰۱ میلیارد تومان طی ۳۶ ماه تکمیل شود اما مواردی همچون تغییر نرخ ارز در سال‌های ۹۰ و ۹۱، اعتبار لازم برای تکمیل پروژه را سه تا چهار برابر افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه به منظور تکمیل پروژه برج‌های دوقلو شهرکرد ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، تصریح کرد: این پروژه تا کنون ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما در حال حاضر امکان استفاده از منابع مالی شهرداری وجود ندارد و مشارکت بخش خصوصی را می‌طلبد.

نگاه مسموم برخی مسئولان به بخش خصوصی

شهردار شهرکرد نگاه بسیاری از مسئولان به بخش خصوصی را مسموم ارزیابی و تصریح کرد: نمونه بارز مشکل‌آفرینی مسئولان در بخش خصوصی به جای همراهی کردنشان، برج‌های دوقلوی شهرکرد است که در زمان شورای سوم تصویب شد اما شورای چهارم مصوبات آن‌را عملیاتی نکرد و اگر این همراهی وجود داشت، شاهد مشکلات امروز این پروژه نبودیم.

غلامیان با اشاره به اینکه این پروژه اکنون به تأسی از شرایط اقتصادی کشور متوقف شده است، ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذار باید سود سرمایه‌گذار نیز درنظر گرفته شود در غیر این صورت هیچ سرمایه ‌گذاری جذب نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی شهرداری شهرکرد به وزات بهداشت و راه‌ و شهرسازی پیشنهاد واگذاری داده شد که متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

در ادامه داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشار به پیشنهاد واگذاری پروژه برج‌های دوقلو به وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر اردیبهشت‌ماه خود به چهارمحال و بختیاری دستور لازم برای تسریع‌ بخشیدن در تکمیل پروژه برج‌های دوقلو شهرکرد را برای سازمان ملی زمین و مسکن صادر کرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به منظور تکمیل پروژه برج‌های دوقلو پیشنهادی را به شورای شهر مطرح کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تهاتر زمین‌های خانه‌های سازمانی با پروژه برج‌های دو قلو شهرداری شهرکرد پس از ارزیابی کارشناسی بود که مورد موافقت شورای شهر شهرکرد واقع نشد.

دلیل مخالف شورای شهر برای تهاتر زمین‌های خانه‌های سازمانی با پروژه برج‌های دو قلو چه بود؟

در ادامه عضو و رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و پیگیری شورای شهر شهرکرد در خصوص پیشنهاد مدیرکل راه و شهرسازی استان برای مشارکت در پروژه برج‌های دوقلو و دلایل شورای شهر برای مخالف با این موضوع، بیان کرد: پیشنهاد راه و شهرسازی خریداری قسمتی از پروژه بود که در ابتدا مورد موافقت شورای شهر واقع شد و موضوعی که مطرح شد این بود که در مقابل این آورده شهرداری، راه و شهرسازی قرار است چه امتیاز و آورده‌ای در اختیار شهرداری قرار دهد.

مصطفی حیدری ادامه داد: راه و شهرسازی در نظر داشت ۴۹ پلاک خانه‌های سازمانی در خیابان شریعتی شهرکرد که متعلق به شهرداری شهرکرد بود و در گذشته انجمن شهر این ۴۹ پلاک زمین را تنها برای احداث خانه سازمانی در اختیار راه و شهرسازی با حفظ مالکیت برای شهرداری قرار داده بود، تهاتر کند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد راه و شهرسازی، پیشنهاد درستی نبود و به صورت غیر قانونی برای این زمین‌ها سند اخذ شده بود، ادامه داد: این موضوع در شورای دوره چهارم بررسی و مشخص شد که زمین‌ها متعلق به شهرداری است و انجمن شهر نیز تنها برای ساخت و ساز با حفظ مالکیت در اختیار راه و شهرسازی قرار داده است.

حیدری با بیان اینکه راه و شهرسازی در حین ساخت خانه سازمانی درخواست سند نیز داده بود، اضافه کرد: متاسفانه در آن زمان شهرداری از حقوق خود دفاع نکرده و به صورت غیرقانونی بر روی کل زمین سند اخذ شده بود.

وی ادامه داد: با بررسی پرونده در شورای دوره چهارم، از واحد حقوقی شهرداری خواسته شد که دادخواستی علیه راه و شهرسازی تنظیم شود، این روند چند سالی به طول انجامید و نهایتا مدیرکل سابق راه و شهرسازی در نشستی در فرمانداری شهرکرد در صورت‌جلسه‌ای موافقت کرد که مالکیت زمین‌ها برای شهرداری است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: اخیرا با این پیشنهاد راه و شهرسازی در صحن شورا، موضوع به طور کامل تشریح شد و شورای شهر از راه و شهرسازی درخواست کرد به جای این ۴۹ پلاک، با نظر کارشناسی زمین‌هایی از منطقه منظریه و کاشانی شهرکرد را در اختیار شهرداری قرار دهند.

حیدی با اشاره به نتیجه قانونی مالکیت زمین‌های مذکور، خاطرنشان کرد: در نهایت رای به نفع شهرداری صادر شده ولی با اعتراض راه و شهرسازی، این موضوع در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.

گذر زمان برای برج‌های دو قلو شهرکرد سم است

فرهاد رئیسی عضو شورای شهر شهرکرد نیز پروژه برج‌‎های دوقلو شهرکرد را یکی از نقاط مثبت شهر عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم این پروژه را به‌ بهره‌برداری برسانیم، به نقطه بحرانی برای شهر تبدیل خواهد شد.

وی افزود: این پروژه در ابتدا با هدف رونق شهر، رونق کسب و کار، شکل دادن به نمای زیبای شهری و نمادی از توسعه شهرکرد بنا نهاده شد اما متاسفانه بسترسازی و زیرساخت‌های مورد نظر محقق نشد.

رئیسی ادامه داد: امروز مهم‌ترین کاری که باید در مدیریت شهری انجام شود، بهره‌برداری از این برج‌ها است تا استفاده مورد نظر از آن‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای تکمیل این پروژه مطرح شد، تصریح کرد: پیشنهاد نخست تکمیل پروژه توسط شورای شهر و شهرداری بود که با وجود منابع محدود مالی امکان این اقدام وجود نداشت چرا که برای به نتیجه رساندن برج‌ها حداقل ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بود.

رئیسی مشارکت را به عنوان به پیشنهاد دوم عنوان و تصریح کرد: مقرر شد آورده شهرداری «زمین موجود» و «میزان هزینه انجام شده برای این برج‌ها تا کنون» باشد و ارگان‌های دیگری در تکمیل آن مشارکت کند که این پیشنهاد مورد موافقت شورای شهر واقع شد.

وی فروش این پروژه به بخش خصوصی را پیشنهاد سوم دانست و ادامه داد: پیشنهاد دوم و سوم به عنوان استراتژی شورای شهر مطرح بود که پس از سفر وزیر راه و شهرسازی به استان پیشنهاد مشارکت مطرح شد که در ابتدا در مورد استقبال شورای شهر واقع شد.

رئیسی گفت: شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری از ورود و مشارکت ارگان‌های دولتی در تکمیل پروژه برج‌های دوقلو استقبال می‌کند، چرا که این پروژه به راحتی به نتیجه نمی‌رسد.

عضو شورای شهر اضافه کرد: شهرداری با دادن فراخوان جذب سرمایه‌گذار باید روند تکمیل پروژه را تسهیل کند چرا که با وجود وضعیت اقتصادی، گذر زمان برای این برج‌ها سم است و در باتلاق غرق خواهیم شد.

وی تاکید کرد: باید جاذبه تکمیل این پروژه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تشریح و امتیازاتی همچون تسهیلات ارزان قیمت برای آن‌ها در نظر گرفته شود چرا که در این شرایط بدون دادن امتیاز نباید انتظار جذب سرمایه‌گذار را داشته باشیم.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه