زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » زباله‌ای که می‌تواند ۸۰ بیماری را درمان کند
تاریخ انتشار : 2019/10/31 - 11:16
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 80291
 165 بازدید

زباله‌ای که می‌تواند ۸۰ بیماری را درمان کند

مسئول مرکز خون بند ناف موسسه رویان استان بوشهر می‌گوید با انجماد خون بند ناف نوزاد و نگهداری آن می توان بیش از ۸۰ نوع بیماری از جمله سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی را درمان کرد.

زباله‌ای که می‌تواند ۸۰ بیماری را درمان کند

جواد پرویزی نژاد در نشست آموزشی معرفی و مزایای مرکز خون بندناف با حضور مسئولان مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای ستادی شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: پس از تولد نوزاد خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت -که غنی از سلول‌های بنیادی است- به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که این خون حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است که می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۳ سال است که ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان انجام می شود و تاکنون ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره سازی شده است.

مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: والدین قبل از تولد نوزاد و از هفته ۳۶ بارداری مادر اقدام به ثبت نام در این بانک کرده و بلافاصله پس از زایمان نیز بند ناف از نوزاد جدا و توسط یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.

پرویزی نژاد اضافه کرد: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی شوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف، پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری وجود دارد.

وی بیان کرد: مراقبین سلامت و ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند با آموزش و ارتقا آگاهی مادران باردار در این زمینه تاثیرگذار بوده و با توجه به فرهنگ غلط تک فرزندی، آنها را با مزایای بانک خون بند ناف نوزادان در درمان بیماری‌ها آشنا کنند.

جواد پرویزی نژاد در خصوص مزایای ذخیره سازی خون بند ناف گفت: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پر توان بوده و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به‌طوری‌که با تزریق یا جایگزینی آن‌ها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.

مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر عنوان کرد: در بیمارستان شهید گنجی برازجان سه نفر ماما دوره‌های کامل نحوه خون‌گیری از بند ناف نوزاد را آموزش دیده‌اند و در بیمارستان مهر برازجان نیز سه نفر به دفتر نمایندگی معرفی شده که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند، همچنین تفاهم نامه‌ای با رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جهت همکاری پزشکان متخصص زنان در این زمینه منعقد شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مدت قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان ۲۸ سال بوده و در آینده این مدت‌ زمان بیشتر خواهد شد و استان بوشهر نهمین استانی است که از این فرایند استقبال کرده است.

پرویزی نژاد تاکید کرد: به همت جهاد دانشگاهی استان بوشهر، دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان از فروردین ماه سال ۹۷ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در استان بوشهر راه اندازی شده و تاکنون ۵۰۰ خانواده نمونه خون بند ناف نوزاد خود را در این موسسه ذخیره کرده‌اند.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه