زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» بین الملل » خاورمیانه چه جذابیتی برای پوتین دارد؟
تاریخ انتشار : 2019/10/28 - 16:46
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 80016
 154 بازدید

خاورمیانه چه جذابیتی برای پوتین دارد؟

کارشناس اوراسیا سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به کشورهای عربستان و امارات را مورد بررسی قرار می دهد.

خاورمیانه چه جذابیتی برای پوتین دارد؟

بهرام امیراحمدیان درباره اهداف سفر پوتین به خاورمیانه گفت: روسیه در خاورمیانه بسیار فعال شده است؛ از طرفی پرسشی که مطرح می شود این است که خاورمیانه چه جذابیت هایی برای روسیه دارد و از طرف دیگر روسیه چه چیزهایی برای ارائه کردن دارد. از لحاظ روانشناسی فروپاشی شوروی و متعاقب آن از دست رفتن هژمونی برای روسیه بسیار گران تمام شد. حتی شکست در افغانستان را نیز می توان از دیگر عوامل فعال شدن مسکو در خاورمیانه تلقی کرد. روسیه یک ابرقدرت در بخش نظامی است و همین موضوع سبب می شود این کشور در محیط بین الملل به ایفای نقش بپردازد. داشتن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از دیگر موضوعاتی است که بیش از پیش نقش روسیه را در نظام بین الملل پررنگ تر می کند. اما روسیه در یک فضای عادی از لحاظ توان استراتژیک توانایی برابری با آمریکا را ندارد. به این دلیل که ایالات متحده آمریکا هزینه های نظامی اش 10 برابر روسیه است. تولید ناخالص داخلی آمریکا و میزان بودجه نظامی این کشور را با روسیه مقایسه کنید. اگر روسیه بخواهد آن مقدار هزینه ای را که آمریکا از تولید ناخالص داخلی خود برای بودجه نظامی تخصیص می دهد استفاده کند باید نصف آن مقدار را صرف هزینه های نظامی کند که معقول نیست. در همین راستا می بینیم که روسیه سلاح ها و بمب هایی می سازد که وحشتناک و یا عجیب هستند.

این کارشناس در ادامه افزود: روسیه برای اینکه در منطقه خود قدرتمند شود اروپای شرقی و آسیای شرقی را از دست داده است. اما خاورمیانه فرصت خوبی را برای روسیه فراهم می کند که البته موانعی نیز وجود دارند. از این لحاظ فرصت خوبی است که آمریکا دیگر در آنجا حضور ندارد. در همین راستا آمریکا به دنبال جایی است که دشمن بالقوه در آن وجود دارد که آن هم چین است. در دوره اوباما آمریکا به سمت اقیانوس آرام حرکت می کند و دریای چین جنوبی به محل مناقشه تبدیل می شود و این راه را برای روسیه باز می گذارد. اما روسیه برای ورود به این محل و تعامل با کشورهای عربی خلیج فارس چیزی جز سلاح برای ارائه به آنها ندارد. اگر اقتصاد روسیه و کشورهای عربی را نیز بررسی کنیم می بینیم که آنها مشابه هستند.روسیه هم گاز و هم نفت صادر می کند و 80 درصد درآمدهای دولت آن وابسته به همین صادرات است. روسیه را نمی توان یک کشور صنعتی دانست، اگر چه آنها در صنایع نظامی،هوافضا، نفت، تکنولوژی هسته ای قدرتمند هستند.

امیر احمدیان درباره اینکه حضور روسیه در منطقه چه نفعی برای این کشور دارد گفت: 90 درصد تجارت جهانی از طریق اقیانوس ها انجام می شود، خب با این تعریف روسیه وارد خاورمیانه می شود؛ می تواند به آنها سلاح بفروشد، ولی انها از قبل سلاح دارندبا توجه به اینکه تجارت جهانی بر پایه بازار مصرفی است روسیه در این بازار سهم چندانی ندارد. بنابراین روسیه بیشتر به دنبال فروش سلاح به کشورهای عربی است چرا که ممکن است آمریکا روزی صادرات به این کشورهای را متوقف کند و این کشورها در این راستا می توانند به سلاح های خود تنوع ببخشند. ساخت نیروگاه های هسته ای، همکاری در سیلوها و بنادر بزرگ از دیگر فرصت هایی است که می تواند مسکو در روابطش با کشورهای عربی از آن بهره مند شود. اما این ها فقط یک بار است به این معنا که فقط حکم سرمایه گذاری را دارد و این موارد نمی تواند روسیه را به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل کند و حجم روابط تجاری خود را آنچنان بالا ببرد.

وی تصریح کرد: چیزهایی که خاورمیانه به روسیه می دهد آنقدر نیست که او را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کند و حجم تولید اقتصادی ان را خیلی بالا ببرد. مگر کل تجارت جهانی اسلحه در سال چه میزان است؟ رقم ان زیاد است ولی سهم ان ناچیز است. نهایت روسیه از تجارت اسلحه به خلیج فارس 30 میلیارد یا نهایت 50 میلیارد دلار به دست بیاورد! بنابراین روسیه فقط می خواهد قدرتنمایی کند که بگوید در جهان سیاست من هنوز هستم و امریکا هم به او جا داده و این امتیاز را داده است.باید پرسید که روسیه با تولید ناخالص داخلی 1600 میلیارد دلار چقدر از آن را می تواند از فروش اسلحه بدست آورد؟


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه