زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصاد کلان » احتمال رکود چند ماهه در بورس
تاریخ انتشار : 2019/10/28 - 16:39
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 80002
 179 بازدید

احتمال رکود چند ماهه در بورس

سال گذشته شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم بودیم، به همین دلیل بازارهایی مثل مسکن، طلا، خودرو و... و با کمی تاخیر بازار بورس هم تحت تاثیر قرار گرفت.

احتمال رکود چند ماهه در بورس

حمید میرمعینی کارشناس بازار بورس در گفتگو با خبرنگار عصر ایران با اشاره به رشد بازار بورس از ابتدای امسال گفت: افزایش قیمت ارز و تورم، باعث افزایش سود آوری شرکت ها و افزایش قیمت و ارزش دارایی آنها شد که برخی از شرکت ها از محل همین افزایش ارزش دارایی، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه داده بودند.

میرمعینی با بیان اینکه بازار بورس بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفت و رشد آن خارج از اختیار مدیریت شرکت ها و نهاد های متولی بازار سرمایه و پول بود، گفت: تغییرات در قیمت سهام شرکت ها و رونق بازار بورس در دنیا، وابسته به ثبات در اقتصاد و فضای رقابتی است و بستگی به عملکرد خود شرکت ها در افزایش کارایی و تولید آنها دارد. اما در ایران و در چند وقت اخیر، رونق گرفتن بازار بورس بیشتر به دلیل افزایش قیمت دلار و تورم و ناشی از ساختار ناقص اقتصادی بوده است و ارتباطی با پیشرفت و یا مدیریت درست در شرکت ها ندارد.

وی ادامه داد: رشد بازار بورس نه ناشی از برنامه استراتژیک توسعه بورس بوده، نه ناشی از رونق اقتصادی کشور بوده، نه ناشی از سیاست گذاری های پولی و مالی درست در اقتصاد کشور بوده و نه باعث توسعه بورس اوراق بهادر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این رشد به صورت مقطعی تنها اعداد و ارقام روی تابلوی بورس را تغییر می دهد اما در میان مدت و بلند مدت این رشد شاخص و رشد گردش معاملات هیچ تاثیری در تامین مالی بنگاه های اقتصادی و یا رونق بازار سرمایه به صورت پایدار و یا ماندگاری نقدینگی در بازار ندارد.

میرمعینی با پیش بینی رکود در چند ماه آینده گفت: هیچ آمادگی برای رشد شتابان شاخص و یا ورود نقدینگی وجود نداشت و مثل دوره های قبل که ما بعد از یک رشد شتابان وارد رکود شده ایم باز هم احتمال رکود در چند ماه آینده وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از رشد بیش از 85 درصدی شاخص از اوایل امسال، بازار به حالت اشباع رسیده است و اگر در آینده بخواهیم شاهد تغییر مثبت یا منفی باشیم، باید منتظر اخبار و یا اتفاقات جدید باشیم که روند جدید را شکل بدهد. قیمت هایی الان که در بازار وجود دارد عمدتا تمامی اخبار و اطلاعاتی مثل اخبار سیاسی و اقتصادی، گزارش شش ماهه شرکت ها و طرح های توسعه آنها، در آن وجود دارد و باید منتظر اخبار جدید بود.

این کارشناس بازار بورس با اشاره به پایان جنگ تجاری آمریکا و چین که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: فعلا اخباری که بتواند بازار ایران را تحت تاثیر قرار دهد تا دو سه ماه اینده وجود ندارد و پیش بینی می شود شاهد افت قیمت سهام شرکت ها به خصوص شرکت هایی که با جو مثبت بازار رشد پرشتابی داشته اند و مقداری قیمت آنها وارد فاز حبابی شده بود، باشیم.

میرمعینی با انتقاد از سیاست های دولت در قبال بورس گفت: بازار سرمایه چه در دوره رونق کاذب، چه در دوره رونق واقعی و چه در دوره رکود، هیچ وقت جدی نگرفته شده است در حالی که می توانسته بازار خیلی مناسبی برای تامین مالی باشد. دولت و همین سازمان بورس، باعث شده اند بورس دچار روزمرگی شود و هیچوقت برنامه استراتژیکی برای بازار سرمایه نداشته اند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , بورس , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه