زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اقتصاد کلان » آژانس بین‌المللی انرژی: ایران یک سر و گردن بالاتر از جهان است
تاریخ انتشار : 2019/10/25 - 14:23
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 79554
 184 بازدید

آژانس بین‌المللی انرژی: ایران یک سر و گردن بالاتر از جهان است

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرده ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در این راستا با توجه به این‌که ضریب بار تولیدی این نیروگاه‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیش‌تر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی: ایران یک سر و گردن بالاتر از جهان است

مجموع ظرفیت تولید نیرو از منابع تجدیدپذیر در مقایسه با ۲.۵ تراوات در سال گذشته، به میزان ۱.۲ تراوات تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد که معادل مجموع ظرفیت نیروی نصب شده در آمریکاست.

طبق گزارش سالانه IEA از انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی، فوتوولتائیک خورشیدی حدود ۶۰ درصد و نیروی بادی در خشکی ۲۵ درصد از این رشد را تشکیل خواهد داد. سهم تجدیدپذیرها در تولید نیرو از ۲۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد.

وضعیت تجدیدپذیرها در ایران

دستور جدید وزیر نیرو از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها حکایت دارد؛ این امر باعث می‌شود بخش خصوصی رغبت بیش‌تری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و توسعه ظرفیت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی پیدا کند. به طور کلی ظرفیت فعلی نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر حدود ۸۴۱ مگاوات است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این رقم تا پایان امسال چهار رقمی شده و از مرز 1000 مگاوات عبور خواهد کرد.

براساس پتانسیل‌سنجی صورت گرفته از سوی سازمان ساتبا، بیش از ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه بادی در کشور شناسایی شده است که حدود ۳۰ هزار مگاوات از این رقم صرفه اقتصادی راه‌اندازی خواهد شد.

طبق مطالعات صورت گرفته بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات نیز ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد. در برخی از ساعات تابستان امسال میزان تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به بیش از ۵۰۰ مگاوات رسیده بود که با توجه به ظرفیت ۸۴۱ مگاواتی کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، رقم تولیدی این واحدها در اوج مصرف تابستان امسال بسیار قابل توجه است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , خبر داغ
ارسال دیدگاه