زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» بین الملل » درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام
تاریخ انتشار : 2019/10/17 - 17:46
 کد خبر: 78467
 185 بازدید

درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام

در حالیکه طرف‌های اروپایی برجام تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، سران فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای شدند.

درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پس از دیدارهای دوجانبه و نشست وزرای دولت‌های این دو کشور در شهر تولز یک بیانیه مشترک صادر و در آن بار دیگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کردند.

سران آلمان و فرانسه در این بیانیه اعلام کردند که از ایران می‌خواهند، یک بار دیگر به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای 2015 عمل کند.

این دو رهبر اروپایی همچنین در بیانیه خود نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، فرانسه و آلمان در حالی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تاکید می‌کنند که طرف‌های اروپایی برجام از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق و تحت فشارهای واشنگتن تاکنون تعهدات خود در توافق را عملی نکرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای برخی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده و در صورتی که دیگر طرف اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام‌های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد یافت.

وزارت امورخارجه فرانسه روز چهارشنبه از ایران خواست تا گام بعدی خود در راستای کاهش تعهداتش در برجام را برندارد.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در جدیدترین اظهارنظر خود در این باره، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای سازمان ملل دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

ظریف با تشریح پایبندی ایران به تعهدات خود طبق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا و فرصت دادن ایران به اروپا برای عمل به تعهداتش برای جبران این خروج تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبوده‌ایم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند 26 و 36 آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد و در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف ها، سایر اقدامات لازم در گام های بعدی نیزمحقق خواهد شد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه