زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اجتماعی » اربعین سهمیه‌بندی می‌شود؟
تاریخ انتشار : 2019/10/17 - 17:44
 کد خبر: 78461
 172 بازدید

اربعین سهمیه‌بندی می‌شود؟

رییس سازمان حج و زیارت «سهمیه‌بندی اربعین» به دلیل حجم زیاد زائران ایرانی را تکذیب کرد اما گفت: اعزام مرحله‌ای در دستور قرار می‌گیرد.

اربعین سهمیه‌بندی می‌شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد مرکزی اربعین، علی‌رضا رشیدیان درباره شایعه‌ مطرح‌شده مبنی بر اقدام عراق برای سهمیه‌بندی اربعین از سال آینده به دلیل حجم بالای زائران ایرانی، اظهار کرد: این مساله صحت ندارد و تاکنون هیچ مقام عراقی درباره سهمیه‌بندی سخنی به میان نیاورده، اما ممکن است اعزام مرحله‌ای را در دستور قرار دهیم.

او افزود: ایام اربعین به سه مرحله پنج‌روزه تقسیم می‌شود و درصدد هستیم با مدیریت ورود زوار برای سال‌های بعد، این عزیزان را در این سه مرحله اعزام کنیم. این طرح در دست بررسی است.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: از شب گذشته با آغاز موج بازگشت زوار، تمرکز فعالیت‌های سازمان حج و ستاد اربعین از شهر کربلا به مسیر بازگشت و مرزها اختصاص یافته است.

او همچنین از ورود بیش از سه میلیون زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر تاکنون به کشور عراق خبر داد و افزود: نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از این تعداد به کشور بازگشته‌اند و توصیه اکید ما بر این است که زوار برنامه برگشت خود را مدیریت کنند و به روزهای پایانی موکول نکنند.

او یادآور شد: بیشتر موکب‌های عراقی روز اربعین خدمات‌رسانی خود را تمام می‌کنند اما با تعدادی از مواکب ایرانی و غیره مذاکره شده تا خدمت‌رسانی را ادامه دهند اما تعداد آن‌ها برای این حجم از زائر کافی نیست و مشکل اسکان و تغذیه وجود دارد.

رشیدیان درباره خدمت‌رسانی نهادهای ایرانی به زائران، گفت: هلال احمر، بیمه، سیستم حمل و نقل کشور، امور گمشدگان و … بدون وقفه به خدمات‌رسانی مشغول‌اند و مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم.

رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که تا کنون ۷۹ نفر در این سفر فوت شده‌اند، افزود: ۳۵ نفر از آن‌ها در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این تصادف‌ها در چند مسیر بخصوص در خاک عراق اتفاق افتاده و خواب‌آلودگی و تعجیل در رانندگی دلیل اصلی این حوادث بوده است.

رشیدیان درباره ورود سازمان حج و زیارت به اعزام زائران طبق روال گذشته و مطابق با سیستم شمسا در اربعین، توضیح داد: در ایام اربعین، بیشتر زوار علاقه دارند مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کنند، ‌درحالی‌که برنامه‌های سازمان حج و شمسا به گونه دیگری است. همچنین خدمات‌رسانی یکسان صورت نمی‌گیرد و گاهی توقعات زائران در این ایام برآورده نمی‌شود و اعتراضاتی در پی بوده است، بنابراین در سال‌های اخیر تصمیم بر آن شد تا سیستم شمسا در این ایام متوقف شود اما این پیشنهاد قابل بررسی است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه